Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Strålning från elcentral

1. C
    Medlem · 8 inlägg

CamHB

Medlem
    Hej
    Vi håller på att renovera sommarhuset och drar om elen. I källaren under dotterns rum finns en elcentral och därifrån har nu elektrikern dragit massvis av el till hall, sovrum och badrum (genom hennes rum). När jag såg alla elrör fick jag panik av att dottern ska sova precis på dessa rör. Hur ”dåligt” är det egentligen och hur mycket strålning kommer från elcentralen och alla denna el? Säkert 40 olika rör som går till kontakter, lampknappar, golvvärme etc. Det ska läggas golv på sladdarna och hennes säng är tänkt att stå precis ovanför där den dragna elen nu ligger. Proppskåpet är precis under.

/Orolig småbarnsmamma

2. A
    Medlem · 322 inlägg
    Det finns mycket forskning i ämnet och jag kan rekommendera att till exempel läsa. https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-och-tradlos-teknik/magnetfalt/

Där kan du se vilken strålning man ska undvika, det vill säga lågfrekvent strålning från större kraftledningar. Jag hade inte varit orolig för några ledningar i golvet.

• Laddar…
  3. GK100
    Medlem · Jönköping · 11 042 inlägg

GK100Premiumikon: Hand

Medlem
    Den platsen är om du är orolig för magnetfält bland de säkraste i ditt hus. Där är i princip allt i balans betydligt bättre än vid någon enstaka förbrukare ute i övrigt. Och oavsett är nivåerna oerhört låga i en bostad samtidigt som magnetfält även i de sammanhang de är kraftiga inte visar på några hälsorisker i de studier som i ganska stor omfattning är gjorda.

Så i det fallet får du ta det lugnt och tex läsa sånt som länkades tidigare om du vill sätta dig lite mer in i det. Framförallt tror jag det är viktigt att se bort från ordet strålning här det har ju fått en dålig klang och är inte korrekt i jämförelse med andra typer fysikaliska effekter tex radioaktiv strålning där vissa är tydligt skadliga och detta helt i andra änden av skalan.

4. C
    Medlem · 8 inlägg

CamHB

Medlem
    Tack snälla för svar! Får jag bara fråga varför den här platsen skulle vara den säkraste i huset? Hade det inte varit bättre om exempelvis proppskåpet legat under hallen och alla elledningar till exempelvis badrummet gått där istället för genom hennes golv och sovplats? (Jag förstår att elen till hennes rum måste gå genom hennes rum). Man har ju hört att barn inte ska sova med proppskåpet på andra sidan väggen, minst 2 m ifrån och liknande…

5. GK100
    Medlem · Jönköping · 11 042 inlägg

GK100Premiumikon: Hand

Medlem
    Viktigast för dig är att på något sätt inse att för fallet magnetfält i en normal bostad är i princip alla platser bra och med väldigt låga och säkra nivåer på fältstyrkor med helt försumbar hälsopåverkan. Och som en kuriositet är det bra när trådarna som strömmen går i ligger tätt invid varandra som i rören och slangarna på din bild de tar då ut varandra så utåt sett blir verkan lägre än den kan bli tex invid en ugn etc.

Men oavsett vad du hört försök göra dig en egen bild av risker kring detta genom att lite lätt och i lugn och ro läsa på i lite mer rent tekniskt-fysikaliska källor på en populärvetenskaplig nivå. Det är tror jag oftast den bästa boten mot sån här oro som är måhända lätt att mänskligt hamna i men som löses upp som troll i solsken om man ser sammanhangen lite klarare och inte som enskilda obegripliga ting.

6. H
    Moderator · Stockholm · 45 718 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Det GK00 menar är att vid centralen har du i varje elrör lika stor ström ut från centralen som in i centralen. Magnet fältet som bildas runt en ledare med ström, får en riktning. När det då går lika stor ström tillbaka i en tråd som ligger så nära som i samma rör, så tar magnetfälten ut varandra och blir (teoretiskt) noll.

