27 016 läst · 216 svar
27k läst
216 svar
Strömbrytare utan nolla?
Vad är meningen med detta, tanken bakom?Bo.Siltberg skrev:
Att spisen ska fungera även fast musen gnager av ledningen till ugnen eller vadå?
Vi vet ju alla hur liberala dom är i Holland angående div berusningsmedel så det är väl inte så konstigt att dom har "snurrat till det" lite.J J Vos skrev:Tack för tillrättning/förklaringen Uffe.
Jag antog att man endast använde 2F-2N ifall man inte har fler än 1 inkommande fas men det är kanske inte fallet.
Det holländska systemet är snarlikt det svenska såvida jag vet iaf. Enligt El löken är det populärt med dubbelnolla i Holland. Jag vet inte om det stämmer och jag förstår inte riktigt varför det skulle vara konstigt eller sämre än 1 starkare säkring.[/Q
Varför citerar du mig?E elmont skrev:
Har dina fördomar med ämnet att göra? Eller ska det finnas någon samband med det felaktiga påståendet att 2L-2N är holländskt påhitt?
När kunskap saknas slår fördomarna till.J J Vos skrev:
Men vi har mycket att tacka holländarna för. Väderkvarnar, tulpaner och Göteborg.
Men vilka andra länder har dubbelnollan i Europa?
Det faller tillbaka på hur tokigt det vekar att vara med två trådar för fas och två trådar för nollaJ J Vos skrev:
Vilka fördomar?J J Vos skrev:
Ja jag tror att 2L-2N är en mycket udda fågel som man använder i just Holland. I alla andra länder där man använder enfas till tex spisar använder man 1L-1N av lite grövre kaliber samt 1 säkring.
Båda fastlåst är samma fas, men i stället för en 32A säkring, har man då 2 ggr en 16A säkring, och då behöver man också två nollor.
Att flerfamiljshus skulle matas med bara en fas för hela huset är @El-Löken66 påhitt. Troligtvis ett missförstånd som han vägrar släppa.
Att flerfamiljshus skulle matas med bara en fas för hela huset är @El-Löken66 påhitt. Troligtvis ett missförstånd som han vägrar släppa.
Hej, har inga problem med att släppa att det var ett missförstånd när du nu medger det.harry73 skrev:
Båda fastlåst är samma fas, men i stället för en 32A säkring, har man då 2 ggr en 16A säkring, och då behöver man också två nollor.
Berätta mer om fördelarna med detta nederländska system harry73, det blir mer likformat sett till kabel - och säkringstyper och säkringna kan hållas låga. Å andra sidan mer förbrukning av PVC och troligen Cu, jag antar 2x2,5=5 kvmm gentemot gamla svenska fyran.
Nollan skulle inte vara nödvändigt om det vore ren 3fas. Påstår du att fläkten i en induktionshäll har en 3fas motor?tommib skrev: