Skulle idag få upp en tung spegel på väggen i hallen. Spegeln ska dels fästas i nederkant samt i överkant.

då jag märkt ut hålen i nederkant borrar jag först 1 hål för att sätta plugg vilket går bra. Sen andra hålet tar det stopp efter 15 mm. Lyser man med ficklampa ser man att det är metall där inne. Provade att flytta hålet såväl upp som ner som åt vänster som åt höger. Överallt stöter jag på samma metallhinder.

Så nu har jag typ 10 hål i väggen så spegeln bara måste upp så den täcker den hemska väggen.

Vad tror ni att jag har stött på?? Väggen är i hallen och är en yttervägg. Kan jag bara ta en metallborr och borra igenom metallen eller kan jag förstöra något väsentligt då?? Kan det vara el eller vatten eller liknande??

Såhär ser väggen ut nu
Alla hål utom det längst till höger tar stopp. ( ja jag är född med tummen mitt i handen och kämpar efter bästa förmåga)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur bred är metallen?

Troligtvis bara en tunn metalregel som bara är att borra igenom.

MVH

Jag vet ju inte hur bred den är. Men minst 10 cm
Utgår jag ifrån med tanke på att det är så långt mellan hålen längst ifrån varandra och det går ändå emot metallen.

Om det är metall bakom alla dom hålen så kan det vara så att du har plåtskiva som är ett inbrottsskydd i väggen. Plåten är isåfall ca 1mm tjock och r att fästa spegeln i med plåtskruv.

Matti_75 skrev:
Om det är metall bakom alla dom hålen så kan det vara så att du har plåtskiva som är ett inbrottsskydd i väggen. Plåten är isåfall ca 1mm tjock och r att fästa spegeln i med plåtskruv.
Aha: Sätter man sånt mot t.ex. trapphus mm idag?

Vi bor i hus. Det spelar ingen roll för plåten? Den kan ha satts även där?

Om det är mot trapphus är väl en plåtskiva rimligt. Grattis i så fall för med montageskruv för plåt kommer du få otroligt bra fäste.

Det är väl INTE troligt med sådan plåt i vanligt hus. Ta reda på vad det är för metall innan du borrar vidare.

Anna_H skrev:
Det är väl INTE troligt med sådan plåt i vanligt hus. Ta reda på vad det är för metall innan du borrar vidare.
Jo, det är det mot tex trapphus och andra hyresgäster i flerfamiljshus och lokaler med gipsväggar mot dessa utrymmen. En 0,8 mm plåt monterad innerst mot lägenheten (skall alltid vara innerst) brukar ge skyddsklass 1 och krävas ibland av försäkringsbolagen mot nämnda utrymmen. Så det hittar man nog lite här och där faktiskt.

Redigerat:
Men det ÄR ju inget trapphus och ingen lägenhet, läs vad TS skriver!

Exakt. Jag bor i radhus och vi har huset längst ut på kanten och väggen är mot den ytterväggen. Dvs på andra sidan av väggen finns vår gräsmatta

Anna_H skrev:
Men det ÄR ju inget trapphus och ingen lägenhet, läs vad TS skriver!
Snarstucken ?

Så här skriver TS:

"Väggen är i hallen och är en yttervägg."
"Vi bor i hus"

De flesta bor i hus oavsett om det är hyreshus, bostadsrättshus, villa, gård, slott så någon form av hus och jag vet inte vilket men det vet uppenbart du ;)

Inte snarstucken, men lite irriterad blir man ju på folk som inte kan läsa innantill. En vägg mot yttervägg i en hall är INTE en vägg i en lägenhet mot ett trapphus, då är det inte en yttervägg.

Och om man på påståendet "sådana sitter i trapphus i hyreshus" svarar "vi bor i hus" så betyder det på ren svenska "Nej, vi bor inte i lägenhet".

Framförallt blir jag irriterad på att du driver med TS när du envisas med att tjata om lägenheter. Det är enligt min mening mycket otrevligt att påpeka för TS att du anser att hon är otydligt genom att avsiktligt välja att misstolka det hen skriver som ett "det SKULLE kunna vara lägenhet hon menar om man riktigt tänjer på det som står skrivet".

Sluta tramsa.

Anta att det är en vattenledning, men du fortsätter att tjata om ditt inbrottskydd och att det kommer att fästa extra bra, då blir ju du skyldig till vattenskadan som uppstår om de väljer att borra igenom plåten. Det inser du va?

Så nej, jag är inte snarstucken, men jag vill inte att TS gör bort sig, då det faktiskt är troligare att det är el, vatten eller avlopp och INTE inbrottskydd. Det kanske är baksidan på elskåpet?

• Gilla
Cissi F och 2 till
  • Laddar…
Det kan vara så att installationsskiktet har byggts upp med metallreglar istället för träreglar hos dig. En sådan metallregel är vanligtvis lika bred som en träregel, dvs 45 mm. ibland kanske man satt upp två bredvid varandra av ngn anledning vilket kan förklara 10 cm bred plåt för dig.

Svårt att tänka mig något som skulle ta skada av att borras igenom. Vill du vara helt säker får du ta upp ett sort hål så man ser ordentligt (stort hål = t.ex. ett dosbott för eldosor = 70 mm runt hål). Om det nu ändå skall hänga en spegel där menar jag... :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.