Jag har som ämnet antyder ett STORT träd på tomten, en tall. Denna tall gör så att gräset inte växer och så att ingen vill gå ut pga barr och kottar.

Vi bor i ett tätbebyggt område och trädet står ganska nära hus men väldigt nära en almänn väg. Tomten som trädet står på är vår egen och grannarna skulle vara lika glada som jag att få bort denna tingest då även de får känningar av barr och kottar.

Jag ska naturligtvis inte göra detta själv då riskerna är allt för stora och kunskapen alldeles för liten.

I höstas sprang jag på en kille som höll på att såga ned träd inne i en villaträdgård så jag passade på att fråga honom vad han skulle ta. han skulle ta 8000 - 9000 för att ta ned den och forsla bort den på sin lastbil som vra gjord för ändamålet.

Oerhört smidigt, men lite väl dyrt, eller?

Finns det lokala regler som säger att mnan inte får ta ned träd hur som helst?
jag har försökt få svar från kommunen men det finns ingen som vill svara.

Känner ni till något företag i eller runt Växjö som gör sådana arbeten?

Sök på trädfällare Växjö så hittar du säkert något.

Däremot bör du tänka projektet i flera steg.

Fällning
Kvitstning, kapning etc på mark
Borttransport
Stubbfräsning

i ditt läge så skall du nog iaf leja ut fällning och stubbfräsning.
Det andra kan du göra en deal med en granne att han/hon tar hand om rubbet och därmed får gratis ved.

Du bör kolla med kommunen, det finns områden med ganska tuffa krav på bevarande av träd. I så fall framgår det av planbestämmelser i detaljplanen. Om detaljplan saknas så kan det finnas regler om detta i planer på högre nivå (tror nästa nivå kallas områdesplan).

Det låter dyrt. Vi betalade cirka 1500 om jag minns rätt för att ta ner en gigantisk gran som stod precis intill vår friggebod. Vi bor i Stockholmsområdet och priserna här brukar ju inte direkt vara lägre än i andra delar av landet ... Företaget var förvisso ändå i området för kommunens räkning så kanske fick vi ett bra pris tack vare det, men 8000–9000 låter ändå saftigt.
Utöver att kvista och ta ner trädet i sektioner (det gick av säkerhetsskäl inte att fälla det "rakt av") så kapade de upp det i bitar i 3–4 decimeters längd så att vi själva sedan har kunnat klyva det för att elda med.
Sen fick vi förstås forsla bort grenar och sånt till tippen, och stubben står kvar. Det hade kanske varit skönt att slippa några tipp-vändor men jag skulle inte betala flera tusen för det. och veden har vi nytta av:)

Kolla priserna med ett par firmor till. Kontrollera noga att den firma du anlitar har relevanta försäkringar och gör upp skriftligt om uppdraget så att det inte blir något strul ifall det mot förmodan skulle inträffa någon skada (viktigt, inte minst med tanke på hur ert träd står).

Redigerat:
Ja, det är helt riktigt det hempularen skriver. I min barndomsträdgård fick vi inte ta ner några tallar och grannen blev bötfälld när han tog ner två träd. Detta var många år sedan. Idag tror jag boten är högre eftersom det varit så mycket diskussioner om just fällning av träd (på egen och kommunens mark). Men min erfarenhet är från Sthlm och Malmö. Ring kommunen!

Vid sonens dagis såg jag i höstas en kranbil som lyfte bort en hel tall. De hade stroppat fast granen i kroken och sågade av stammen å lyfte sen bara bort den över hustaket.

De la den sen på en närliggande gräsyta.

Det kanske skulle kosta 5-10.000. Men inte å klättra å ta ned den bit för bit.

Grannen anlitade en trädklättrare för att ta ner en stor björk som stod ett par meter från deras hus. Han klättrade upp och tog ner trädet bit för bit. Det gick loss på nästan 5000:- vill jag minnas. Jobbet tog ett par timmar. Då ingick inte bortforsling.

Tycker inte att 5000 kronor är en onormalt hög siffra i ovanstående exempel, skall man upp i träd och klättra vill man gärna ha någon extra personal på marken som sköter linor osv, två personer som har 500 i timmen var i fem timmar tex.
Duktiga arborister växer ju inte på träd. ;)

Jag fuskar lite som trädklättrare. Inklusive bortforsling tycker jag inte priset är orimligt. Två gubbar med dyr utrustning och en kranbil till tipp. Det rinner iväg.

Man får aldrig glömma att arvodet i första hand betalar hantverkarens utrustning.

Redigerat:
Håller med föregående, ta in flera offerter!
Vi hade en stor björk nära inpå huset som vi ville ta ner. Valde ut 3 firmor som kom och tittade. Första lämnade offert direkt på plats, men jag höll på att få hicka när de skull ha närmare 11 000 för sektionsfällning, bortforsling och stubbfräs. Aktör 2 landade på c.a. 9 000 för samma jobb. Sista tog totalt 7 000 för 2! björkar (vi kom på att ytterligare ett träd var dags att ta bort pga röta). Värt att notera att samtliga var hyffsat stora firmor med likvärdiga förutsättningar, försäkringar etc.
Tur att vi inte tog första bästa.

• Gilla
stewed
  • Laddar…
Jag tog ner fem träd som var stora och alldeles för nära huset. Pratade med en skogsfirma och när de hade vägarna förbi med en skotare skulle de stanna till. Han tog ner dem i sektioner. Ena trädet var precis vid vägen samt att en elledning var inväxt mellan grenarna. Det gick på 2000 kr. En del av veden behåller jag och resten säljer jag

Sent from my HTC Wildfire using Byggahus

Hur långt är det till huset? Vägen? andra riskområden? Hur högt är trädet?

Ta bild på trädet och lägg där man ser hur det står i förhållande till huset och hur det ser ut.

Det får nog anses som ett rimligt pris 8000-9000kr, eftersom allt utom stubbfräsning ingick i priset.

Och du som fick träd fällt och uppkapat i 3-4 decimeter stora bitar, för 1 500 kr fick du kvitto på det beloppet?Tror inte det utan det gick nog på skattebetalarnas konto.

Japp, vi fick kvitto. Tar av princip inte in svartjobbare.

Zixten skrev:
Hur långt är det till huset? Vägen? andra riskområden? Hur högt är trädet?

Ta bild på trädet och lägg där man ser hur det står i förhållande till huset och hur det ser ut.
Förlåt att jag inte svarat!

Jag ska försöka ta en bild ikväll och lägga upp, men jag försöker förklara i alla fall.

Trädet står cirka tio meter från huset och två meter från en väg och där emellan ligger vår häck. Tallen är cirka 70 - 80 cm i daiameter och aningen lutandes ut mot vägen. Den står i ett hörn av tomten och står därmed cirka två meter från grannens tomt. Höjden, jag tycker det är svårt att uppskatta men det är en fullt uppvuxen tall, enorm för att vara på en liten tomt.

När jag nu har tittat riktigt efter vinterns stormar så tycker jag att den ser ganska tilltufsad ut i toppen. Brutna grenar, inte helt av men halvt. Det ramlade i höstas ned en stor gren på vägen och som tur var så skadades inget eller ingen. Det är med grenarna jag känner att den största risken finns.

kan kommunen vara intresserad av att hjälpa till med något sådant om det finns risker för vägar och de som färdas påden?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.