Byggahus.se

Strandskydd servitut och allemansrätt

1. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Kan du sluta med att hela tiden klippa in samma information. Det där är inget som gäller juridiskt, det är exempel på hur begreppen brukar användas och tolkas.

2. M
    Medlem Nivå 3
    .

3. P
    Nybyggare Nivå 1
    Området var bebyggt redan 1966.
    1. Jag har sjötomt- äger vattnet utanför min strand.
    Sjötomten går ner till strandlinjen och ägaren till tomten har ensam nyttjanderätt av tomten ända ner till vattnet.

4. H
    Medlem Nivå 4
    I princip spelar det ingen roll att du äger vatten. Du kan inte göra något där ändå utom kanske fiska.
    Denna tråd har för övrigt blivit riktigt underhållande pga att Du inte kan se saker från något annat perspektiv än ditt. Finns det någon endaste lite detalj där du har haft fel i detta ärende?

5. H
    Medlem Nivå 1
    Och vad har då detta med vägservitutet att göra?

(Om svaret innehåller en bild eller ett citat som tidigare använts i tråden så går jag ut och hostar okontrollerat på allmänheten, och jag tänker inte tala om var jag befinner mig ...)

6. B
    Medlem · Nivå 8
    Av någon anledning så börjar jag tänka på Bosse Ringholm när jag läser den här tråden.

7. P
    Nybyggare Nivå 1
    Hej
    Bra att du upplever det underhållande- det gör inte jag- mer skrämmande.
    Jag gör det här för att jag anser rättssystemet fullständigt urholkat. Inser också- och har förståelse för det - att Två års arbete med dessa myndigheters agerande, inte kan förstås i en handvändning. Därav alla källor till fakta.

Du har fel i ditt antagande beträffande ägande av vatten. Jag har inte fiskerätt i mitt vatten. Men- Utan ägande av vatten har jag Ingen sjötomt.
    Utan sjötomt har jag inte rätt att hävda stranden som privat tomt.
    Då hade det varit en strandtomt som allmänhet har rätt att nyttja. Som kommunen och myndigheterna vill.

Då kör vi med lite mer fakta.
    Vill du vara så vänlig att bemöta det?

Olika sorters tomtmark

Tomt och fastighet
    Det finns flera olika sorters tomter och de definieras beroende på vem som äger tomten och hur tomten är belägen.

1 Allmän tomtmark ägs normalt av kommunen där marken är belägen och skall inte utnyttjas så att allmänheten inte kan nyttja marken.

2 Tomtmark ägs av fysiska eller juridiska personer och kan nyttjas på de sätt som tomten är godkänd för.

3 Sjötomten går ner till strandlinjen och ägaren till tomten har ensam nyttjanderätt av tomten ända ner till vattnet.

(Här befinner jag mig. Äger vattnet utanför min strand.) Överens?

4 Strandtomt
    På en strandtomt, till skillnad mot en sjötomt, har allmänheten rätt att passera över tomten nära strandlinjen.

5 Sjönära tomt är en tomt från vilken det tar mindre än 5 minuter att gå till näraliggande vatten.

Jag har sjötomt samt äger vattnet utanför dess strand. Är vi överens om det?

Alltså är det hemfridzon- som jag har rätt att sätta upp stängsel runt om - för mina djur.
    Ok?

Oavsett nya strandskyddsregler - gäller att hemfridszon inte är tillgänglig för allmänheten. Överens om det?

Slutligen
    Har jag gjort fel?

Ja, jag hade MEGA fel som trodde det räckte med ett par samtal med kommunens byggnadsinspektör, för att riva och totalrenovera den byggnad, vars plintar vikt sig i blåleran. Det var så dumt. superkorkat naivt. Visst. Man ska aldrig göra något utan skriftligt dokument.
    Ingenting annat går att bevisa. Det kostade mig 78000 kr I böter. Vilket jag också betalade.

(Jag ville inte ens bo i det huset utan det var bara till för övernattande gäster, barn, barnbarn mfl. Men det var mest Akut. Jag vill bo i det äldre huset.)

Vänligen
    Pia

8. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Var har du hittat den så kallade faktan du klipper in hela tidan?

Edit: Du tycks ha klippt det från fastigheterna.com det känns långt ifrån som en seriös sida.

9. F
    Medlem · Nivå 14
    Följer, tragiskt för TS men underhållande tråd.

Har för mig att jag läst detta på ett annat forum. Kan ha fel men känner igen bilden på huset.

• Laddar…
  10. S
    Medlem Nivå 8
    I all vänlighet är det svårt att bemöta argument utan att veta källa. Vill du vara så vänlig att ange källa för samtliga påståenden, så att man vet om det är din egen eller någon annans tolkning av lagtext eller vad det nu kan vara. I övrigt är det mycket upprepningar i svaren, vilket inte tillför något. Snarare kanske svaren bör omformuleras och/eller förtydligas, för att fortsatt diskussion skall vara av nytta.

Vänligen
    S

11. P
    Nybyggare Nivå 1
    Äger du vattnet utanför din strand har du sjötomt
    Då har inte allmänheten rätt att vara där.
    Strandtomt utan ägodel av sjön innebär däremot att allmänhet har rätt att vistas där.

12. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Hon har kopierat svaret från fastigheter.com
    En sida som enbart tycks existera för att vara ett annonsplank.

13. G
    Medlem Nivå 6
    Fast så är det ju inte...

• Laddar…
  14. P
    Nybyggare Nivå 1
    Förlåt- det blev fel.
    Ja- du har varit saklig och ifrågasatt utan aggression- tusen gånger om ursäkt

• Laddar…
  15. H
    Medlem Nivå 4
    Det är här du missförstår det hela. Bara för att du äger vattnet så har du inte rätt att hägna in det eller sätta upp staket ner till strandlinjen. Det enda som betyder något är om du har en beslutad tomtplatsavgränsning. Självklart är det inte kul för dig eftersom du känner dig överkörd. Personligen tycker jag det ser ut som att din fastighet mycket väl kan vara tomtplats i sin helhet men det spelar ingen roll vad jag tycker. By the way så tror jag faktiskt du har del i det samfälda fisket (y)