Byggahus.se
tommib
J J Vos skrev:
Nollan skulle inte vara nödvändigt om det vore ren 3fas. Påstår du att fläkten i en induktionshäll har en 3fas motor?
Nej. När har jag påstått det?

Den här tråden är hopplös, jag funderade redan innan på att sluta bevaka den. Min förhoppning var att någon som hade insikt i det holländska systemet kunde förklara varför man föredrar två enfasgrupper från samma fas (och därmed dubbla nollor) istället för att använda två olika faser och klara sig med en nolla eller en grövre enfasig matning på 32 A.

Den holländska inkopplingen av spishällar är udda. Väldigt udda. Jag kan inte se någon rimlig (teknisk) förklaring till den.

• Gilla
  • Wow
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Nej. När har jag påstått det?

Den här tråden är hopplös, jag funderade redan innan på att sluta bevaka den. Min förhoppning var att någon som hade insikt i det holländska systemet kunde förklara varför man föredrar två enfasgrupper från samma fas (och därmed dubbla nollor) istället för att använda två olika faser och klara sig med en nolla eller en grövre enfasig matning på 32 A.

Den holländska inkopplingen av spishällar är udda. Väldigt udda. Jag kan inte se någon rimlig (teknisk) förklaring till den.
Du har ju fått svaret i just denna tråd TommiB.

Enligt Elmont: haschkakor.

Men min gissning är att det är för att inte överbelasta huvudsäkringen, den kanske ligger på 16A i NL och dessa två spismatningar kanske ligger säkrade 2x10A med en rekommendation att inte använda plattorna tills ugnen blivit varm.

Har du någon bild @J Vos?

• Haha
J Vos
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej. När har jag påstått det
tommib tommib skrev:
Har man trefas så behöver man bara en nolla för alla tre faser eftersom strömmarna tar ut varandra.

J J Vos skrev:
Nollan skulle inte vara nödvändigt om det vore ren 3fas. Påstår du att fläkten i en induktionshäll har en 3fas motor?
Det är stor skillnad på att ha en nolla eller ingen nolla. Har man 3-fas och nolla så kan man välja om man vill ansluta 1-, 2- eller trefaslaster på 230 eller 400V. Strömmen i nollan blir aldrig större än högsta strömmen i en fasledare. Är lasten symmetriskt fördelad mellan faserna blir strömmen i nollan 0, men det betyder inte att den är onödig.

Så, återigen, förklara varför man har dubbla nollor?

useless useless skrev:
Det är stor skillnad på att ha en nolla eller ingen nolla. Har man 3-fas och nolla så kan man välja om man vill ansluta 1-, 2- eller trefaslaster på 230 eller 400V. Strömmen i nollan blir aldrig större än högsta strömmen i en fasledare. Är lasten symmetriskt fördelad mellan faserna blir strömmen i nollan 0, men det betyder inte att den är onödig.

Så, återigen, förklara varför man har dubbla nollor?
Duh, det är ju precis det jag försöker förmedla.
Ifall du är elektriker och inte kan förstå när man behöver dubbla nollor då blir jag lite orolig. Alla svar finns i tråden. Jag ska inte rada upp allt en gång till för de som ifrågasätter behovet vill/kan ändå inte läsa.

Redigerat:
J J Vos skrev:
Ifall du är elektriker och inte kan förstå när man behöver dubbla nollor då blir jag lite orolig.
Förklara gärna exakt när dubbla nollor till en förbrukare är att föredra framför en ledare med rätt dimension. Jag med min ringa erfarenhet har svårt att se när behovet uppstår.

• Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
harry73
För de som har lust att grotta ner sig i nederländska, finns det här en beskrivning av anslutning av spis och ugn i Nederländerna, med efterföljande diskussion.
Det nämns också att man ofta föredrar 2*16A (2L 2N) för att det är svårt att dra 4m² ledare i ett 19mm rör.
https://elektrohonk.info/2015/01/02/perilex-systeem-voor-de-aansluiting-van-kooktoestellen/

Sedan beskriver Siemens i sin bruks- och installationsanvisning hur man kan ansluta deras hällar på 2L 2N, så helt ovanligt kan det inte vara.
https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/supportdetail/product/ED775FPC1E/02#/Tabs=section-manuals/

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Och att det skulle vara billigare med fördragen flexslang (5x2,5) skulle vara billigare än slang och 3 tråd är kanske inte riktigt sant. För det första finns inte dom areor så att det är direkt jämförbart, men 2 st 2,5 är 5mm2 normalt får säkras med 20 A samma som 4mm2. Jag köper slang och tre MQ4 för ca 28:- och flexslang 5g2,5 för ca 40:- jag har då ca 12:-/m att dra i trådarna för. Det tar normalt inte en minut per meter, så min förtjänst skulle bli betydande. Dessutom bara en säkring vilket ger lite mindre arbete samt lite mindre matr. En säkring ger även det en betydligt säkrare anläggning då man vet och aldrig behöver fundera om det är spänningslöst sedan säkringen är bruten.
Dessutom är risken stor att en utav dom två säkringarna skulle lösa ut då det inte finns nått som säger att strömmen fördelar sig lika i trådarna. Man kan inte säkra dom olika trådarna med mer än 10 A då nollornas area inte räcker för mer än 20 A.
Så fortfarande vad är vinsten

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
useless useless skrev:
Förklara gärna exakt när dubbla nollor till en förbrukare är att föredra framför en ledare med rätt dimension. Jag med min ringa erfarenhet har svårt att se när behovet uppstår.
Man ska ju alltid använda rätt dimension. Det finns inte något tillfälle att det är att föredra dubbla nollor till 1 förbrukare. Visa mig gärna var jag skulle ha påstått det.
Behovet uppstår när man inte har tillgång till 3fas och lokala förordningar inte tillåter dig att installera gruppsäkringar med mer än 20A.

Ok. Så grundorsaken till de dubbla nollorna i Holland är att det finns regler som förbjuder för stora gruppsäkringar. Då var den frågan utredd och klar då?

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
För det första finns inte dom areor så att det är direkt jämförbart, men 2 st 2,5 är 5mm2 normalt får säkras med 20. Man kan inte säkra dom olika trådarna med mer än 10 A då nollornas area inte räcker för mer
????
5g2,5 ger möjligheten till 2xF1, 2xN och jord. Sedan när räcker 2,5mm2 inte till 16A??
E elmont skrev:
Dessutom är risken stor att en utav dom två säkringarna skulle lösa ut då det inte finns nått som säger att strömmen fördelar sig lika i trådarna.
Därför har man en såkallad kokgrupp med kopplad säkring liknande upload_2021-2-22_13-7-30.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Följer man tillverkarens anvisningar då får man väl antar att anslutningen är tryggt eller är det du mer insatt i ärendet än tex Siemens och Bosch?

I det här fallet säkras 5 mm2 med parallella säkringar 16+16A vilket kan ge en maxström på 32 A en ledare på 2x2,5mm2 blir 5mm2 och den får säkras med normalt 20 A.

Vi ska även betänka att det handlar om 4 belastade ledare så gängse tumregler om belastningsförmåga gäller inte. För FK 2.5 mm² i infällda rör hamnar man tabellmässigt på 15.5 A vilket utesluter en 16 A smältsäkring så väl som dvärg. Men holländare kanske slirar lite på marginalerna ;)

• Haha
guggen
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Ok. Så grundorsaken till de dubbla nollorna i Holland är att det finns regler som förbjuder för stora gruppsäkringar. Då var den frågan utredd och klar då?
Kan tänka mig att att diskussionen gick ungefär som i denna tråd tills ena sidan helt sonika gav upp. :rofl:

Kanske även bjöds på lite haschkakor.
Förlåt fördomarna. :confused:

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vi ska även betänka att det handlar om 4 belastade ledare så gängse tumregler om belastningsförmåga gäller inte. För FK 2.5 mm² i infällda rör hamnar man tabellmässigt på 15.5 A vilket utesluter en 16 A smältsäkring så väl som dvärg. Men holländare kanske slirar lite på marginalerna ;)
Eller så har de bättre kvalitet på elnätet :rofl: Vilken area krävs för en 3-fas 16A anslutning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.