Hej,
Hur beräknar man hur stort, slutet expansionskärl man behöver?

Jag söker en enkel och förståelig förklaring.
Vilka parametrar behöver man ta hänsyn till?

Ett slutet kärl ska vara 10% av värmesystemets volym och ett öppet ska vara 5%. I värmesystemetsvolym inräknas, ackumulatortankar, radiatorer, ledningar mm

Om du går in på Sigro.se . leta dig fram till sidan där de säljer exp. kärl. Där finns en länk till en beräkningssida för exp. kärl.

Vårt expansionskärl på 25 liter monterades i samband med installationen av ny pelletspanna för några år sedan.

Pannans vattenvolym är 90 liter, men hur beräknar man volymen i rör och 18 radiatorer, av väldigt varierande storlek?

Statisk höjd är ett begrepp som används. Vad betyder det?

Jag kan inte tänka mig att rörinstallatören gjorde någon större beräkning vid valet av storlek, utan det gjordes nog i en hast, baserat på erfarenhet.

Är ett 25 liters expansionskärl normalt/rimligt på en pelletseldad panna med 90 L volym, i ett 1-plans hus med källare?

Jag upplever att trycket är lågt i systemet. Enligt märkning på kärlet tolkar jag grundtrycket till 0,5 bar. Manometern vill inte röra sig längre än till 0,7 bar. Borde det inte vara högre?

GoForIt skrev:
men hur beräknar man volymen i rör och 18 radiatorer, av väldigt varierande storlek?
Det enklaste är att tömma systemet. Läs av vattenmätaren, fyll systemet, läs av igen.

Immobil skrev:
Det enklaste är att tömma systemet. Läs av vattenmätaren, fyll systemet, läs av igen.
Ja, det är ju naturligtvis en väg.
Lite väl komplicerad kanske, med anledning av frågan.

Sedan är det väl inge bra med syresatt vatten i systemet igen va?

H
Jag tömde mitt system och det blev 310 liter (tog naturligtvis vara på vattnet och pumpade tillbaka det igen).
Det bestod av panna på 190 liter och 10 radiatorer som satt ovanför pannivån.
Jag tror inte ditt expansionskärl är för litet.
Du behöver inte ha mer tryck i systemet än vad som behövs. Ett kilos övertryck per tio meter vattenpelare brukar man räkna.
Har du 7 meter upp från expansionskärlet till översta radiatorn så räcker 0,7 kilos övertyck.

Så man behöver bara räkna radiatorer som sitter över expansionskärlets nivå?

I höjd, så snackar vi väl om max 2,5-3 meter från expansionskärlets nivå, till översta radiatorn..

Vi har ju ett enrörssystem.
Påverkar trycket mer eller annorlunda i jämförelse med ett tvårörs?

H
GoForIt skrev:
Så man behöver bara räkna radiatorer som sitter över expansionskärlets nivå?
Nej hela vattenvolymen ska räknas. Jag hade också 3 radiatorer i källaren men de blev aldrig helt tömda så min vattenvolym är nog 50 liter större än vad som rann ut från pannans bottenventil.
Om det är enrörs eller tvårörs ska väl inte vara någon skillnad.
Trycket behöver bara vara tillräckligt för att få upp vattnet till översta radiatorn.
Eftersom du har låg höjd kanske du kan sänka grundtrycket något i kärlet.
I ett rent teoretiskt idealt system så ska expansionskärlet vara tomt när värmesystemet är kallt och när man ger ut full värme i hela systemet så ska expansionskärlet vara fullt.
Riktigt så enkelt är det inte att få till det. Jag brukar ruska på expansionskärlet när värmen är på för fullt och försöka avgöra hur mycket vatten kärlet innehåller.
Ett expansionskärl med för högt grundtryck fylls bara delvis. Om grundtrycket är för litet så är kärlet fullt mest hela tiden.

Hej!
Ja, det är ju hela vattenvolymen som ska räknas. Men eftersom du har ett fungerande system så undrar jag vad som egentligen är frågan... :confused:
Tycker du att du har lågt tryck? Behöver du fylla på i systemet? Porlar det i elementen eller är de kalla i ovankant?
Jag personligen tycker det låter bra med 0,7 bar som lägsta tryck i systemet. Vad är det som högst?

