personstarthumb-up

Strömbrytare med märklig egenskap. Någon som kan förklara? (Film bifogas)

2k läst  22 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
    En möjlig vinkel på denna som ingen annan tagit; vad har de för ljuskälla idag? Gammal lägenergi med tändkrets? De tänder på pulser. Möjligt att de går att byta ljuskälla och bli kvitt detta.

2. Demmpa
    Husägare · Nivå 16
    @Tsdoesds hur menar du med ”gammal lågenergi med tändkrets, de tänder på pulser”?
    Hur lång tid kan det vara mellan pulserna? Kan det vara fem timmar?

cpalm gillar
  3. T
    Medlem Nivå 1

Självklart inte. Men ponera att den sista tryckningen lämnar brytaren till, då kan tändkretsen ligga och värma. Då är pulsen i sig fem timmar, medan det blir brytögonblicket i sig följt av en tändning som får igång ljuset.

Upplevt detta med fast med modern brytare. Timade du precis rätt i ditt tänd och släck så tändes den. Hade tydligen fungerat så länge.. ny ljuskälla fungerade mer distinkt kan man säga.

4. M
    Medlem Nivå 4
    Det är en vanlig glödlampa, alltså med glödtråd.

5. Anna_H
    Husägare · Nivå 15
    Det rimligaste är ju att det är ett "kugghjul" med tre piggar, varav två har gått av. Då tänder den bara på en, de andra två tänder den inte på. då blir det 5 tryck innan det tänder igen.

Jag rekommenderar byte av strömbrytaren, det kan finnas risk för kortslutning.

6. prototypen
    Medlem Nivå 19
    Kortslutning är inget problem, det blir det i brytaren när den fungerar och tänder lampan.
    Det är glappkontakten som är farlig, typ

Protte

7. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 12
    Och eftersom glappkontakt är farligt och kan få stora konsekvenser, så bör brytaren snarast bytas ut!
    ( Vilket jag påpekade redan i inlägg 10). När man bestämt sig för att byta ut den, kan man ju för skojs skull fundera vad det egentligen är för fel och en dissekering av prylar är ju aldrig fel.

Redigerat
  8. T
    Medlem Nivå 1
    Ja jag såg filmen och konstaterade att jag var helt fel ute.

Hej där! så kan du också ställa frågor i forumet. :love: