Byggahus.se

Stormsäkra plastskivor i växthus

1. H
    Medlem · 22 inlägg

Henrietta73

Medlem
    Det var inte många veckor som mitt växthus 11,2 kvm höll. Aluminiumstommen är så klen att den vid blåst rör sig så att alla rutor flyger ut, trots monterad och punktgjuten med sockel enligt konstens alla regler.

Nu efter drygt ett och ett halvt år är de flesta säkerhetsglasen i smulor och jag har bytt ut mot kanalplast i taket (4 mm) och polypropenplast runt om (2 mm). Hur fäster jag dessa så att de håller? Spindelklämmor hjälper inte det minsta - kan man borra /nita fast skivorna i aluminiumstommen? Sätta lister? Limma? Alla tips mottages tacksamt (dock har jag inte råd att köpa tjockare plast vilket såklart kanske hade hjälpt lite, men å andra sidan höll inte 3 mm säkerhetsglas heller).

Dörrarna har flugit av några gånger, kan man byta ut dem tro, eller förstärka på något sätt? Stommen och dörrar har blivit skeva efter alla stormar. Bifogar bilder så ni ser hur det såg ut först, efter storm och slutligen med plast istället för glas.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    75480C02-1D75-47C0-822A-3695BE5E8D7B.jpeg

3679F393-6BBA-4572-8E47-7FDC6A4A871E.jpeg
    D4ACFB2F-00FC-458D-A647-AC7773BAA7DD.jpeg

Hoppas på era kloka råd, stressnivån kring detta växthus som skulle bli vår lugna oas är väldigt hög.

2. L
    Medlem · Stockholm · 976 inlägg

Lilllen

Medlem
    Borde gå på garanti alternativt reklamation. Har du pratat med leverantören?

3. H
    Medlem · 22 inlägg

Henrietta73

Medlem
    Hej! Det är inte stormklassat, var ett lite ”billigare” växthus som jag nu, vis av erfarenhet, aldrig skulle köpt, tror bara det är rekommenderat upp till 16-17 m/s. Men nu står det här och antingen får jag hitta en hållbar lösning med det jag har, eller montera ner det.

• Laddar…
  4. T
    Medlem · Blekinge · 8 749 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Har du kollat med försäkringen? Vill minnas att några försäkringar tar detta.
    Bor du vid kusten?

5. H
    Medlem · 22 inlägg

Henrietta73

Medlem
    Det går tyvärr inte på försäkringen eftersom det inte är ett stormklassat växthus. Även om jag hade fått ersättning uppstår problemen efter varje storm om jag inte hittar en stabil lösning. Som det är nu är gångerna växthuset har hållt sig helt lätt räknade.

Redigerat 20 feb 14:01
  6. H
    Medlem · 22 inlägg

Henrietta73

Medlem
    Är det någon som har provat silikon?

7. L

Lilllen

Medlem
    Hur satt glasen monterade från början?

Silicon fäster inte på all typ av plast.

• Laddar…
  8. H
    Medlem · 22 inlägg

Henrietta73

Medlem
    Tack! I monteringsanvisningen anges endast fäste med metallspindla både till glasen som jag hade först och nu kanalplast och polykarbonat. Jag har köpt ca 200 extra för att verkligen fästa varje ruta med riktigt många. Dock verkar rörelsen av stommen (krävs inte mkt mer än byar på 16 m/s) göra att rutorna trycks ut. Har köpt NoMoreNails, kanske det kan fästa bättre än silikon? Läste även om någon som fäst med montageskruv direkt genom plast och stomme.

Så här ser växthuset ut i denna stund, blåser en del idag igen. Känns som om det blir ett sista försök att komma tillrätta med det hela, har tröttnat på att höra glassplitter och vinandet av plastskivor som seglar iväg .
    3D17FBFB-149A-465D-914B-F4D1405DA7DE.jpeg

• Laddar…
  9. L

Lilllen

Medlem
    Sökte lite snabbt och silikon ska tydligen kunna fästa på Polykarbonat. Ska tydligen helst vara en särskild typ av silikon dock. Det är feta plaster som inte går att limma med silikon.
    Denna är tydligen gjord för PC tex:
    https://norhage.se/produkt/silikon-310ml/
    Men googla lite själv för säkerhets skull.

• Laddar…
  10. H
    Medlem · 22 inlägg

Henrietta73

Medlem
    Tack snälla för tipset!

• Laddar…
  11. L

Lilllen

Medlem
    Men tänker att det bästa ju är om ni inte limmar. Blir ju mycket krångligare då om någon ruta måste bytas tex.
    Bäst torde vara om ni kan skruva fast lister på insidan, med typ tätningslist mot rutorna. Men det blir ju ett ganska rejält jobb. On du tar en bild inifrån hur en ruta är fäst idag kanske det är lättare att råda.

12. M
    Husägare · 723 inlägg

mrsnhp

Husägare
    Håller sig takluckorna stängda ordentligt? Störst risk för skador är när det blåser in i växthuset, då blir hela växthuset som ett segel och rutor kan tryckas ut av blåsten.

En gång var vi ute mitt i natten och silvertejpade en polykarbonatruta som hade lossnat och vikt sig i storm för att takluckan lyfte lite. Sen höll det i flera år till, förutom att vi fick byta silvertejp ibland.

13. H
    Medlem · 22 inlägg

Henrietta73

Medlem
    Takluckorna har hållt sig stängda - de är de enda som fortfarande har intakta glas och som inte rubbats. Försökte silvertejpa glipor igår, både inuti och utanpå men det hjälpte dessvärre inte. Behöver hitta ett sätt att fästa allt på ett hyfsat smidigt och kostnadseffektivt sätt.Det blir så mycket rörelse i stommen vid blåst, ännu värre nu när det tunga glaset är utbytt mot plast. Hur stort var ett växthus? Satt plastskivorna också fast med metallspindlar?

• Laddar…
  14. H
    Medlem · 22 inlägg

Henrietta73

Medlem
    Ja, det hade kunnat fungera. Men ett stort jobb, kanske ändå den mest hållbara lösningen

• Laddar…
  15. H
    Medlem · 22 inlägg

Henrietta73

Medlem
    Vad tror ni om att skruva en montageskruv med borrspets genom plastskivan och aluminiumstommen? Så att man fäster med ett par skruvar uppe och nere samt ett par på vardera långsida?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.