736 läst ·
13 svar
736 läst
13 svar
Strömavbrott lägenhet
Hej,
En kväll när jag kom hem hade halva lägenheten strömavbrott, inkl kyl/ frys, spis , lampor i rum. Jag bor i en brf med rikshem. Jag hade testat att återställa propparna i min lägenhet men funkade fortfarande inte. Så jag ringde rikshem jour och tekniker kom ut.
Han gick ner i trapphuset och slog på strömmen i huvudcentralen, strömmen fungerade då igen i min lägenhet!
Han passade på att kika bakom spisen och såg att mitt perixiluttag bakom spisen var smutsigt och av äldre modell så han frågade om han skulle byta det och jag godkände det.
Jag frågade honom om vem som kommer få betala fakturan och han sa troligtvis styrelsen IOM felet var utanför din lägenhet.
Nu har jag fått fakturan från rikshem där han skrivit att strömmen gick pga perixiluttaget. Det stämmer inte med förloppet och derbyna sa till mig på plats.
Jag har vänt mig till styrelsen som skickar detta och säger att jag ska betala fakturan:
Tacksam för svar!
Sandra
En kväll när jag kom hem hade halva lägenheten strömavbrott, inkl kyl/ frys, spis , lampor i rum. Jag bor i en brf med rikshem. Jag hade testat att återställa propparna i min lägenhet men funkade fortfarande inte. Så jag ringde rikshem jour och tekniker kom ut.
Han gick ner i trapphuset och slog på strömmen i huvudcentralen, strömmen fungerade då igen i min lägenhet!
Han passade på att kika bakom spisen och såg att mitt perixiluttag bakom spisen var smutsigt och av äldre modell så han frågade om han skulle byta det och jag godkände det.
Jag frågade honom om vem som kommer få betala fakturan och han sa troligtvis styrelsen IOM felet var utanför din lägenhet.
Nu har jag fått fakturan från rikshem där han skrivit att strömmen gick pga perixiluttaget. Det stämmer inte med förloppet och derbyna sa till mig på plats.
Jag har vänt mig till styrelsen som skickar detta och säger att jag ska betala fakturan:
- ledningar för elektricitet, såväl synliga som icke synliga i lägenheten (från och med huvudbrytaren i lägenhetens elcentral (säkringsskåpet)
- lägenhetens elcentral (säkringsskåp), strömbrytare, eluttag och armaturer"
Tacksam för svar!
Sandra
Men var inte felet inne i din lägenhet? i det smutsiga uttaget bakom spisen. Det fick till följd att säkringen i källaren löste ut. Felet var alltså INTE säkringen i källaren utan uttaget bakom spisen. Att säkringen i källaren gick sönder är bara ett tecken på att anläggningen fungerade som tänkt. Sedan kan man väl ha åsikter om priset, men för att ha en åsikt om det måste man mer i detalj veta vad som gjorts.
Hej,
Jag har inte tillgång till elskåpet i trapphuset, jag fick meddelat över telefon med rikshem att de måste komma och öppna det, kanske min styrelse hade kunnat gjort det men det var en sen kväll och dem svarar bara på mail efter flera veckor.
Jag undrar väl om det är tekniskt möjligt att mitt perixiluttag kan ha orsakat att huvudströmbrytaren gick även fast jag inte var hemma och använde spisen den dagen?
Tack för svar!
Jag har inte tillgång till elskåpet i trapphuset, jag fick meddelat över telefon med rikshem att de måste komma och öppna det, kanske min styrelse hade kunnat gjort det men det var en sen kväll och dem svarar bara på mail efter flera veckor.
Jag undrar väl om det är tekniskt möjligt att mitt perixiluttag kan ha orsakat att huvudströmbrytaren gick även fast jag inte var hemma och använde spisen den dagen?
Tack för svar!
Hur var statusen för det gamla perilex-uttaget? Mekaniskt skadat, nerkletat med drypande fett och oljor, sittande på sniskan halvt ur väggen?
Det lär inte vara en huvudströmbrytare som går utan en huvudsäkring.
Föreningen borde kolla upp/ge info till er hur ni själv kan komma åt era säkringar.
Det lär inte vara en huvudströmbrytare som går utan en huvudsäkring.
Föreningen borde kolla upp/ge info till er hur ni själv kan komma åt era säkringar.
Det gamla uttaget var äldre och smutsigt/ oljigt. Men hur kan det utlösa en säkring/ strömavbrott när den inte är påslagen undrar jag då, ofta hör man ju att ” jag satt på spisen och strömmen gick” men jag var inte hemmaE etompau skrev:
Om jag förstår rätt avser fakturan två åtgärder
1. Byta uttag till spisen. Detta bekostas helt av bostadsrättsägare, så där är det inget tvivel.
2. Huvudsäkring, Kostnaden för detta beror på vad som orsakat problemet.
Fakturan avser väl båda åtgärderna. Vet inte om den är uppdelad , men det är säkert en stor kostnad för jour, så om du väntat hade det blivit lägre kostnad. I arbetskostnad är arbetet med uttag mer tidskrävande, så vilket som bör du stå för större delen av kostnaden.
1. Byta uttag till spisen. Detta bekostas helt av bostadsrättsägare, så där är det inget tvivel.
2. Huvudsäkring, Kostnaden för detta beror på vad som orsakat problemet.
Fakturan avser väl båda åtgärderna. Vet inte om den är uppdelad , men det är säkert en stor kostnad för jour, så om du väntat hade det blivit lägre kostnad. I arbetskostnad är arbetet med uttag mer tidskrävande, så vilket som bör du stå för större delen av kostnaden.
Sandyss
Det är ju full spänning i uttaget även om spisen är avslagen
Ps
Det som händer är att med tiden så omvandlas fett mm till kol, pga krypströmmar, och när det har bildats nog mycket kol så uppstår en kortslutning
Det är ju full spänning i uttaget även om spisen är avslagen
Ps
Det som händer är att med tiden så omvandlas fett mm till kol, pga krypströmmar, och när det har bildats nog mycket kol så uppstår en kortslutning
Redigerat:
Som sagt, det ligger spänning på uttaget även om inte spisen används.S Sandyss skrev:
Dock tycker jag att olja/fett inte borde kunna lösa ut en huvudsäkring (om det nu var det som skedde).
Det skulle ha osat rejält om uttaget ifall det gick flera tusen watt via oljan på och i uttaget.
En huvudströmbrytare "går" inte på ett sätt så att den kan återställas. Den bryter bara strömmen om den manövreras manuellt. Sen kan den givetvis som allt annat gå sönder men då är det mycket osannolikt att man kan använda den efteråt utan då måste den rimligen bytas ut.S Sandyss skrev:
Har du däremot en jordfelsbrytare som löst ut kan det ha orsakats av ett smutsigt uttag även om du inte var hemma och använde spisen.
När du skriver "hade halva lägenheten strömavbrott" får det mig att tro att varken huvudströmbrytare eller jordfelsbrytare är inblandade utan att en huvudsäkring gått. En sådan kan gå av olika orsaker men ett smutsigt och/eller trasigt uttag kan orsaka det med lite otur.
Välkommen till forumet!
Klicka här för att svara