Byggahus.se

Storlek på hon bredvid hällen?

1. Snailman
    Medlem · Västra Götaland · 4 989 inlägg

Snailman

Medlem
    Jag ska ha ett U kök på ena sidan är det en hel diskbänk med en stor ho i ett 60 skåp.

Mittemot är det ett 40 skåp två 60 skåp och ett 40 skåp på rad, mitt i de två 60 skåpen ska hällen sitta, troligen 90 bred.

Till höger om hällen ska jag ha en ho, i 40 skåpet, nu funderar jag på vilken storlek?

Antingen en 160 bred ho eller en 340 bred ho, alltså en Franke 210-16 eller en 210-34, är nästan samma pris.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    WEB_Image Franke Box BXX 210-16 diskbänk 200x450 m-1745718215.Jpeg
    WEB_Image Franke Box BXX 210-34 diskbänk 380x450 m-393045601.jpg

Vet inte vilken storlek som vore bäst?

2. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 896 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Storlek på honom bredvid hällen

???
    Är det din man/pojkvän?
    Ca 1,80 är väl lagom, om det är kroppslängden du menar :)

3. A
    Husägare · Kalmar Län · 13 361 inlägg

AndersS

Husägare
    Vad ska du använda den till? Är det för att slå bort kokvatten?

4. J
    Renoverare · sthlm · 797 inlägg

JKrister

Renoverare
    340,
    160mm rymmer ju ingenting. Större är alltid bättre:)

5. S
    Anonym

SBH

Anonym
    skulle ta den större. så den sväljer bra med pastavatten och liknande

6. Snailman

Snailman

Medlem
    Jag stängde av rättstavningen på mobilen för några dagar sedan, men märker ingen skillnad:lying:. Den blev väldigt mycket sämre för några veckor sedan, de försöker särskriva och jag vet inte vad.

7. arneri68
    Medlem · stockholm · 1 300 inlägg

arneri68

Medlem
    Håller med om att en större är mer användbar. Jag tycker att det är toppen att snabbt kunna kyla ner såser och krämer i kalla vattenbad och måste en normalstor kastrull gå ner i hon.

• Laddar…
  8. B
    Medlem · Stockholms län · 23 951 inlägg

BirgitS

Medlem
    Eftersom du redan har en stor ho så är väl det viktiga att du kan hälla av pastavattnet i hon bredvid hällen och då beror det på om du tror att du kan göra det i en ho som är 16 cm bred.

9. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 896 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Om jag får vara lite tvärs emot :)
    Om man har diskbänk med stor disklåda och vask bara en meter bort, och i/på samma bänk eller i vinkel, så ser jag ingen som helst anledning att sätta in ytterligare vask bara för att hälla ut lite pasta- eller potatisvatten.
    Gör något meningsfullare av bänkytan i stället!

PS
    Och sätt honom på att duka, rensa sallad eller korka upp middagsdrycken i stället :rofl:

10. S
    Anonym

SBH

Anonym
    gillar matlagning så kommer det vara fint med en vask bredvid

11. Snailman

Snailman

Medlem
    Ska fråga på el hur nära man får ha en ho/blandare till hällen? Det blir ju ganska nära typ 15cm.

Försöker bestämma mig hur jag ska göra så jag kan beställa hoarna snart.

Har letat i tyskland efter hoarna, och tror det har klarnat, i Sverige har man bara en typ av bottenpropp, i tyskland tre olika, i Sverige ingår vattenlås i tyskland ingår det ej. Genom att leta på reservdelar hos franke så har jag dessikerat det tyska numret för hon.

Om jag köper två hoar i tyskland (behöver två) och två vattenlås, så kostar de 300 euro med frakt, en enda ho i Sverige skulle kosta minst 3200kr, så det blir ca halva priset från Tyskland.

Hade egentligen tänkt köpa Intras hoar men de verkar inte säljas i tyskland, så det blir blandat Intra och Franke hoar.

12. S
    Anonym

SBH

Anonym
    Tycker att du inte ska blanda hoar.
    Säkert olika ut i någon detalj vilket kan vara störande

• Laddar…
  13. arneri68
    Medlem · stockholm · 1 300 inlägg

arneri68

Medlem
    Varför så lite som 15 cm?
    Rent praktiskt vill du nog kunna ställa typ en 24 cm kastrull/bunke mellan häll och ho eller? 25-30 cm mellan häll och ho tycker jag att du bör ha. Vi har ca 35 cm mellan och jag tycker att det kan bli lite trångt ibland.

14. Snailman

Snailman

Medlem
    Bänkskåpen står där de står, hällen mitt i de två 60 skåpen, sen vasken i 40 skåpet, om man tar den lilla vasken kan man sätta den till höger i skåpet, då skulle man kunna få max 35 emellan, tar man den större hon, så måste den sitta i mitten på 40 skåpet, då blir det 15 emellan.

Nu har jag räknat med en 90 bred häll

Jag ska ha träskiva, så bör man kunna ställa ett sånt där galler som höjer upp kastrullen från bänken, om kastrullen är varm?

Skulle man ha ett grytgaller där som detta typ? Det är 28cm brett

lamplig-grytgaller__46035_PE142659_S4.jpg

Redigerat 19 jul 2017 11:20
  15. Snailman

Snailman

Medlem
    Jo, förstår hur du menar, men det skulle kosta 3000kr mera med Intra och de ser rätt så lika ut, men Frankes är lite snyggare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.