Strömlöst badrum efter kortslutning

505 läst  11 svar

1. N
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Lyckades precis klanta till det rätt fint. Har under senaste veckorna renoverat ytskikt i vår nyköpta lägenhet och fram tills idag har allt gått smärtfritt.

I sovrummet har jag nyligen målat och plockade då bort kåpan till ett eluttag då den var missfärgad och ful. Maskerade över vid målning och gjorde min grej.

Idag när jag skulle städa upp så var tröttheten och stressen framme och jag lyckades kortsluta hela eluttaget med dammsugarröret... :worried: Varpå det small till ordentligt och jordfelsbrytaren för hela lägenheten löstes ut.

Efter att ha väntat en stund så slog jag på elen igen och allt verkade först vara OK. Men sen såg jag att badrummet och det tidigare nämnda eluttaget är helt döda. Automatsäkringen för just det eluttaget löstes aldrig ut för att jordfelsbrytaren för hela lägenheten hann göra det. Nu är det bara dött och jag mäter inte upp någon spänning alls i varken badrum eller eluttag.

Vågar inte rota för mycket i elskåpet då jag är så långt ifrån behörig elektriker som det går att bli. Finns det något "säkert" sätt att se ifall en automatsäkring är kass eller inte?

Skulle uppskatta hjälp av Er kunniga så att jag kanske kan bedöva min nuvarande ångest lite.

Tack på förhand och god jul
    /Nicklas

2. Ljus
    Husägare · Nivå 9
    Vid en direkt kortslutning skulle jag kolla om inte en huvudsäkring i elrummet i källaren gått. Antar att ni har trefas till lägenheten.

3. W
    Anonym
    Har du provat att fälla ner säkringen för badrummet och uttaget till noll (0) och upp igen?
    ( har själv iofs aldrig varit med om det, tanken var om den har löst fast den inte har fällt)

Mikael_L gillar
  4. A
    Medlem · Nivå 16
    Är du säker på att du identifierat rätt automatsäkring för uttaget? Det är fullt normalt att jordfelsbrytare och säkring löser samtidigt vid kortslutning mot jord. En annan fundering kan vara om en huvudsäkring löst.

5. N
    Medlem Nivå 1
    Tack för snabba svar!

Oj, har ingen aning ifall det är enfas eller trefas... Men automatsäkringarna i elskåpet i lägenheten är 10A resp 16A. Så du menar att en säkring i källaren nu kan göra att bara en del av lägenheten saknar ström?

Har provat att "Starta om" alla säkringar och även tryckt på testknappen på jordfelsbrytaren och det hjälper tyvärr inte.

Har provat att starta om alla automatsäkringar och det hjälper inte :( Med huvudsäkring menar du den som befinner sig i källaren? Behöver jag tillkalla fastighetsskötaren för att byta säkringen i källaren eller är det fritt fram att göra det själv?

6. W
    Anonym
    Är det trefas så borde du rimligtvis ha några fler uttag, tvättmaskin, torktumlare som inte funkar mer än det till badrummet å ena uttaget i det rummet.
    ( och hade det varit enfas å huvudsäkringen gången så hade du fortfarande suttit å tittat på tv i mörkret)

Redigerat av moderator 22 dec 2017 19:40
  7. N
    Medlem Nivå 1
    Ja alltså hela badrummet är dött, dvs tvättmaskin, eluttag, taklampa osv.

Värt att tillägga kanske är att det är 3RoK, så då kanske badrum går på en fas, kök på en och övrig lägenhet på den tredje?

8. Ljus
    Husägare · Nivå 9
    Gå ner i källaren och prova om din nyckel passar till elrummet så ska du se att det löser sig.
    Annars kanske finns det någon i föreningen som har nyckel dit. Kolla med styrelsen.

9. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Enklaste sättet att avgöra det för en lekman brukar vara att kolla säkringarna till spisen.
    Är det en säkring på 20A så har man enfas.
    Är det tre säkringar på 10 eller 16A så är det trefas. Är det häll isf spis så är det ibland två säkringar på 16A istället.

Wand och Ljus gillar
  10. W
    Anonym
    Det är inte så att du har en diazedcentral (vanliga gamla hederlig)som sitter brevid centralen med automatsäkringar?

11. A
    Medlem · Nivå 16
    Om du lägger upp en bild på centralen kan vi troligen svara på om du har enfas eller trefas. Om du inte redan avgjort det med Mikaels metod. Skulle du ha enfas behöver du inte fundera mer på huvudsäkring för i så fall skulle du inte ha el alls. Om du har trefas så är det däremot poäng att kolla huvudsäkringarna. Antingen sitter de i lägenheten eller så sitter de i källaren. Det är nästan alltid fråga om porslinssäkringar.

Wand och Mikael_L gillar
  12. W
    Anonym
    Eller om det är en utbyggd central dvs en gammal diazed å en nyare med JFB och dvärgar. Därav mitt tidigare inlägg ( verkar ju dock som det enbart sitter en enda central i lägenheten..)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: