Strömlist/Överspänningskydd

495 läst  22 svar

1. D
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Vet inte om det finns men är på jakt efter en strömlist/dosa med säkring, typ. Har en liten verkstad som enbart har 1-fas, och ibland när jag överbelastar elen så går säkringen. Proppskåpet sitter inte tillgängligt för mig och då blir det till att ringa jouren för att de ska fixa det vilket är ett gissel. Så undrar om det finns en strömdosa som har en säkring eller liknande som slår av när jag överbelastar innan proppen går i proppskåpet?

Vad jag förstår så är en dosa med överspänningskydd ungefär vad jag letar efter men det verkar som att den skyddar fast tvärtom? Den slår av när strömmen kommer från skåpet och inte när den kommer från maskinen/apparaten? Stämmer det eller funkar det till mitt ändamål?

Likt denna
    https://www.clasohlson.com/se/Överspänningsskydd-Brennenstuhl-Eco-Line-/36-2892

Hoppas jag förklarade någorlunda

Mvh Dcaprio

2. E
    Medlem · Nivå 15
    Den länkade produkten är avsedd för att skydda mot spänningsspikar vid ex åskväder. Kan ej använda si ditt fall.
    Låter som du behöver ha någon säkring i i din verkstad som bryter vid överlast eller inse att du inte kan överbelastad gruppen du är ansluten till.

3. A
    Medlem · Nivå 6
    Du behöver ha en säkring i din verkstad som har lägre märkström än den som matar ditt uttag.
    Har du inte möjlighet att få till detta så är ett alternativ att använda en kabelvinda med termosäkring som bryter innan säkringen blir överbelastad.

4. D
    Medlem Nivå 3
  5. Demmpa
    Husägare · Nivå 19
    Hur effektkrävande maskiner använder du?
    Hur stor effekt drar varje maskin?

Köp en normkapsling för 10-12moduler, en JFB & en/två dvärgbrytare på 4A/6A, en/två uttag för normkapsling, en stickpropp, förskruvning/dragavlastning och lite gummikabel.

Bygg sedan ihop en liten ”byggcentral”, se bara till att dragavlasta anslutningskabeln

• Laddar…
  6. A
    Medlem · Nivå 6
    Ja en sådan, men du behöver hitta en som bryter vid en lägre ström än vad märkströmmen på säkringen är.
    Säkringen återställer du genom att trycka in den igen.
    Det är väl budget varianten av lösningarna, det bästa vore att få dit en liten kapsling med med en säkring antingen fastmonterad och lägga den innan uttaget, eller göra som demmpa sa å bygga dig en egen byggcentral.
    Men matar säkringen till gruppen endast verkstaden eller är det fler förbrukare på? I senare fallet så blir det ju lite slumpartat hur mycket du kan belasta

7. M
    Medlem · Nivå 8
    Om du vill vara säker på att din säkring bryter innan säkringen som jouren byter så behöver du kolla upp vilken säkring det är i det skåpet (porslinssäkring eller automatsäkring - och vilken strömstyrka). Utifrån det går det sedan att säga vilken säkring som kan funka bra inne i din verkstad utifrån hur mycket ström du använder i verkstaden.

8. J
    Byggveteran · Nivå 6
    Normalt utgör en säkring kortslutnings- och överlastskydd. I ditt fall skulle man kunna dela dessa funktioner. Om vi förutsätter att din verkstad matas med 1x10A 1-fas diazedsäkring så kan man be att elektriker byter den säkringen till 20A samt installerar en 10A diazed i serie inne i din verkstad. Kabeln mellan skåpet på utsidan och din verkstad är nu skyddad mot överlast och kortslutning men skydden har separerats. Detta förutsätter att kabeln från säkringen på utsidan går direkt till säkringen i din verkstad utan några förbrukare på vägen. Dessutom behöver förimpedansen särskilt beaktas. Se SS4241406, tabell 8. Bifogar bild. Du bör även komplettera med jordfelsbrytare 30mA.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

9. A
    Medlem · Nivå 6
    Är det en mindre lokal/garage som du hyr och har ett uttag i?
    Med tanke på att du ville ha ett grenuttag med säkring?
    Och därav mitt förslag om en sladdvinda

10. D
    Medlem Nivå 3
    Ja precis. Hyr ett skyddsrum där jag har uttag i som går på samma säkring. Det som alltid är igång är fläktutsug och kylskåp. Klarar oftast av att köra cirkelsåg eller liknande handverktyg på det också men lyset flimmrar till när jag startar dom. Tjuvar också el från uttag utanför dörren som går på egen säkring för säkerhetsskull. Är ingen hejare på elmatematik så att bygga en byggcentral känns långt bort, antar att det inte finns liknande att köpa.

11. J
    Byggveteran · Nivå 6
    Ok, du kanske skulle kika på att få framdraget ett 3-fas 16A CEE-uttag med Schuko i locket. Så kan du dessutom stoppa i en byggcentral.

12. M
    Medlem · Nivå 8
  13. D
    Medlem Nivå 3
  14. J
    Byggveteran · Nivå 6
    Schuko är ett ”vanligt” uttag. Byggcentraler ansluts till 3-fas CEE-uttag.

15. D
    Medlem Nivå 3
    Jaha, trodde det va dom stora röda. Har inte tillgång till 3-fas uttaget

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: