Efter pinsamt långt letande på blocket samt alla auktionssajter så har jag äntligen köpt en riktig pelarborrmaskin. Tack vare auktionssajtens fantastiska beskrivning att det var en "bänkborr" av fabrikatet "Stranda" så blev priset också passande lågt.

Jag antog att de flesta av er elaka människor som normalt sett bjuder över mig helt enkelt inte hittade den här maskinen. Eller? Var det kanske så att ni kikade på den och dömde ut den? Den befann sig ohälsosamt långt bort ifrån mig så jag köpte den osedd och fick den levererad till ytterdörren av DHL.

Än så länge har jag inte hunnit göra så mycket mer än att baxa in den och starta den. Den har inga missljud och det blir hål ungefär där det ska bli hål. Helt enkelt succé!

Men..

Jag fick med tre kiljagare så jag tänkte att nästa steg måste vara att lossa chucken. När jag sänkte pelaren så såg det ut så här

Pelarborrmaskinens pelare med kugghjul, tittfönster för olja och del av chucken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en pelarborrmaskins pelare med ovanlig urgröpning och sänkta delar, frågetecken kring dess avvikande utformning.
Skapa konto

Ska det se ut så där? Jag hade förväntat mig något likt detta
https://www.byggahus.se/forum/threads/vilka-tillbehoer-strands-pelarborr-s68.394504/#post-3917451
https://www.byggahus.se/forum/threads/underhall-pelarborr-typ-arboga-2508.331921/page-4#post-4148055

Har ni någon idé vad som gjorts och varför? Vad har man försökt uppnå?

Det är inte så att den har inbyggd utstötare, finns det någon spärr att frigöra så man kan dra upp spindeln lite till och knäcka ut konan?

Protte

Men har du vridit på spindeln?

På de två bilderna är spindeln roterad 180 grader. I den undre hålet finns ingen öppning där man kan få in en kiljagare.

Jag är nybörjare på maskiner av denna sort och jag hade inte alls koll på att det fanns något annat än lösa kiljagare. Jag är tyvärr också 20 mil ifrån maskinen just nu så jag kan inte experimentera...

Är den här korta, svarta spaken en utstötare? Hur funkar den i så fall?

Borrpress med fokus på spindel och svart spak, eventuell utstötare, utan synlig kiljagare.
Skapa konto

Bästa svaret

• Haha
Trissan
  • Laddar…
Där ser man! "Verktygsutdrivare" var tydligen ordet som jag inte hade koll på. Stort tack!!

Man kan ju undra varför jag fick med tre kiljagare när maskinen hade funktionen inbyggd...

Manualen gav också lite ledtrådar till min nästa fråga. Jag hade förväntat mig att hitta några oljekoppar på maskinen men såg inga. Manualen verkar mena att det är de tre fördjupningarna på maskinens topp som gäller. Hur fungerar dom? Droppar man olja direkt i fördjupningen?

Redigerat:
I iMicke skrev:
Där ser man! "Verktygsutdrivare" var tydligen ordet som jag inte hade koll på. Stort tack!!

Man kan ju undra varför jag fick med tre kiljagare när maskinen hade funktionen inbyggd...

Manualen gav också lite ledtrådar till min nästa fråga. Jag hade förväntat mig att hitta några oljekoppar på maskinen men såg inga. Manualen verkar mena att det är de tre fördjupningarna på maskinens topp som gäller. Hur fungerar dom? Droppar man olja direkt i fördjupningen?
Ta en bild på toppen. Ofta är själva kopparna borta och bara hål finns kvar.

nivv nivv skrev:
Ta en bild på toppen. Ofta är själva kopparna borta och bara hål finns kvar.
Jag är inte på samma plats som maskinen förrän nästa helg så det bästa jag kan fixa är ett utsnitt ur ett översiktsfoto jag tog. Det är iallafall inte hål rakt in.

