Hej,
Har ett litet dilemma. Bor i ett Myresjöhus bygg -78 med altan varpå en utbyggnad gjorts (3440mmx160mm innermått) ut på altanen. Takstolarna är av typen fackverk med stöttning som enligt denna beskrivning: \/\ på vardera sida nock. Ska vara självbärande upp till ca. 9m enligt byggbeskrivning vilket är kortsidelängden vid utbyggnaden. Takkonstruktionen är inte ändrad utan hängde ut över gamla altanen tidigare.
Mitt problem är den limträbalk (240x95) som hänger ner ca. 6-7mm. Den stöttas som ni ser av två pelare 90x70 varpå de har två 145x45 på utsidan. Motsatt sida yttervägg har limträbalken mindre upplag än halva 90x70 pelaren. Även invändigt syns en nedböjning på upp till 16mm.
Jag tycker limträbalken känns aningen klen samt att den intr har något direkt väderskydd från ovan sista biten till den invändiga pelaren.
Är det någon som kan räkna på om balkens dimensioner är tillräckliga samt råda mig till förstärkning (om det nu krävs) som inte innebär en ny pelare i mitten av balken? Jag har en ide om att förlänga pelaren mellan 145x45 med en 70x70 och skruvlimma den mot 90x70 samt att skruvlimma en 190x45 på vardera sida limträbalk med upplag på 145x45. Vad tror ni om det?
Har ett litet dilemma. Bor i ett Myresjöhus bygg -78 med altan varpå en utbyggnad gjorts (3440mmx160mm innermått) ut på altanen. Takstolarna är av typen fackverk med stöttning som enligt denna beskrivning: \/\ på vardera sida nock. Ska vara självbärande upp till ca. 9m enligt byggbeskrivning vilket är kortsidelängden vid utbyggnaden. Takkonstruktionen är inte ändrad utan hängde ut över gamla altanen tidigare.
Mitt problem är den limträbalk (240x95) som hänger ner ca. 6-7mm. Den stöttas som ni ser av två pelare 90x70 varpå de har två 145x45 på utsidan. Motsatt sida yttervägg har limträbalken mindre upplag än halva 90x70 pelaren. Även invändigt syns en nedböjning på upp till 16mm.
Jag tycker limträbalken känns aningen klen samt att den intr har något direkt väderskydd från ovan sista biten till den invändiga pelaren.
Är det någon som kan räkna på om balkens dimensioner är tillräckliga samt råda mig till förstärkning (om det nu krävs) som inte innebär en ny pelare i mitten av balken? Jag har en ide om att förlänga pelaren mellan 145x45 med en 70x70 och skruvlimma den mot 90x70 samt att skruvlimma en 190x45 på vardera sida limträbalk med upplag på 145x45. Vad tror ni om det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Man behöver känna till måtten i djupled också för att kunna kontrollräkna. Allmänt kan man säga att en limträbalk med den längden och de dimensionerna behöver en last på ca 170 kg per meter för att böja ner 6-7 mm. Det är garanterat för dåligt med hänsyn till att en balkong som denna bör ha varit dimensionerad för minst 400 kg per kvm. Att balken delvis är vädermässigt oskyddad är en stor nackdel eftersom det försvagar bärförmågan.
Om vi tar det invändiga måttet på 1600mm (skrev jag inte det någonstans?) så sitter balken på ca 1400mm ut vilket ger ett överhäng på 200mm innan den "nya" ytterväggen börjar.J justusandersson skrev:Man behöver känna till måtten i djupled också för att kunna kontrollräkna. Allmänt kan man säga att en limträbalk med den längden och de dimensionerna behöver en last på ca 170 kg per meter för att böja ner 6-7 mm. Det är garanterat för dåligt med hänsyn till att en balkong som denna bör ha varit dimensionerad för minst 400 kg per kvm. Att balken delvis är vädermässigt oskyddad är en stor nackdel eftersom det försvagar bärförmågan.
Vad tror du om mina åtgärder?
Lägger till lite fler bilder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Man måste vara noga med måtten i sådana här sammanhang. Limträbalken är dock för klen, och har alltid varit det, även när det var balkong. Sedan måste man kompensera för det utsatta läget. 90x360 är en mer lämplig dimension.
Om jag tänker om och gjuter plint på halva avståndet, stämpar upp och sätter en pelare med samma konstruktion som övriga. Funkar dimensionerna?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja då blir det en helt annan situation. Då räcker dagens dimensioner.
Kan väl passa på att uppdatera ärendet för sakens skull. Hade snickare och konstruktör här som menade att att den inre avväxlingen förmodligen är för klen och att limträbalken under definitivt är det. Han föreslog en förstärkning av balken på ena sidan med plattstål(?) I grov dimension som skruvlimmas och förlängs över vänstra stolpen.
Uppdaterar när det är på plats.
Uppdaterar när det är på plats.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp sökes - Limträbalk bärande vägg ovan garageport
Byggmaterial & Byggteknik -
Ta bort stolpe under limträbalk (bärande)
DIMENSIONERING: Monster till limträbalk. Sätta garageport under bärande pelare
Byggnadsfysik -
Bärande limträbalk böjer sig?
Bärande limträbalk
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus