Byggahus.se

Strimmig trägnagare

1. L
    Medlem · 77 inlägg

louise-malmsten

Medlem
    Hej är det nån som vet nått enkelt sätt att bli av med de små rackarna! kan man pensla på nått typ linolja eller så . Jag har några möbler som står i en sommarstuga och det blir lite mjöl under dem. snälla tacksam försvar.
    trägnagaren :-[

2. T
    Medlem · 846 inlägg

TorpSara

Medlem

Re: Strimmig trägnagare

Förvara möblerna varmt och torrt... :) Nej, tyvärr finns det inget annat "enkelt" sätt. Saneringsfirmorna brukar ibland hetta upp virket eller möbeln så dör de.

3. G
    Medlem · 6 978 inlägg

gaia

Medlem

Flytta möbler bort från väggarna ( om det är några skåp du har bekymmer med) när du inte är i stugan - det bättrar på klimatet bakom möbeln och kanske ohyran sluttar trivas. Dom gillar fuktigt virke och det är alltid något fuktigare tätt vid väggen i en oupvärmt rum där luften inte kan cirkulera.
    gaia

4. M
    Medlem · 694 inlägg

Mjölnaren

Medlem

Kolla in vad dom "små äcklen" gjorde med vårat vindsgolv:
    http://www.krobykvarn.se/dagbok/2006/06aug.htm
    "Sanerings-Affe" sa att dom även kunde finnas i möbler men att dom då också med stor sanorlikhet finns i golv/vägg på byggnade :p :'( Enda möjligheten att bli väck dom är tydligen att spruta.........

• Laddar…
  5. korsriddaren
    Medlem · Skåne · 217 inlägg

korsriddaren

Medlem

Om detta är samma kryp som man i skåne kallar för "orer" och ger små flyghål och när det primärt handlar om skadedjur i lövträ så finns knep. Renoverade själv ett 1800-talsbord som trots förvaring utomhus i -10 inte knäckte djuren så fick jag veta att de skyr terpentin. Anledningen till att de inte går i furu är just att det innehåller terpentin. Så, vad jag fick göra (i omgångar) var att skaffa en injektionsspruta och vanlig lacknafta, sen sprutade jag in den i alla hål jag såg. Detta har jag gjort totalt två gånger och nu kommer det inte längre något "mjöl" från bordet. Prova detta, kanske funkar för dig också! :)

6. O
    Medlem · 80 inlägg

Odd

Medlem

Terpentin eller fotogen kan penslas på- vet inte hur länge det verkar dock. Balsamterpentin är att rekommendera för kropp och miljö. Fotogen tar säkert död på dem och det används flitigt på det trämasktäta Öland. Men de kommer nog tillbaka efter ett tag.
    Sedan är det tort och varmt i rummet som hjälper. Stödvärme på vintern på minst 5 grader (om man lämnar huset ouppvärmt på vintern, alltså) håller fukten borta och hjälper - men det kan ta två tre vintrar innan de försvinner helt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.