Byggahus.se

Stort intresse för solceller men också tveksamheter

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 417 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. B
    Medlem · Västmanland · 179 inlägg

BSOD

Medlem
    Litet faktafel, man behöver inte alls installera solcellerna först innan man söker om bidrag. Man kan söka bidrag först och bygga sen när man fått stödet beviljat.

Dock måste man se till att man inte gör någon större ändring mot det man ansökt om.

3. L
    Medlem · 28 inlägg

Likan

Medlem
    Var kan jag räkna på om det lönt för mig?

4. P
    Medlem · Stockholms län · 351 inlägg

PurreP

Medlem
    Det är väl till och med så att man inte ska ha ingått avtal innan man söker?

5. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 287 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator
    • Laddar…
  6. F
    Medlem · Sisaket · 178 inlägg

Fakathong

Medlem
    Man skaffar inte solceller för att man skall kunna sitta och räkna pengar på kvällarna. Det är dock gött att se att det står 0kr på elräkningen. Elen lär ju inte heller bli billigare. Elbilarna kommer mer och mer. Hybriderna är redan här. Har inte ångrat en sekund att jag satt upp solceller.

7. C
    Medlem · Skåne · 20 inlägg

Cygni

Medlem
    Sverige är favorit landet för lycksökare. Man får inget straff.

8. J
    Medlem · jönköping · 202 inlägg

jannebmw

Medlem
    Exakt !
    Sätter inte upp solceller för tjäna pengar!
    Sätter upp det för att slippa se dessa räkningar från skiteon!
    O billigare lär den inte bli!
    Den är redan billig om man jämför med resten av EU

9. Andreas_Hansson
    Medlem · x · 3 395 inlägg
    S
    Är det inte bättre att investera pengarna i nått som ger mer än solcellerna?
    Låter som ett sjukdomsfall..

10. D
    Lösvirkesbyggare · Jönköping · 188 inlägg

dibb

Lösvirkesbyggare
    Jag har frågat två olika mäklarfirmor om vad de tycker om hus med solpaneler för elproduktion på taket.
    Hur värdehöjande är det på villan? Svaren var från bägge att du normalt höjer värdet på huset med samma summa som solcellsinstallationen kostade dig. De var klart positiva till marknadens intresse.
    Så det är ju inte som att de pengarna är borta, och att du måste tjäna tillbaka dem! Utan du får avkastning på din solproduktion.
    Ungefär som att äga aktier som ger utdelning.

11. F

Fakathong

Medlem
    Du kanske behöver suga på ramarna. Det behöver inte jag.
    Funderar på att sätta in ett par powerpacks också, för att jag kan.
    Sen tycker jag att du skall sluta med dina fjantiga insinuationer
    Tyder på att du är på fel sida av bellkurvan

12. Andreas_Hansson
    Medlem · x · 3 395 inlägg
    Nja inte behöver jag suga på ramarna.
    Jag försöker dock att undvika att göra dåliga affärer och jag är helt frisk..

13. F

Fakathong

Medlem
    Man gör dåliga affärer hela tiden, om man med det menar att dom ej är ekonomiskt försvarbara.
    Men man mår bra av att göra dom. Några exempel: lyxig bil, för stort hus, dyr semester. Bara att ta en kopp kaffe på Starbucks är ju en riktigt dålig affär. Därav min undran om din placering på bellkurvan, när du inte tycks förstå det

14. K
    Medlem · 77 inlägg

Kalbygge

Medlem
    Min solcellsinvestering är den bästa investering jag gjort, även om man räknar bort installationsbidrag mm.
    Jag betalade ca 150.000kr och avkastningen är att jag inte betalat en elräkning på 2,5 år. Det ger en bruttoavkastning på ca 20.000 kr/år. Till det kommer 0,60 kr/kWh producerad el från staten. Alltså tjänar jag omkring 25.000kr/år på solcellerna.
    Vilken annan investering på 150.000kr ger en sådan avkastning?

Skall tilläggas att jag betalade med sparade pengar vilket innebär att jag flyttade mitt sparkapital från banken med 0kr i ränta till solcellsbanken som ger minst 15% ränta. Eftersom husvärdet ökade med betydligt mer än kostnaden för solcellerna har jag både solceller och kostnaden för dem kvar.

Efter mer än 2 år damp plötsligt det ner 45.000kr på kontot. Investeringsstödet som jag helt glömt bort kom som en glad bonus.

Jag producerar ca 10-20% mindre el än jag själv förbrukar men jag säljer elen jag inte förbrukar direkt till ett högre pris än jag köper in så det räcker faktiskt ett normalår till hela årets elkostnad.

Bästa investeringen jag gjort!!

15. B
    Medlem · 3 inlägg

Bannanas99

Medlem
    Hur stor anläggning har du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.