Byggahus.se

"Strands" och "Arboga", varför så stor prisskillnad?!

1. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Såg det inte på mobilen, men på datorn med båda bilderna bredvid varandra, ja det är samma bild, man har bara redigerat märkplåten.

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Fast det kan ju ändå finnas en motiverad prisskillnad som har med kvalitet att göra.

De gör troligen inte precis alla delar själva, man kan ju tänka sig att lager, kugghjul och lite annat i innanmätet kommer från underleverantörer.
    Där kan ju fabriken ta in anbud på delarna baserade på två olika specifikationer på måttnoggrannhet etc. för de två modellerna i programmet.
    Och då är det rimligt att det kan komma in fler anbud och med lägre priser, på delar med lägre krav, i alla fall om det är högt ställda krav på den finare produkten. Ty en del underleverantörer kanske inte kan vara med om måttkrav eller materialkrav är för tuffa för dom.

3. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Men det är väl bara att fråga Machinery Scandinavia och fråga vilken man ska välja och varför?

• Laddar…
  4. S
    Medlem · Nivå 13
    man kan ju tycka det men troligen är så inte fallet........det är ju ungefär samma grej som de som envisas med att hävda att billiga skf lager från tyska autodoc eller annat näthandlare skulle vara sekunda lager plockade ur kvalitetskontrollen eller tillverkade i särskilda fabriker.och de dyra lagren som säljs i sverige skulle vara de bästa bara för att de är dyra.......

Man kommer aldrig ifrån att det billigaste sättet att producera är att ha en linje där allt är likadant. Sen styr man priset beroende på marknad och märke. Det finns otroligt mycket att göra i dem leden också. En Nike sko kostar bara 15kr (om ens det) att tillverka den också även om de kostar 1400kr på hyllan.

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag tror precis som dig, jag är rätt säker på att det är så.

Men jag försöker finna specialfallen där det inte skulle gälla.
    Ett är att produktionen ändå är så stor att det oavsett inte räcker med en lina/fabrik, då kan ju nästa byggas på ett annat ställe och tilldelas andra kvalitetskrav.

Om frakten är en stor del av produktkostnaden, så kommer det också i ett annat läge, t.ex. byggs det bilfabriker lite här och var världen för att kapa på fraktkostnader och frakttider, men det är en del politik med i spelet också, förstås. Här skulle biltillverkarna ha en möjlighet att sätta olika kvalitetsnivåer på olika siter, jag tror dock inte det sker i någon större utsträckning.

Och som jag var inne på, en möjlighet är att ha olika komponenter ifrån underleverantörer med olika kvalitet/pris. Då blir det deras huvudvärk att lösa kostnadsbiten.
    Men sånt här fördyrar också något, ty då måste man ha mer lagerhållning (dubbla delar) och en väldigt noggrann organisation så det inte råkar användas de billiga dåliga delarna i de dyra fina maskinerna. Så denna lösning är kanske inte så lockande heller, det kan snabbt bli så att detta blir dyrare än att använda de fina delarna hela tiden istället.

Så JA, jag håller med dig.

6. A
    Medlem · Nivå 10
    Jag pratade med Machinery Scandinavia nu precis.
    Det SKILJER INTE ETT SMACK på maskinerna. Jo, logotypskylten då.
    Dvs Solberga, Strands, Arboga är samma.

• Laddar…
  7. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 11
    Då kan det väl omöjligt vara den prisskillnaden du pratar om? För hur kan man som företag erkänna att det är exakt samma om priset skiljer så utan att samtidigt erkänna att man aktivt försöker lura sina kunder?

8. S
    Medlem · Nivå 13
    Det är ingen som lurar nån. Alla vill tjäna pengar så är inte kunden upplyst om det eller inte bryr sig, varför ska man sälja den billigare? Säljer man till Industri så listar man säkert bara den dyrare.

9. A
    Medlem · Nivå 10
    Jag såg ett pris på Arbogan på 45-50K någonstans för en tid sedan är jag rätt säker på, hittar tyvärr inte det nu men kikar man på utlandet Polen, Tyskland, UK t ex så ser det ut att kunna stämma bra. Strandsen ligger på ca 32 K här hemma.

10. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Kan det vara så att de som inte klarar toleranserna vid slutkontroll blir Strands-märkta?

11. S
    Medlem · Nivå 13
    Nä det har jag svårt att tro, då skulle de nog styra upp produktionen lite bättre om det skiljer sig så mycket.............Idag när allt produceras av nc maskiner så är det ganska ovanligt med fel toleranser. Det sorteras ju bort och blir skrot redan i tillverkningen isåfall. Man slussar knappast in det i monteringen och har en linje med lite sämre maskiner......

12. Dalbotös
    Medlem Nivå 11
    Tja... Det beror nog lite på vad det är för typ av produktion. Själv gör jag delar till flygplansmotorer, mellan 0,5 -1,5 miljoner sek per del. Det skall väldigt mycket till för att en sån grej blir skrot, det allra mesta hamnar uppe och flyger till slut ändå.

13. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Machinery scandinavia AB har bekräftat att det är exakt samma maskin. Skillnaden ligger väl i hur man säljer in prylarna? Strands säljs över disk till kreti och pleti medans Arboga säljs av anställda säljare tillsammans med serviceavtal, extra garantier, kundspecifika rabatter, etc.

14. A
    Medlem · Nivå 10
    Jag vill ha en sådan här Solstrandboga, helt klart.
    Återstår bara att lista ut hur mycket bättre den är än min Bosch PBD 40 ;) ..., och om man kan motivera inköpet som knivtillverkare på hittills hobbynivå.

15. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Annars håller de ju för evigt (vilket jag tvivlar på att Boschen gör), så det går att köpa en begagnad, det gjorde jag (Arboga E825)