Byggahus.se

Strömförande jord?

1. A
    Medlem · 50 inlägg

anden

Medlem
    Hej,

Har kopplat in en dator och switch på jordat uttag i källaren. När jag står barfota på betonggolvet och rör vid datorlådan eller switchens metallhölje så kittlar det i fingrarna - känns inte helt förtroendeingivande...
    Någon ide på vad detta kan bero på? Huset är från -49 så delar av elinstallationen är ju rätt gammal. Kan det vara en klämd kabel eller nåt?

2. L
    Medlem · 475 inlägg

Lurvnos

Medlem

Re: Strömförande jord?

Du saknar nog jord i det uttaget.
    Eventuellt är det fel i datorn eller dess sladd, men knappast troligt. Ohm-mät mellan jordblecket i stickproppen och datorlådan, ska vara bara några ohm.

Med lite otur saknar du jord i hela huset om det är nåt tok i elcentralen. Kalla på en elektriker.

3. E
    Medlem · 1 018 inlägg

Erik_D

Medlem

Ska inte ens vara några ohm ska vara i princip 0
    ev 0, nånting men inte mer.

En gång har jag varit med om att en nätkabel som levererades med en dator hade avbrott i jordledaren. En gång på 10 år som elektriker.

4. F
    Medlem · 196 inlägg

fooney

Medlem

vi dålig anslutning av skyddsledare/ pen ledare kan strömmar vilja leta upp upp enklare vägar....... be en elektriker kika på det....

5. A
    Medlem · 50 inlägg

anden

Medlem

Okej, tack för svaren!

Ska hem och mäta lite, men det låter nästan som en elektriker behövs...

/a

6. A
    Medlem · 50 inlägg

anden

Medlem

Nu har ohm-meter varit framme och problemet är löst!

Jordblecken i uttaget hade förlorat sin fjäderkraft så det blev ingen kontakt.. Efter lite bändande med skruvmejsel funkar det fint igen.

Tack för hjälpen, och skönt att jag slapp kalla hit en elektriker :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.