Storlek på klinkers???

5k läst  2 svar

1. N
    Medlem Nivå 2
    Vi håller på att bestämma klinkers som ska läggas i badrummet.

Storleken på rummet är ca 3.20 * 2.40 m.

I ena hörnet kommer ett "normalstort" badkar att stå och mitt emot på andra långsidan kommer duschväggarna vara. Således 2 golvbrunnar.

Vår snickare säger att det blir mycket svårt att lägga plattor som är större än 15*15 cm. Detta pga att golvfallet och att det blir en för tydlig "rygg" mellan golvbrunnarna. Framförallt vid duschväggarna blir det problem där golvet ska slutta rejält ner mot golvbrunnen.

Snickaren anser att helst bör vi ha storleken 10*10cm.

Kan det verlikligen stämma att 20*20 plattor blir sånna problem? Många klinkersplattor är ju i den storleken eller större.

/NiJa

2. J
    Medlem Nivå 15
    Upp till 20x20 går normalt bra, men de kommer inte följa fallet lika fint som 15x15. Jag brukar också rekommendera mina kunder max 15x15, men säger att det går att lösa med 20x20 också. Ska man ha 20x20 kan man göra fallet något flackare. Man bör se till att ryggen mellan brunnarna kommer att följa fogarna om man ska ha så stora plattor, annars kan man få problem. Sammantaget håller jag med om er snickare, välj 15x15 eller mindre, om det inte är jätteviktigt med 20x20. Resultatet blir bättre.

Sedan finns ju också alternativet med hörnbrunnar eller rännor längs vägg, och då kan man göra ett plant fall. På det viset går det bra att lägga hur stora plattor som helst. Dock är dessa brunnar inte helt oproblematiska, då inte alla tätskiktsleverantörer godkänner dem.

3. D
    Medlem Nivå 6
    Många klinkers finns ju i flera storlekar för att man ska kunna ha mindre klinker kring golvbrunnarna och större i resten av rummet. Vi har valt ganska stora (33X33) att ha i större delen av badrummet och en betydligt mindre platta att ha kring golvbrunnen, det är iofs ett mindre badrum med 1 golvbrunn, vilket gör det lite enklare.
    Samma platta finns i en 60X60 variant som vi hade tänkt ha först men då ville plattsättaren dra sig ur...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: