Sedvanlig renovering där man upptäcker allt möjligt i tid och otid. Jag hade tänkt byta ut samtliga strömbrytare och uttag mot en enhetlig (och lite nyare) serie. Vid en strömbrytare i vardagsrummet, men även i badrummet så har jag istället ovala appartdosor med en bredd på 11cm. Problemet är dessutom att skruvavstånden är 85mm, istället för sedvanliga 60mm. Har försökt leta på alternativ som passar denna kombination, med både förhöjningsramar, övergångsramar och annat som skulle kunna passa in här, men jag har gått bet.

Bifogar en bild på täckramen samt en på apparatdosan och monteringen så att ni kan förstå bättre. Täckramen är 12x8 cm

Mina frågor:

1: Hur kan jag få hit en vanlig kronvippa (jag ska ta bort dimmern) som passar bra (eller har en eventuell täckram där man kan placera en strömbrytare i mitten, typ något från schneider eller elko eller ja, vad som helst som inte är detta som jag har nu.
2: Vilka andra alternativ har jag för en någorlunda snygg/OK lösning för detta?

Tacksam för alla idéer och tankar kring detta, har aldrig stött på detta i tidigare bostäder.

• Delvis demonterad, oval apparatdosa i vägg med synliga ledningar och äldre strömbrytarmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit, rektangulär elektrisk täckram på ett bord, tillhörande en äldre apparatdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Har heller inte sett den typen, kan det vara någon utlänsk variant på dosa och brytare , ska du renovera mycket så blir det nog till att hugga upp väggen och få dit en standard, hur ser det ut med röranslutningen, kan gå att klippa ner den och sätta en ny, samt spackla häftigt på sidorna, Då blandar du vanligt sandspackel och cement, det brinner fort och sjunker inte

• Gilla
muppenx
  • Laddar…
Hej, tack för svaret. Det verkar vara något italienskt (AVE System 45) eller liknande märke. Riktigt konstigt, men en kvarleva från nyproduktion av Skanska 2003. Går inte ens att få tag i någon ersättare för denna i Sverige, vill byta då samtliga uttag gulnat ganska rejält.

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Fan vad snyggt!

Ett alternativ är också att sätta en utanpåliggande 2-facks ram, typ from Exxact-serien, och bara låta detta vara. Det är ju inte sådär jättesnyggt att en strömbrytare sticker ut 2.5 cm från väggen, men alternativen verkar vara ganska förödande. Inte heller enkelt att beställa hem extra grejjer till det här systemet, vill inte fastna i leveransträsk.

H
Eftersom det är en stor dosa där, så kan du ha det du säger med ram , det finns 2 sorter en hög och en låg, kanske det går med en låg som inte sticker ut så mycket. Plats för ledningar finns det i väggen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.