Byggahus.se
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag instämmer i ditt antagande. Det är orimligt att ett land skulle komma på iden att distribuera två olika faser (i ett trefassystem) med dubbla neutralledare, så det kan bara handla om två fasledare från samma fas.
Vad är meningen med detta, tanken bakom?
Att spisen ska fungera även fast musen gnager av ledningen till ugnen eller vadå?

J J Vos skrev:
Tack för tillrättning/förklaringen Uffe.
Jag antog att man endast använde 2F-2N ifall man inte har fler än 1 inkommande fas men det är kanske inte fallet.
Det holländska systemet är snarlikt det svenska såvida jag vet iaf. Enligt El löken är det populärt med dubbelnolla i Holland. Jag vet inte om det stämmer och jag förstår inte riktigt varför det skulle vara konstigt eller sämre än 1 starkare säkring.[/Q
Vi vet ju alla hur liberala dom är i Holland angående div berusningsmedel så det är väl inte så konstigt att dom har "snurrat till det" lite.:)

• Haha
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Vi vet ju alla hur liberala dom är i Holland angående div berusningsmedel så det är väl inte så konstigt att dom har "snurrat till det" lite.:)
Varför citerar du mig?
Har dina fördomar med ämnet att göra? Eller ska det finnas någon samband med det felaktiga påståendet att 2L-2N är holländskt påhitt?

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
E
J J Vos skrev:
Varför citerar du mig?
Har dina fördomar med ämnet att göra? Eller ska det finnas någon samband med det felaktiga påståendet att 2L-2N är holländskt påhitt?
När kunskap saknas slår fördomarna till.
Men vi har mycket att tacka holländarna för. Väderkvarnar, tulpaner och Göteborg. :)

Men vilka andra länder har dubbelnollan i Europa?

J J Vos skrev:
Varför citerar du mig?
Det faller tillbaka på hur tokigt det vekar att vara med två trådar för fas och två trådar för nolla
J J Vos skrev:
Varför citerar du mig?
Vilka fördomar?
Ja jag tror att 2L-2N är en mycket udda fågel som man använder i just Holland. I alla andra länder där man använder enfas till tex spisar använder man 1L-1N av lite grövre kaliber samt 1 säkring.

harry73
Båda fastlåst är samma fas, men i stället för en 32A säkring, har man då 2 ggr en 16A säkring, och då behöver man också två nollor.
Att flerfamiljshus skulle matas med bara en fas för hela huset är @El-Löken66 påhitt. Troligtvis ett missförstånd som han vägrar släppa.

E
harry73 harry73 skrev:
Båda fastlåst är samma fas, men i stället för en 32A säkring, har man då 2 ggr en 16A säkring, och då behöver man också två nollor.
Att flerfamiljshus skulle matas med bara en fas för hela huset är @El-Löken66 påhitt. Troligtvis ett missförstånd som han vägrar släppa.
Hej, har inga problem med att släppa att det var ett missförstånd när du nu medger det.

Berätta mer om fördelarna med detta nederländska system harry73, det blir mer likformat sett till kabel - och säkringstyper och säkringna kan hållas låga. Å andra sidan mer förbrukning av PVC och troligen Cu, jag antar 2x2,5=5 kvmm gentemot gamla svenska fyran.

harry73
E El-Löken66 skrev:
Berätta mer om fördelarna med detta nederländska system harry73,
Varför skulle jag göra det?

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
E
harry73 harry73 skrev:
Varför skulle jag göra det?
Som ett bidrag till forumet. Söt-snälla, med socker på? :love:

• Haha
J Vos
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Som ett bidrag till forumet. Söt-snälla, med socker på? :love:
Det är tex. enklare/billigare att köpa och montera färdigdragna 5g2,5 i rör än att dra 3x6 i rör själv.

E elmont skrev:
Vilka fördomar?
De här:
E elmont skrev:

Så du menar att det är en fördom att man är droglibberal i Holland? Eller menar du att drogerna inte påverkar intellektet?

E elmont skrev:
Så du menar att det är en fördom att man är droglibberal i Holland? Eller menar du att drogerna inte påverkar intellektet?
Fördom att "man" är drogliberal i Holland och att det isf skulle ha samband med val av elsystem.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Igen, är detta något du specifikt vet för Nederländerna? Det är definitivt inte den normala kopplingen i Sverige eller något annat land som använder trefas.

Har man trefas så behöver man bara en nolla för alla tre faser eftersom strömmarna tar ut varandra.
Nollan skulle inte vara nödvändigt om det vore ren 3fas. Påstår du att fläkten i en induktionshäll har en 3fas motor?

J J Vos skrev:
Det är tex. enklare/billigare att köpa och montera färdigdragna 5g2,5 i rör än att dra 3x6 i rör själv.
Men lite lustigt är det att ingen annan i hela världen har upptäckt fördelarna :thinking:

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.