Byggahus.se

strandskydd hjälp!!!!!

1. L
    Medlem · 46 inlägg

lucaisa

Medlem
    Hej jag och min man har ansökt om strandskyddspispens på vår tomt. Fick idag ett brev efter 4månader att det antagligen kommer bli nej men att vi får höra av oss om vi har något att tilllägga senats den 7/12. Vi har angett som skäl att det är en lucktomt. I brevet stod det att han tyckte att det var för långt till de andra tomterna. Finns det några bestämda mått om hur långt det får vara. Är det någon som gått igenom detta???? Vad kan vi säga till vårt försvar för att få bygga på vår dröm tomt. Är sur och uuprörd just nu. Det går precis bredvid vår tomt en väg ner till vattnet. Tomten som vi vill bygga på ligger längst in på en avlång bit betesmark. Det finns hus på båda sidor om marken. Blä vill ha hjälp!!!!

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 523 inlägg

hempularen

Moderator

Re: strandskydd hjälp!!!!!

Inga konkreta tips, men jag tror att jag skulle göra lite källstudier. Begär ut besulten om strandskyddsdispens från andra länstyrelser (har för att det är dom som hanterar frågan), och lusläs vilka skäl som angivits, det kan ge ledtrådar om hur ni bör agera.

Kan vara smart att inte begära ut från den lokala myndigheten direkt, kan tolkas som att ni försöker "komma åt dem".

Om ni inte redan haft en direktkontakt med handläggaren, så försök få till ett möte. Om ni lyckas få personkemin att stämma så är det inte alls omöjligt att handläggaren kan antyda vilka förändringar ni bör göra i ansökan för att få den beviljad. Skulle det visa sig vara en paragrafryttare så gäller det att bita ihop så att man inte gör saken värre än den redan är.

En tredje sak är att ni bör läsa den(de) lagar (även förarbeten) som ligger till grund för strandskyddet så att fullt ut förstår varför strandskyddet finns och vad det är som handläggaren tolkar i er ansökan. Stranskyddet finns ju (tror jag) för att skyddda allmänhetens intresse av tillgång till stranden, och har så att säga prioritet över äganderätten vad gäller strandnära fastigheter. Om ni funderar över olika argument för varför ert bygge ger mindre påverkan på allmänheten's intressen än andra likartade projekt så kan det ockå vara en nyckel till framgång. Ett sådant intresse som kan komma i strid med era planer är att på vissa platser så har kommunen "reserverat" mark som ev. i någon avlägsen framtid skall bli parkeringsplatser för besökare till stranden. Då hävdas givetvis strandskyddet ännu hårdare för just den marken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.