Byggahus.se
Hej,
Vi har fått strandskyddsdispens och tomtplatsavgränsning för hela vår tomt och fått lov att bygga ett gästhus. Det blev klart förra året och allt är väl.
Enligt kommunens karta är det prickmark på grund av strandskyddet. Nu vill vi sätta upp ett växthus (friggebod) inom det prickade området.

Då vi tidigare (nyligen) fått dispens och har tomtplatsavgränsningen bestämd till hela tomten, innebär det att vi kan sätta dit en friggebod på prickmarken utan bygglov, eller måste vi "börja om" med nytt bygglov igen?
Det lär ju gå igenom, men kostar pengar och tar tid. Någon som vet?

/mrpos

Hemmakatten
Såvitt jag förstår måste varje byggnad (även friggebod) godkännas av kommunen om den är tänkt att placeras inom strandskyddat område 100 eller 300 m, oavsett om man redan har strandskyddsdispens Så har jag förstått det hela och vi har en sjötomt med bostadshus och bastu/gäststuga placerad inom strandskyddsområde(100m).

Vi har ett fritidshus på strandskyddat område. Vi har gjort två förändringar där en krävde ny dispens och det var i det fallet när en tillbyggnad hamnade närmare vattnet. I det andra fallet gjorde den inte det och då var det ok utan ny ansökan.
Sedan är dispens från strandskydd och bygglov två olika tillståndsformer så blanda inte samman dem.
Det jag inte uppfattade var om man klassat din tomt så att er privata zon går ända ned till vattnet, dvs allmänheten har inte längre fri passage mellan ert hus och vattnet.

Tack för svar. Jodå, hela tomten är klassad som privat, ända ner till vattnet. Den tomplats-avgränsningen är måste ju gälla även för nya kommande projekt. Det var för jag tänkte att man kanske kan få ställa en friggebod där. Men det kanske är bäst att söka lov för den trots allt. För väl dra det till landstinget igen om kommunen inte begriper dispensskälen i strandskyddslagen nu heller...

Eller länstyrelsen?

/ATW

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.