Byggahus.se

Strömbrytare/dimmer

1. T
    Medlem Nivå 2
    Behöver tips på snygga brytare/dimmer/uttag till badrummet... Ska ha Eljo Renova i hela huset och fick precis reda på att Renova inte har badrumsserie... :(
    Elektriken tipsar om Trend Aqua, men vi är inte så imponerade av den serien, lite tråkig.

2. M
    Medlem Nivå 1
    Var i badrummet har du tänkt sätta dem? Du behöver ju inte IP44 bara för att det är ett badrum... Brytare vid dörren och rakuttag vid spegeln går bra med IP20/21, alltså de vanliga Renova.

3. T
    Medlem Nivå 2
    Jaså!
    Badrummet är ca 9 kvm (2,2x4,5), har gjort en snabb skiss i paint!
    http://www.mypix.se/img_preview/1_14_1170358_575_422_0_0_0.jpg
    Hade tänkt ha två dimmers (en till takspottar och en till spegelbelysning) precis innanför dörren till vänster.
    Hade tänkt ha ett vanligt 230 uttag vid sidan av (höger) skåpet som handfatet står på (1,2m brett), så där antar jag att vi måste ha ett uttag med lock (?) och det har ju inte renova.
    Men funkar det med renovas dimmer blir jag lycklig! Uttaget får jag lära mig leva med isåfall!

4. T
    Medlem Nivå 2
    Oj vad liten bilden blev... Är ingen hacker direkt...

5. V
    Medlem Nivå 1
    Inga problem att köra med renova där, jag skulle kört med renova även till uttaget. Du behöver inget uttag med lock. Jobbar själv som elektriker och det fungerar utmärkt att använda IP21. (Finns att läsa i elföreskrifterna) Så njut du av dina Renova dimmrar och uttag även i badrummet.

MVH Andreas

6. T
    Medlem Nivå 2
    Jamen det är ju kanon!
    Tack för ditt svar!
    Undrar varför vår elektriker sa så... Jaja, han är ju från tyskland så... :)