Strategi: Bäst badrumsrenovering?

3k läst  10 svar

1. Ugglan
    Medlem Nivå 5
    Hej,

Jag har under lång tid gått och gruvat mig för badrumsrenoveringarna som ligger på lut i kåken.... Totalt är det kanske 5-6 våtutrymmen som skulle behöva fixas till de närmsta 2-10åren. Jag brukar göra allt jobb själv och brukar aldrig banga för hårt arbete.... men det här kommer äta upp allt en lång tid framöver...

Så hur skall man bäst renovera sina badrum:

1) Göra det själv
    + Man får som man vill ha det, till bästa pris och ett seriöst och vattensäkert badrum. Det är roligt att göra saker själv.
    -Det tar tid. Relationen till frugan blir "ansträngd".... Man får fortsätta sova i snickarbyxor
    2) Anlita killen från öst, "billiga svarta" firman eller nån på blocket
    +Man får snabbt många badrum klara till ett pris som är högt men ej hutlöst
    -Man får inte som man vill ha det, fuskigt, och ej enligt branschregler och försäkringsgarantier. Svårt att hitta någon med referenser... Man får själv göra halva jobbet och stå bredvid och övervaka.
    3)Ta in offerter från "seriösa" badrumsrenoveringsfirmor
    +De lämnar garantier och följer branschregler (om det är värt något?). Man får klart badrummen. Frugan blir nöjd.
    -Man får betala hutlösa pengar. Man får det inte som man vill ha det med mindre än att man gör mycket planering själv.

Hur har ni andra resonerat?

2. pinebar
    Medlem Nivå 11
    Vi kör variant 1.
    Den har också som nackdel att det tar mycket längre tid, i alla fall jämfört med alt. 3.
    (Eftersom vi jobbar med annat än att bygga på vardagarna för att finansiera det hela.)
    Vi har också fördelen att ha ett par i kategori 3 som bekanta. Dem kan man alltid rådfråga och hyra in för begränsade saker som känns svåra att göra bra själva. På så sätt hålls kostnaden trots allt på en rimlig nivå.

3. J
    Medlem Nivå 15
    I vilket fall som helst, inte alternativ två.

Om du gör detta själv så sparar du en massa pengar, men det är ju bara du som kan veta om du tycker det är värt besväret.

Förresten, var inte säker på att "seriösa" företag följer branschreglerna. Det är ruskigt vanligt att även behöriga firmor gör väldigt stora fel eller fuskar. Härom dagen var det en här på forumet som fått badrummet renoverat av en BBV-behörig firma, och det visade sig att firman monterat tätskikt och kaklat direkt på OSB. Jag kan inte komma på något större fel som överhuvudtaget går att göra. Så om du väljer alternativ tre, ta reda på själv precis hur det ska utföras och kolla att det blir rätt. Och ta referenser, så att du vet att de åtminstone kan sätta plattorna snyggt. Det finns många plattsättare som inte kan det.

4. v-g
    Medlem Nivå 13
    Kör själv på Alt. ett. Tänkte leja en del men när man läser in sig lite så är det nästan lika enkelt att göra själv. Ett plus när man gör saker själv är att man kan lägga en massa tid på detaljer som gör väldigt mycket iaf för en själv.

Vad man läst på forumet är det långt ifrån klappat och klart när man köper allt från firma varken stor eller liten. Att speca allt på papper är nog ett måste om man ska leja.

5. D
    Medlem Nivå 6
    Kommer att köra på alt 3. Mycket pga att jag vill att det ska bli klart någorlunda snart. Här finns även några ungar med i bliden, och när man jobbar heltid känns det som det inte finns speciellt många timmar att lägga på ett eget byggprojekt. Men visst är det lite nervöst innan man har sett slutresultatet.

6. A
    Medlem Nivå 5
    Tveklöst alternativ 1. Det går inte att betala fantasipriser för ett jobb som inte går att lita på...undantaget är om du kan få jon_h att göra jobbet...;)

7. Ugglan
    Medlem Nivå 5
    hihi tackar för svaren. :)

Jo om man frågar på ett byggahusforum så får man såklart mest svar att man skall bygga själv. Det gillar jag. Men:

1) Om man gör det själv... Hur hanterar man frugans tjat å gnat.... Barnen som skall ha mat....
    2) Ingen som har positiva erfarenheter av våra "hantverkare från öst"?
    3) Om man nu betalar dyrt för "stora seriösa firman". Finns det någon chans att man bli nöjd? Några erfarenheter?

Hur man än vänder sig har man fogsvansen bak....

8. K
    Medlem Nivå 2
    om man vänder sej till en seriös firma kolla upp referenser, vilket system man använder, och kanske en lite större firma, försäkringsbolagen brukar ha ganska bra koll på bra firmor kolla med en skadereglerare?, du kanske har nån bekant som blivit nöjd med ett beställt och utfört jobb?

9. M
    Medlem Nivå 1
    Jag kör alt 1. Men min fru vill gärna vara med och bygga, mitt kontrollbehov att få det rätt ställer dock till en del problem.
    Jag ser det som att vi gör det tillsammans även om hon till 90 % sköter marktjänsten, båda behöver ju göras.
    Ett alternativ kan ju vara att ni gemensamt planerar en resa eller något för en del av de pengar som sparas jmft
    med alt 3 när bygget är klart.

10. v-g
    Medlem Nivå 13
    Kör på samma som Marv tjejjen håller barnen på avstånd så mycket det går även om de tittar till pappa ibland ;) Måste man gå ifrån hela tiden blir inget gjort.

Ibland behöver man en 4:e hand och då hjälps vi åt med det. Ser man till hur mycket vi sparar i reda pengar så är det nog en årsinkomst för en normal arbetare.

11. M
    Medlem Nivå 2
    Det kanske finns någon lyxdetalj som din fru drömmer om att ha i badrummet men som ni inte skulle ha råd med om ni körde på alternativ tre, den finns ju inom räckhåll med alternativ 1.
    Jag använder den linjen och bygger ett mycket lyxigare barum än vi skulle haft råd med under alternativ 3.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: