Har ansökt och fått beviljat dispens för strandskydd för lite schaktningsarbete på min fastighet, som är en strandtomt. Det var Länsstyrelsen som fattade beslutet eftersom området dessutom omfattas av landskapsbildskydd.

I samband med dispensen meddelade man att man måste definiera en tomtplatsavgränsning och bifogade en karta där ett området var markerat runt bostadshuset. Min fråga är då vad som skiljer tomtplatsavgränsning från hemfridszon? Och hur såg tomtplatsavgränsningen ut innan jag fick dispensen? Det här är första dispensen som ges för fastigheten då den avstyckades och bebyggdes innan strandskyddsreglerna trädde i kraft.

Enligt länsstyrelsen så gäller allemansrätten på fastigheten utanför tomtplatsavgränsning, men samma gäller väl för begreppet hemfridszon?

Utan att hänvisa till lagrumm så kan skillnaden sammanfattas på följande vis:
1)Tomtplatsavgränsningen visar vart tomten går, din dispens gäller inom tomtplatsavgränsningen. Mark utanför din tomtplatsavgränsning får inte nyttjas på ett sådant sätt att strandskyddets syften motverkas. Inom tomtplatsen kan du däremot söka och erhålla dispens från strandskyddet (vilket verkar ha skett i ditt fall).
2)Hemfridszonen handlar om vart begränsningar i allemansrätten börjar och slutar, innanför hemfridszonen gäller inte allemansrätten på samma sätt, utanför hemfridszonen gäller den däremot som vanligt.

De bägge begreppen syftar alltså inte riktigt till samma sak. Den ena innebär begräsningar i hur mark kan nyttjas med hänvisning till strandskyddet, den andra syftar på vart allemansrätten är begränsad.

Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Tack för svar, då blev jag lite klokare idag :)

Jag skulle säga att tomt, tomtplats och hemfridszon i mångt och mycket är samma sak, men sprunget ur lite olika historiska termer och traditioner.

Hemfridszonen är en plats där man har rätt att känna sig fredad från andra. Mot den kan det begås hemfridsbrott och avseende en villa gäller den zonen normalt det vi kallar tomt i vardagligt tal. Men även en lägenhet i ett flerbostadshus har en hemfridszon, även om den normalt bara omfattas av själva bostaden.

Det är förvisso riktigt att allemansrätten normalt gäller utanför hemfridszonen, men det kan förstås finnas fler legitima skäl än hemfridszoner där obehöriga ej äger tillträde.

Tomtplatsavgränsning är som @Falckman skriver en term som nog bara används i strandskyddssammanhang där det offentliga ritar in en del av en fastighet som utpekad tomt, medan övrig mark ska vara allemansrättsligt tillgänglig. I praktiken kan man alltså säga att man får en maximal hemfridszon definierad åt sig.

Rent principiellt vet jag inte om tomtplatsavgränsning skulle behöva vara begränsat till strandskyddsfrågor. Om vi ponerar att några har en tvist där den ena vill hävda att allemansrätten gäller på den andres mark medan den andre hävdar hemfridszon på platsen skulle nog ordet tomtplatsavgränsning kunna användas i en dom där det avgörs om marken är inom hemfridszonen eller ej. Det är nog mest att det inte är en typ av fråga som brukar ta sig in i domstolsväsendet.

Redigerat:
  • Gilla
mhacker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.