Vi byggde hus för två år sedan och har sedan start haft 20 A abonnemang. Häromdagen upptäckte jag dock att vi har 25 A passdelar och säkringar i mätarskåpet, som alltså suttit där sedan huset byggdes. Jag antar att det är hustillverkaren (Älvsbyhus) som satt i passdelarna? Eller gör nätbolaget det vid nyanslutningen?

Anledningen till att jag ens upptäckte det var att jag skulle prova att köra med 16 A säkringar ett tag för att kolla om det kan vara vettigt att säkra ned med tanke på dagens hutlösa nätavgifter (Vattenfall :confused:).

Bör jag kontakta elektriker och byta ut passdelarna? Jag trodde ju att de rätta passdelarna skulle sättas in automatiskt vid nyanslutningen, men blir det ändå jag som är ansvarig för detta byte eller kan det tänkas att hustillverkaren eller nätbolaget ska stå för detta?

• Gilla
Herr hatt
  • Laddar…
om du känner dig bekväm mned och vet hur du ska byta passdelen (finns passdelsnycklar att köpa) så byt dom och säg inget till någon.
Risken finns att de försöker efterdebitera dig för det högre abonnemanget.
Använd riktig passdelsnyckel och var försiktig.det är ju spänning där hela tiden

• Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
Ska du gå ner till 16A så måste du anlita en elektriker som byter och gör en sk installationsanmälan. Om du bestämmer dig för att ha kvar 20A så behöver ingen anmälan göras, bara byta passdelarna vilket är en enkel sak med rätt verktyg (finns speciella passdelsnycklar som inte kostar många kronor). Men det är förmodligen behörighetskrävande att göra själva bytet.

M mlkjhr skrev:
Ska du gå ner till 16A så måste du anlita en elektriker som byter och gör en sk installationsanmälan. Om du bestämmer dig för att ha kvar 20A så behöver ingen anmälan göras, bara byta passdelarna vilket är en enkel sak med rätt verktyg (finns speciella passdelsnycklar som inte kostar många kronor). Men det är förmodligen behörighetskrävande att göra själva bytet.
Jo det vet jag att jag måste göra installations och färdiganmälan via elektriker när man byter säkringsstorlek, men man kan ju köra med 16 A ett tag för att prova innan man kontaktar elektriker och byter. Man får ju nämligen bara göra ett byte per år hos de flesta nätbolag.

Jag känner mig nog trygg med att byta detta själv trots att det är behörighetskrävande, men jag tänkte att det kanske var ett fel som begåtts av nätbolaget eller hustillverkaren och att dom därför skulle stå för det.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nätbolaget har inget med passdelarna att göra utan det är fastighetsägarens "problem".

• Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
du kan ju testa att bara byta till 20 amp säkringar utan byta passdelarna och se hur det funkar går det bra så kan du prova 16 amp innan du bytar passdelarna

t

• Gilla
Riddarn 115
  • Laddar…
Om dom har gjort nåt fel så är det väl att sätta in 25A istället för 20? Förutom att riskera att väcka den björn som sover så är nog det enda dom kommer att göra att byta passdelar till 20A. Det kan du ju lika gärna göra själv.

• Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
R
J Juxtapos skrev:
Jo det vet jag att jag måste göra installations och färdiganmälan via elektriker när man byter säkringsstorlek, men man kan ju köra med 16 A ett tag för att prova innan man kontaktar elektriker och byter. Man får ju nämligen bara göra ett byte per år hos de flesta nätbolag.

Jag känner mig nog trygg med att byta detta själv trots att det är behörighetskrävande, men jag tänkte att det kanske var ett fel som begåtts av nätbolaget eller hustillverkaren och att dom därför skulle stå för det.
Vad står det för abonnemang på räkningen 25 eller 20 det är avgörande hur du ska göra , sen det med 16A beror helt på vad du har och värmer med , har du s.k. belastningsvakt så kan det gå bra med 16 A , du får prova

• Gilla
e.andersson
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Vad står det för abonnemang på räkningen 25 eller 20 det är avgörande hur du ska göra , sen det med 16A beror helt på vad du har och värmer med , har du s.k. belastningsvakt så kan det gå bra med 16 A , du får prova
Jag har ju som sagt 20 A på abonnemanget, så det är ju det som står på räkningen. Jag har Nibe F730 frånluftsvärmepump som värmer upp huset och direktverkande el i garaget, men tänkte kolla om jag kunde klara mig på 16 A denna vinter och anmäla byte sen om det funkar bra. En total förbrukning på just under 10 000 kWh förra året ger ju en fingervisning om att det borde gå bra.

Testa du med 16 A och om du är nöjd med det be elfirman anmäla ändring 20->16 formellt och byt passdelar. Om du inte klarar dig med 16 A byt själv passdelar till det du betalar för så är problemet löst och inga björnar väckta.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
R
Eftersom du har 20 i abn , så gör du inget formelt fel när du sätter i 16 bara att prova om du klarar dig , VP har inbyggd styrning för effektvakt ( belastningsvakt ) vet du om det är inkopplat , sitter då i centralen små strömtrafon med ledning till VP och ställs in i menyn på VP en max höjd på uttaget på 16A

R rävlyan skrev:
Eftersom du har 20 i abn , så gör du inget formelt fel när du sätter i 16 bara att prova om du klarar dig , VP har inbyggd styrning för effektvakt ( belastningsvakt ) vet du om det är inkopplat , sitter då i centralen små strömtrafon med ledning till VP och ställs in i menyn på VP en max höjd på uttaget på 16A
Nä det förstår jag, att man kan byta till mindre säkringar är inget fel i sig.

Tror inte jag har nån belstningsvakt isf., sitter då inga strömtrafos i centralen på ledningarna till VP, men den är ju avsäkrad med 16 A

• Gilla
eal och 1 till
  • Laddar…
Strömtransformatorerna ska sitta på inkommande huvudledning och inte på förbindelsen till värmepumpen.

R
J Juxtapos skrev:
men den är ju avsäkrad med 16 A
Den drar inte16 men kanske 13 vid maxlast om den är kopplat för 9 kw + mammas mat på julspisen + tvättmaskin = 25A
en då tuggar VP ner så 16 håller ,då behövs belastningsvakten , dom 3 st trafo följde med VP vid leverans och ska sättas dit av elektrikern , jag anslöt alltid dom vid inkoppling av VP

• Gilla
fusion
  • Laddar…
optimum
Test om det funkar med lägre amperetal får du nog göra när det är 20 minusgrader ute och både tvättmaskin, torktumlare och spis år påslagen. Annars kan det bli jäkligt kallt till du kommer hem och uppgraderar igen. Även om du skaffar elbil eller kör annan effektkrävande utrustning.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.