Byggahus.se
Hej

Jag ska försöka att förklara det här begripligt.

Vi har byggt ut huset, hela yttertaket är utbytt med nya takstolar och allt. De gamla takstolarna kapade vi av och behöll endast hanbjälken så att innertaken inte skulle falla ner.

De nya takstolarna är monterade en bit upp så att deras hanbjälke hamnar några cm (säkert >10) ovanför den gamla, alltså är takhöjden ca 20-30 cm högre i de nya rummen än i de gamla.

Normalt är ju förfarandet så att man plastar takstolarna och glesar, sedan sprutar man vinden full av isolering. Det blir jättebra för alla de nya delarna i huset, men de befintliga, de har ju redan sin gamla isolering i sina fack (dock sågspån). Dessutom är det några centimers springa mellan dessa fack och de nya takstolarna. Så ovanpå befintligt hus blir det således dubbla lager isolering. Dessutom blir det som en luftspalt mellan dem, eftersom takstolarna har några cm avstånd från varandra på höjden.

Är detta ett problem? Det känns spontant som att luftspalten emellan kommer hålla ungefär utomhustemperatur, så den nya isoleringen ovanpå lär ju inte göra så mycket nytta, så de gamla rummen lär fortfarande bara vara isolerade med 20 cm sågspån.

Tänker jag rätt?
Vad borde man göra?

Jag bifogar en bild så kan ni se att vi har byggt in gamla huset under ett nytt...
2014-09-15 10.43.09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för tankar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.