Byggahus.se

Storlek på PEM om man ska i med en värmekabel? XPS-cellplast på vattenledning?

1. L
    Medlem Nivå 3
    Hej på er
    Två frågor:

Jag ska strax gräva ner inkommande vatten till sommarstugan. Tryckkärlet står redan i ett uthus ca 30 m från bostadshusen.
    Det finns bara en trappkran och en trädgårdsslang kopplat från huset, dvs ganska måttliga flöden.
    Tanken är att bara använda det som sommarvatten och att systemet ska tömmas inför vintern.
    Men någon gång i framtiden kanske man vill vara där över Jul eller så. Och då kan det bli aktuellt att peta i en värmekabel så man kan slå igång systemen när man är där.

Frågan 1 är då vilken storlek på PEM-slang jag ska välja. Jag har redan köpt kopplingar för 25 mm slang, men är det för snålt om man ska i med en värmekabel i framtiden?
    Det skulle vara surt om man står gräver ner något som är för trångt.

Jag vet inte hur djup jag kommer kunna gräva men tänkte bättra på grävdjupet med isolering (XPS), ovanpå slangen.

Fråga 2: Hur brett måste man lägga cellplasten över slangen?
    Någon stans har jag läst att det ska vara 60 cm på varje sida. Det låter ju förbannat brett. Det beror ju självklart på hur djupt man kommer. med det vet vi ju först när man sätter igång. Vad bör man sikta på?
    Någon som har erfarenhet av att isolera inkommande vatten?

Tanken är att med att isolering ovanpå slangen är inte att nå frostfritt. Men att man kanske iallafall kan klara sig en bit in i oktober-november utan värmekabel.
    Huset ligger i norra Östgötaland.

2. Patrick E
    Medlem Nivå 10
  3. L
    Medlem Nivå 3
    Jo det är en variant. Men som sagt snäppet dyrare.
    Den verkar ha kabeln på utsidan.

4. Krilleman
    Plumber · Nivå 25
    En 25 PEM-slang går det att få ner en värmekabel i.

Supra Plus behöver man inte ens gräva ner, bara täcka med jord för UV-strålningen tär på manteln.
    Dyr = Ja
    Bra = Överjävligt bra

Har rullat massor med meter av denna...