Har du någorlunda nya element så är det ju ganska enkelt att ta reda på vattenvolymen i systemet, annars får du uppskatta...
Grundtrycket har man ju för att förhindra att det kommer in luft i systemet/blir vakum när systemet är kallt. Expansionskärlet måste alltså ha ett grundtryck som överstiger det statiska trycket så att säga. Enkelt uttyck måste grundtrycket vara ca 0,3 bar om du har 2,5 - 3 m som högsta punkt i systemet. Grundtrycket kontrollerar du när systemet är trycklöst. Antingen när du har stängt av expansionskärlet från resten av systemet - om du har sådan tur att du har möjlighet till det. Annars får du tömma systemet... Du kollar det med en däcktrycksmätare. Är det för lågt tryck gör du likadant som när du har för lågt tryck i däcken - pumpar till rätt tryck! :D
Sedan fyller du värmesystemet med vatten alt. öppnar ventilen till kärlet. Trycket på ett fullt & kallt system ska vara något över grundtrycket. i annat fall riskerar du att få luft i värmesystemet. När sedan systemet varmt så ska du ha ett tryck som är mindre än säkerhetsventilens öppningstryck...annars får du ju fylla systemet sedan då det svalnat... Och dagen efter åka och köpa ett större expansionskärl...men du verkar ju ha ett fungerane system - eller?

Har man 3 m högt i sitt system så kan man alltså sänka ett fabriksinställt grundtryck som brukar vara 0,5 bar. På så sätt har man mer "spelrum" och kan klara sig bra med ett lite mindre expansionskärl än vad man annars skulle behövt...

Hmmm...det här blev lite snurrigt och jag hoppas jag haft tungan rätt i mun och låtit fingrarna fara rätt väg över tangenterna... :p

Frågan om trycket diskuterades i helgen när vi hade gäster på besök. Vårt tycktes vara ovanligt lågt. Därav frågan.

Det porlar, men inte så mycket i elementen utan nere i rörsystemet i pannrummet. I synnerhet när cirkulationspumpen går, men shunten är stängd. Radiatorerna är inte kalla, men enrörssystemet är inte särskilt väl tilltaget, varför jag försöker optimera. Radiatorerna fyller 40 år i år.

Trycket varierar alltså mellan 0,5 som lägst till 0,7 som högst.

Om jag uppfattade infon från Beulco Armatur på Sigros hemsida rätt (vårt kärl är märkt med deras dekal) så är membranet fyllt med kvävgas. Kan/Skall man då fylla med vanlig luft?

Slutklämmen är liksom,
Skulle jag tjäna något på ett högre tryck?

GoForIt skrev:
Det porlar, men inte så mycket i elementen utan nere i rörsystemet i pannrummet.
Prova att lufta c-pumpen. Lossa den stora skruven som sitter mitt på pumpen. Det kan rinna ut lite vatten, men det är ingen fara. ;)

LIte tips behövs här ser jag.

Kolla förtrycet i kärlet och det måste du göra när kärlet är trycklöst, dvs bort kopplat från systemet eller kopplat till ett tomt system, kärlen fylls oftast med kväsga och detta för att kvävgas har mindre volymförändningar vid temperaturskiftningar än syre. Men du kan fylla på kärlet med en kompressor! MEN VAR FÖRSIKTIG, det finns folk som sprängt bort sig själva, pumpar man upp kärlet för högt så blir det en livsfarligbomb.

Hur mycke tryck ska man ha i systemet ? Jo det ska vara motsvarande systemets höjd räknat från lägaste punkten till översta radiatorn. Och man räknar det i MVP "meter vattenpelare" 1m MVP motsvarar 01.bar. Men standard är att man fyller upp systemet till 1bars tryck.

Till GoForIt det låter som om du kanske har hetvatten radiatorer i källaren, vilken är väldigt vanligt i äldre hus där man har eldat med ved eller olja.

Nix, inga hetvattenradiatorer i källaren.
Det är två shuntade slingor som matas via samma cirkulationspump.

Hur vet man hur mycket vatten det skall vara i systemet då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.