Byggahus.se
E El-Löken66 skrev:
Verkar det inte dumt att välja en 1-fasmotor istället för en 3-fas?
Vad ska du använda den till?
Nu var det ju du som undrade hur roterande maskiner fungerar i Holland om de bara har 1-fas.

# 128
" @J Vos vill du bekräfta ifall alla kåkar i NL har 3 faser in så som i Sverige eller det enbart dumpas 1 som Harry föreslår?
Hur gör ni då med roterande maskiner? "

E
nisse123 nisse123 skrev:
Nu var det ju du som undrade hur roterande maskiner fungerar i Holland om de bara har 1-fas.

# 128
" @J Vos vill du bekräfta ifall alla kåkar i NL har 3 faser in så som i Sverige eller det enbart dumpas 1 som Harry föreslår?
Tror @J Vos åkt till NL för att undersöka saken kanske.

• Haha
J Vos
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:

# 128
Jag svarade redan på frågan i post 135.

M
Tråden spårade ju fullständigt - fick du svar på din fråga?

Jag lyckades aldrig se att någon svarade baserat på kopplingsschema för både strömbrytare och fläkt, vilket väl vore lämpligt.

tittar man på t ex Fresh Intellivent, så ska den dels matas med konstant neutral och fas, men vill man ha funktioner kopplade till tändning och släckning av lampan så plockar man även med tändtråden på en egen ingång.
Man tar alltså inte fasen från tändtråden / strömbrytaren.

ni får ursäkta om jag repeterar någon annans påstående men jag orkade inte läsa alla 12 sidor med 10 sidor OT ;-)

J J Vos skrev:
Jag svarade redan på frågan i post 135.
Det är ju El-löken som i inlägg #128 undrar hur en motor kan fungera med endast 1-fas in i husen.

E
nisse123 nisse123 skrev:
Det är ju El-löken som i inlägg #128 undrar hur en motor kan fungera med endast 1-fas in i husen.
Det är väl ganska grundläggande att roterande maskiner fungerar bäst med minst tre faser så inte mycket att diskutera där, frågan var mest till Harry73s tvärsäkra påstående att flerfamiljshus i NL matas enfasigt.

Hen avvek och nu släpper vi det, mysteriet med dubbla nollor får bestå.

Det finns massor med enfasmotorer, både allströms och asynkronmotorer. Dessutom finns frekvensomriktare matade med enfas som driver trefas asynkronmotorer.

Enfas till hus är inget ovanligt, större delen av USA och Japan (m.fl.) har normalt enfas MEN mot avgift kan man få in trefas om det behövs.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
E
prototypen prototypen skrev:
Det finns massor med enfasmotorer, både allströms och asynkronmotorer. Dessutom finns frekvensomriktare matade med enfas som driver trefas asynkronmotorer.

Enfas till hus är inget ovanligt, större delen av USA och Japan (m.fl.) har normalt enfas MEN mot avgift kan man få in trefas om det behövs.
Vad har detta med någonting att göra? Går givetvis lika bra att driva enklare motorer enfasigt men allt annat är nödlösningar och finns 3 faser tillgängliga i gatan används rimligen detta.

Vill gärna ha någon källa på att flerfamiljshus i USA ansluts enfasigt.
Vanliga hus är det ju vanligt förekommande men då ligger väl huvudsäkringen också på en 50-80A då det bara är 115-120V, hur stor blir den på ett hyreshus med 40 boende då?

Möjligt det stämmer allt, låter bara orimligt i mina öron, att enfasigt koppling används medför ju att betydligt mindre trafo kan användas på landet, i tätort blir det knappast samma sak.

Så har ni något som tyder på att system i NL och USA är såsom harry73 och prototypen beskriver ska jag givetvis inte blunda för fakta, dessa system är okända för mig, därav frågorna.

E El-Löken66 skrev:
Det är väl ganska grundläggande att roterande maskiner fungerar bäst med minst tre faser så inte mycket att diskutera där, frågan var mest till Harry73s tvärsäkra påstående att flerfamiljshus i NL matas enfasigt.

Hen avvek och nu släpper vi det, mysteriet med dubbla nollor får bestå.
Vad är då egentligen mysteriet med dubbla nollor? Är det inte helt normalt det ska vara samma area fas som neutral om man inte ansluter rent 3-fas?
1F mot 1N
2F mot 2N
3F mot 3N eller 3F mot varandra
Allt enligt tillverkarens anvisningar (design)??

E El-Löken66 skrev:
Det är väl ganska grundläggande att roterande maskiner fungerar bäst med minst tre faser
Det funkar ju ännu bättre om man har 4 faser eller mera :)

• Gilla
sven s
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Vad är då egentligen mysteriet med dubbla nollor? Är det inte helt normalt det ska vara samma area fas som neutral om man inte ansluter rent 3-fas?
1F mot 1N
2F mot 2N
3F mot 3N eller 3F mot varandra
Allt enligt tillverkarens anvisningar (design)??
Nu känner jag inte till det holländska systemet så jag vet inte om faserna är förskjutna i förhållande till varandra
I ett trefassystem så är faserna försljutna med 120 grader
Så vid anslutning till två faser kan strömmen i returledaren (nollan) inte bli större än den högsta fasströmmen
Finns formler för att räkna ut detta men lättast är att rita upp det med vektorer

• Gilla
elmont
  • Laddar…
E
U Uffe A skrev:
Nu känner jag inte till det holländska systemet så jag vet inte om faserna är förskjutna i förhållande till varandra
Så vid anslutning till två faser kan strömmen i returledaren (nollan) inte bli större än den högsta fasströmmen
Finns formler för att räkna ut detta men lättast är att rita upp det med vektorer
Aldrig varit i NL.
@harry73 hade visst bott där hela livet men aldrig tittat i någon elcentral. Kan du ställa frågan i ett nederländskt forum snälla Harry73?

U Uffe A skrev:
Tack för tillrättning/förklaringen Uffe.
Jag antog att man endast använde 2F-2N ifall man inte har fler än 1 inkommande fas men det är kanske inte fallet.
Det holländska systemet är snarlikt det svenska såvida jag vet iaf. Enligt El löken är det populärt med dubbelnolla i Holland. Jag vet inte om det stämmer och jag förstår inte riktigt varför det skulle vara konstigt eller sämre än 1 starkare säkring.

Redigerat:
E
J J Vos skrev:
Tack för tillrättning/förklaringen Uffe.
Jag antog att man endast använde 2F-2N ifall man inte har fler än 1 inkommande fas men det är kanske inte fallet.
Det holländska systemet är snarlikt det svenska såvida jag vet iaf. Enligt El löken är det populärt med dubbelnolla i Holland. Jag vet inte om det stämmer och jag förstår inte riktigt varför det skulle vara konstigt eller sämre än 1 starkare säkring.
Hej, populärt vet jag inte men unikt för Europa?

J J Vos skrev:
Jag instämmer i ditt antagande. Det är orimligt att ett land skulle komma på iden att distribuera två olika faser (i ett trefassystem) med dubbla neutralledare, så det kan bara handla om två fasledare från samma fas.

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.