Grovplan bild på del av en maskin med flertal cirkulära öppningar och en skyddshjälm i bakgrunden.
Skapa konto

I iMicke skrev:
Jag är inte på samma plats som maskinen förrän nästa helg så det bästa jag kan fixa är ett utsnitt ur ett översiktsfoto jag tog. Det är iallafall inte hål rakt in.

[bild]
En Arboga jag hade på besök såg ut på samma vis som din. Det är ett litet hål i mitten av ringarna. Där skulle det egentligen sitta en kopp, alltså 3 koppar. Man kunde tydligen köpa nya koppar på eBay, pressfit, så du får mäta hålets diameter. Det är ju ingen höjdare om det kommer in för mycket smuts där.

Vid pinolarmen vet jag att det satt en kopp på min, du får kolla lite noggrannare när du har den nära dig :)

Kiljagarna kommer du att behöva när du ska dela reduktionskonor och borr eller andra verktyg med mindre kona än maskinens.
Hand håller en kiljagare framför en verktygsvägg med borr och reduktionskonor.
Skapa konto

PNO PNO skrev:
Kiljagarna kommer du att behöva när du ska dela reduktionskonor och borr eller andra verktyg med mindre kona än maskinens.
[bild]
Ahh, så klart!

nivv nivv skrev:
En Arboga jag hade på besök såg ut på samma vis som din. Det är ett litet hål i mitten av ringarna. Där skulle det egentligen sitta en kopp, alltså 3 koppar. Man kunde tydligen köpa nya koppar på eBay, pressfit, så du får mäta hålets diameter. Det är ju ingen höjdare om det kommer in för mycket smuts där.

Vid pinolarmen vet jag att det satt en kopp på min, du får kolla lite noggrannare när du har den nära dig :)
Här kommer en närbild på fördjupningarna. Dom är av metall och jag ser inget hål alls. De ser också ut att vara original, för färgen är exakt samma som resten av maskinen

Närbild på metallfördjupningar utan hål, matchande färg med maskinen.
Skapa konto

"Fördjupningarna" uppe på maskinen är inget annat än lock över axeländarna på tre axlar i växellådan. Ingen olja där!

Smörjkoppar ser ut så här:
Gamla maskinens smörjkopp och lock över axeländar på en växellåda från cirka 1950.
Skapa konto

Den lilla öppningen där jag öppnat locket är en smörjkopp. Nu är detta på en väldigt gammal maskin (ca 1950), så kopparna kan se lite annorlunda ut på nyare maskiner.

Det var något i den stilen jag förväntade mig att hitta, men jag ser inget som ens liknar det du har på din maskin. Någon som har en S68 som kan peka ut var jag bör leta?

Anledningen att jag trodde det var de tre fördjupningarna var att dom i manualen (länkad ovan) kallades "Lock med smörjnippel".

PNO PNO skrev:
"Fördjupningarna" uppe på maskinen är inget annat än lock över axeländarna på tre axlar i växellådan. Ingen olja där!

Smörjkoppar ser ut så här:
[bild]
Den lilla öppningen där jag öppnat locket är en smörjkopp. Nu är detta på en väldigt gammal maskin (ca 1950), så kopparna kan se lite annorlunda ut på nyare maskiner.
I iMicke skrev:
Här kommer en närbild på fördjupningarna. Dom är av metall och jag ser inget hål alls. De ser också ut att vara original, för färgen är exakt samma som resten av maskinen

[bild]
Som @PNO säger så är det inte samma konstrukton på din som det var på min, även om det ser väldigt snarlikt ut.

Din verkar inte ha några smörjkoppar. Jag hade ringt till Machinery Scandinavia och fråga efter sprängskiss eller manual.

En blå pelarborrmaskin utan synliga smörjkoppar, komplett med borrchuck och säkerhetsstopp.
Skapa konto

Hittade fler bra bilder här:
https://psauction.com/item/view/640448/bankborrmaskin-strands-sb68

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.