Byggahus.se

Stort källarprojekt...

1. B
    Medlem · Nivå 10
    Jo upplägget stödet för de balkar du måste sätta för att lasta av hålstensväggarna gör du först som pelare på insidan av ytterväggarna och längs med balken på lämpligt ställe!
    Dessa stödpelare måste du grundlägga på det djup husets grund hamnar samt de bör också förstärka ytterväggen
    En sak att tänka på vid undergjutning grundläggning är att det inte går att gräva för mycket och sedan lägga tillbaka material som kan sätta sig...

2. C
    Medlem · Nivå 10
    Han skulle väl bara plocka bort skiljeväggarna? Det var ju det som OP handlade om.

3. B
    Medlem · Nivå 10
    Också

4. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Det känns som att någon borde titta noggrannare på förutsättningarna för att avgöra vad som eventuellt bär upp bjälklaget ovanför och behovet av stöd längs ytterväggarna.

5. C
    Medlem · Nivå 10
    Vilka som är bärande råder det inga tvivel om, enligt ritning vill säga.
    Däremot så är det som du säger lite oklart vilka som i övrigt kan verka på annat vis.

Hur är mellanväggarna konstruerade? De som inte är murade.

• Laddar…
  6. B
    Medlem · Nivå 10
    Ja bjälklaget kan ju ligga upplagt och infäst i hålstensväggarna

7. F
    Husägare Nivå 1
    De smalare väggarna är murade med blåbetong eller liknande, väldigt poröst material.
    Bjälklaget är med högsta trolighet formgjuten då man ser struktur efter brädor.

8. F
    Husägare Nivå 1
    Om man inte vill växla av hela väggen utan kanske bara göra öppningar eller ta bort delar av väggen så måste det upp någon form av stål som förstärker också om jag förstår er rätt?

9. B
    Medlem · Nivå 10
    Japp

10. F
    Husägare Nivå 1
    Denna helgen blir det fullt ös!
    Jag och kompisen ska börja gräva för dräneringen och lyfta ner L-stöd i garagenedfarten, svärfar ska göra lite av allt och sambons bror ska slipa trappan samt behandla den med någon speciell lack. Började riva bort den äckliga mattan som låg på varje steg för att underlätta hans arbete. Återkommer under helgen för mer bilder och uppdateringar
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    B7BA66B5-D65A-492E-9A7D-7BFCE371E203.jpeg
    AB0AB550-3544-4810-BC54-BE71CDB8A381.jpeg

11. F
    Husägare Nivå 1
  12. H
    Medlem Nivå 5
    Två öl per bild....

13. F
    Husägare Nivå 1
    Dag två på dräneringen.
    Idag grävde vi upp två sidor av huset, det var inte lätt i regn och blåst. Då det mesta runt huset är sand så ville det rasa oavsett hur mycket vi grävde, får se hur mycket det blir att gräva när man ska ner och slipa väggarna. Någon som har några bra knep eller tips för att undvika ras?
    Arbetet idag skedde utan att några öl blev druckna, för svar på tidigare kommentar så uppskattar mina kompisar en pilsner för lite jobb och det är dom värda för det dom gör för mig!
    Kommer massa bilder under detta projekt, även om ingen läser så är det som en liten dagbok för mig vid senare tillfälle.
    Tacksam för alla tips och hjälp jag får om någon har något att dela med sig av.
    Bilder från idag:
    8C2DE03C-4E08-4350-91B4-AE39ECE19D7E.jpeg

C829D81D-C82C-465B-9B4B-BAFE203665F7.jpeg

14. P
    Medlem · Nivå 6
    Det enda sättet är att offra mer gräsmatta och göra schakten med flackare slänt.

15. F
    Husägare Nivå 1
    Nu har det slipats, har läst att man behöver ha bort ca 70% av tjäran som sitter på väggarna men för att vara säker så blev det helt rent. Har lite funderingar också.
    1. Måste man ta bort tjäran på sulan? Det är ju tätt och då slipper man ju membranet sen.
    2. Jag har iallafall slipat allt och kletat på nytt membran, dock så kom det lite regn efter ca 4 timmar, tror ni det påverkar något?
    3. Hur isolerar man det som kommer ovan marknivå på bästa sätt?

Ska bli skönt att börja sätta upp skivorna imorgon och känna att det går framåt.

Lite bilder på de två sidor som är påbörjade:
    4443CBF6-DA2B-4CB2-81FE-A4C22C30CE9B.jpeg

79B4C879-C2D1-47B6-878B-3DA8CA5C0DE3.jpeg

19CE616B-4CD5-4E53-82A3-1E2C31901ABC.jpeg