Detta är ett känt fenomen som man tar hänsyn till i elinatallationsreglerna. Man drar el så att ström fram mot en apparat, skall ha sin returström i trådar som går samma väg. Bryter man mot den principen så blir det fortfarande inte farligt höga magnetfält vid de strömmar som är aktuella i en bostad. Men det finns exempel där man har separerade trådar i kontorsmiljö, som försörjt en hel våning, med trådar som dragits separerade 10 cm, där man fick magnetfält som närmade sig gränsvärden.

EDIT: GK100 hann skriva medan jag skrev

7. C
    Medlem · 8 inlägg

CamHB

Medlem
    Okej jag förstår (tror jag ). Det kanske inte syns på bilden men det finns även andra sladdar som går åt andra håll… men du tror att det är för att dom ska åt andra platser då? Tänker så att dom inte är separerade…

Är det vanligt att det ser ut såhär och är så mycket sladdar kring en elcentral som endast går åt tre rum? Vi har ett annat proppskåp i andra delen av huset som ger el åt kök, vardagsrum etc. Den eldragningen har jag dock inte sett än och eftersom den inte är nära sovrummen så bryr jag mig inte heller.

8. H
    Moderator · Stockholm · 45 718 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Det ser onekligen mycket ut för bara 3 rum. Såvida det inte är "hemautomation" med i bilden (att alltså kunna tidsstyra och fjärrstyra belysningen). Men det påverkar inte magnetfälten att det är många ledningar. Däremot kanske lite onödigt ur kostnadssynpunkt.

Om detta är 3 "vanliga rum". Inte kök, bastu osv. Så kommer det att vara rätt små strömmar som faktiskt går till rummen. Även om det finns många rör som det kan gå ström i.

• Laddar…
  9. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 2 089 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Jag har en billig fältmätare som visar att fältet avtar snabbt bara några centimeter från en elledning. På andra sidan väggen där elcentralen sitter visar den ingenting. Vissa mikrovågsugnar läcker å andra sidan rejält och kan få mätaren att skrika på någon meters avstånd. Jag kan inte garantera att mätaren mäter korrekt men den bör ge ett hum om hur det ligger till.

10. D
    Besserwisser · E · 19 917 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Var i en anläggning är det inte balanserad ström? Är det fördragen slag är ledarna dessutom tvinnade, vilket ytterligare minskar magnetfälten.

11. T
    Medlem · Blekinge · 7 948 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Det ser ut som om ni har elektrikern på löpande räkning, med den enorma mängden av ledningar.

12. C
    Medlem · 8 inlägg

CamHB

Medlem
    Vad menar du? Ja tycker att det ser ut att vara mycket ledningar… dock har jag inget att jämföra med…

13. G
    Medlem · 533 inlägg
    Jag tycker det ser ganska normalt ut, är väl en hel del nya grupper som ska ut från centralen antar jag? Ni kanske gör om i köket o saker ska flyttas på te.x?

14. E
    Medlem · jämtland · 21 553 inlägg

elmont

Medlem
    Och har man få ledningar med hög ström i eller många med låg ström blir det totalt sett samma sak.
    Men som GK100 skriver läs på och lär dig förstå och uteslut då alla foliehattars teorier utan håll dig till vetenskapligt grundad information.
    Troligen har din? klockradio större "fält" än det "fält" som kan förekomma i närheten av rörhärvan på bilden.

15. C
    Medlem · 8 inlägg

CamHB

Medlem
    Det är det som är grejen… denna elcentral går bara till ett sovrum, hallen (tror jag) samt det nya badrummet där vi kommer ha golvvärme (vattenburen och el), taklampa, några vägglampor, vägguttag. Elcentralen sitter i källaren/tvättatugan och förser även denna med el. Men tycker ändå det ser så mycket ut med ALLA dessa ledningar som såklart går under dotterns säng. Resten av huset tex kök, vardagsrum etc har ett annat proppskåp i en annan del av huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.