Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Strömbrytare utan nolla?

1. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 15 445 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Nu måste du väl ändå trolla?

Du påstår att jag påstår att fläktmotorn i en induktionshäll är trefas (vilket jag inte gör). Därefter, när jag efterfrågar ett citat på var jag har påstått det, klipper du in citatet

"Har man trefas så behöver man bara en nolla för alla tre faser eftersom strömmarna tar ut varandra."

Är du inte läskunnig? Det står klart och tydligt där att man bara behöver en nolla. Inte "ingen nolla" utan en nolla.

Sen följer du upp med denna:

Det finns inga lägen där man av tekniska skäl behöver dubbla nollor om man har en trefasmatning. Det finns inte heller några lägen där man av tekniska skäl behöver dubbla nollor om man har en enfasmatning. I trefasfallet räcker det med en nolla. I enfasfallet räcker det också med en nolla, om än grövre (liksom fasen).

Till sist kläcker du ur dig detta

Här kan vi äntligen närma oss pudelns kärna. Om det är så att större gruppsäkringar av någon anledning inte tillåts, då kan man hamna i en situation där det behövs två separata enfasgrupper med varsin nolla. Det är inte en teknisk anledning, det är en regulatorisk. Detta var jag inne på för länge sedan i tråden. Du kanske kunde sagt något då?

För att runda av så kan vi ta upp detta
    Svaret här är att det beror på. Det beror på många olika faktorer men framför allt styrkan i matningen (uttryckt som förimpedans eller som tillgänglig kortslutningsström) och ledningslängden i gruppen. I ett normalt hem, i Sverige, är svaret på frågan 2,5 kvmm för alla normala ledningslängder.

Om du inte förstår det Bo pratar om, med skillnaden mellan tre och fyra belastade ledare, så föreslår jag att du läser på. Det är inte relaterat till "kvaliteten på elnätet".

• Laddar…
  2. J
    Medlem · 393 inlägg
    Det är nog du som trollar eller saknar läsförmåga eller är mycket förvirrad.
    * Jag ställer en fråga till dig och du läser det som att jag påstår att du har påstått något. När jag sedan som svar på din fråga citerar dig för att visa att du har misförstått mig ifrågasätter mina läskunskaper :surprised:
    * Du klipper in mina svar till någon annan och låter det framstå som att jag har skrivit det till dig och blir upprörd.
    Trevlig prick du verkar vara

3. E
    Medlem · 5 723 inlägg
    Tror inte Tommi trollar, men vi måste se fakta för vad de är. Det finns kanske 50 länder i Europa men specifikt ett för att förvirring gång efter annan skapas då hempularen läser installations anvisningen för sin nyinköpta spis.

Japp, du gissade rätt - de Nedre länderna.

Vi vet att britterna kör på fel sida vägen, har konstiga mått och eventuellt fortfarande envist håller kvar vid sina ring mains men allt tyder på att att det finns ett land till som faktiskt är lika envist gällande detta.

Nu har vi lite teorier angående detta, och jag är ganska nöjd för stunden, TS fråga är i det stora hela besvarad men om någon frågar igen om ett år kommer jag känna mig lika osäker då jag egentligen inte sett något bevis för något.

• Laddar…
  4. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 15 445 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Hmmm....

Jag uppfattade det inte alls som en fråga utan ett påstående. Du menar alltså att du genuint undrade om jag påstod att det fanns en trefas fläktmotor i en induktionshäll? Det är en så apart fråga att den är svår att tolka som just en ärlig fråga. Men för all del. Nej, det finns inga trefasmotorer i induktionshällar.

Att jag citerade saker du hade skrivit till andra hade att göra med att du påstår väldigt konstiga saker. Du behöver liksom inte skriva det till mig. Föreställ dig att det är tio personer runt ett bord som pratar. Får man bara svara på sådant som sägs till en själv?

Jag försöker igen. Detta är alltså något du har skrivit. Inte till mig.
    Det är ett väldigt starkt påstående, speciellt om du inte är elektriker själv (vilket du tillstår). Det är också ett väldigt starkt påstående att alla svar finns i tråden.

Svaret på detta är alltså att man aldrig behöver dubbla nollor. Det finns inte ens dubbla nollor om vi ska vara petiga, det finns en "nolla" (eg nollpunkt). Däremot finns det ibland multipla nolledare. Detta finns det vad jag vet inte heller någon teknisk anledning till, man går helt enkelt upp i dimension istället. Flera ledare för samma förband har mest nackdelar så länge dimensionerna på kabeln är rimliga.

Vi fortsätter.
    Visa? Ok.
    I sin kontext, i en tråd som kommit att handla om den märkliga Holländska specialiteten 2L2N, så kan detta inte tolkas på så många andra sätt än att du tror att det finns säkerhetsmässiga fördelar med 2x16A jämfört med 20/32 A. Som svar på frågan, trots att jag inte är elektriker, så har du fel vad gäller beröring och i stort sett fel när det gäller varmgång.

Jag tror att missförstånden börjar här. Eller egentligen i din post precis ovanför där du påstår att man ansluter N mot L1 samt L2 mot L3 vid trefas. I en trefasapparat med nolla, som t.ex. en fullstor spis, så kan man ansluta L1->N, L2-> och L3->N, samtidigt. Vanligen tar hällen två faser och ugnen den tredje. Det behövs alltså inte separata nollor för faserna så länge de är förskjutna 120 grader mot varandra (vilket de är, även i Holland).

Om du genuint frågar och undrar så beklagar jag att jag var dryg. Det är dock lätt att missförstå dig när du kommer med starka påståenden som är fel och/eller märkliga och framhärdar i dem parallellt som du frågar saker.

Kontentan är då möjligen det som du tillslut skrev som svar till useless, att lokala förordningar av någon anledning inte tillåter större avsäkring än 20 A på gruppledningar.

• Laddar…
  5. J
    Medlem · 393 inlägg
    Tack för ursäkten. Jag får väl också be om ursäkt för att jag återgälde tonläget. Det är inte så lätt att hålla humöret uppe när det påstås att folket i ens fosterland är dumma i huvudet och gjör farligare kopplingar pga. påstått drogbruk. Lite som att påstå att Sverige behöver systemet med olika behörighetskrav till elkopplingar pga att man har en lite väl stor förkärlek till alkohol :thinking:.

Ok ,det är alltså läsförståelse :thinking:.
    Jag skrev mina tankar kring fördelar med 2L-2N. När jag sedan fick jag frågan om fördelar med 2 neutralledare till 1(en/one/uno/ein:p) förbrukare då svarade jag att det inte finns fördelar isf. Jag borde kanske ha skrivit enligt mig så att påståendet inte blev lika starkt.;)

Om det är någon som är intresserad så finns det en bild på hur 2N2L kopplas och avsäkrar härnere.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-2-23_23-39-42.png

6. Sockerhög
    Medlem · 255 inlägg
    Usch, det känns jobbigt när TS, mot bättre vetande, skruvar lite sådär random i strömbrytare och sedan inte har hörts av på över tre veckor...:worried:

• Laddar…
  7. E
    Medlem · jämtland · 22 679 inlägg

elmont

Medlem
    Och att koppla ett Perlex som på bilden är i alla andra länder i princip förbjudet. Det är ett trefasuttag med jord och nolla och ska så kopplas. Vill man ha enfas sätter man ett enfasuttag för större ström än 16 A eller gör ett fast montage.
    Ps
    Anslutningarna är tom märkt med L1-L2-L3-N-Jord

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.