Byggahus.se

Strömbrytare 4 sladdar till dimmer

1. OMMatte
    Medlem · 1 inlägg
    Hej!
    Jag tänkte installera en dimmer och tänkte att jag kommer lyckas med hjälp av google, familj och sunt förnuft men det gick sådär.

Det är 2 st strömbrytare som är kopplad till samma lampa och genom klick på varje klick på någon av strömbrytare i vilken ordning som helst så ändrar man om lampan lyser eller ej.

När jag öppnade ena strömbrytaren så upptäckte jag att det fanns 4 sladdar inkopplade. Se bild. Det är denna strömbrytare som jag vill ha dimmer på. Man ser även dimmerns kopplingschema på bilden.
    Den andra strömbrytaren hade 3 sladdar. Dom var kopplade på liknande sätt förutom att den bruna sladden längst upp till vänster saknades.

Jag testade att koppla in dimmern. Jag helt enkelt sket i de 2 bruna sladdarna och använde enbart svart och vit sladd. Dimmern fungerade då så länge som den andra strömbrytaren var påställd. Vilket var som beräknat och helt OK lösning.

Problemet var att ett eluttag i närheten av dimmern slutade att fungera. Jag antar då att en av de 2 bruna sladdarna går till eluttaget.

Det jag inte fattar är. Om den ena bruna sladden går till eluttaget. Betyder inte det att eluttaget borde sluta fungera om man klickar på lampknapparna i vissa lägen? Eller betyder den där siffran 1 som den ena bruna sladden går in på nåt speciellt som jag inte förstått?

2. Bästa svaret

Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · 17 942 inlägg
    Du har en s..k. sparkopplad trappkoppling här. Den har en fast fas kopplad till varje strömbrytare, bruna i ditt fall. Så strömbrytaren påverkar inte denna fas på något sätt, utan strömbrytaren använder fasen.

Din dimmer behöver inte denna fas. Då får du skarva ihop de två bruna med en lös toppklämma typ Wago 221 i dosan.

• Laddar…