3 037 läst · 24 svar
3k läst
24 svar
Storlek makadam för att hålla nere kostnader? - Dränering, parkering, uteplats osv
Sida 1 av 2
Har lite funderingar ang material för hålla nere kostnader.
Skall anlägga en parkering på framsidan av huset, kommer bli ca 100kvm och denna yta kommer gå ifrån häck ända fram till huset som därmed blir "kombinerat" med dränering av huset.
Sen så skall vi gräva upp på entrésidan, ca 80kvm, där kommer det inte stå några bilar eller annat, bara möbler, krukor osv. planen är att vi börjar med ha bara grus för kanske senare göra stenläggning.
Samt andra sidan huset så skall vi göra en liten "altan" mot huset och behöver därmed dränera om och schakta ur samt göra diken i gräsmattan (Lerig jord som gärna vattnet står på). ca 25 kvm
Men min fråga är, för att slippa hålla på med en massa olika material med separata körningar osv, finns det något vettig storlek på makadam som både passar som dränering till hus samt som bärlager till parkering och uteplats? för sedan toppas med vanligt singel som vi tänkt ha blandat med vitt singel
Huset i frågan är ett 1 planshus med oisolerad platta på mark så det är inte djupt som behövs gå, men vill ha väldränerande för minska risken att plattar börjar ta fukt.
Nu har jag inte exakta mängder men säg att jag skulle vilja ha 2 lass med lastbil med något bärlager som lämpar sig till parkering och dränering, 1 lass med lite finare gånggrus samt efter några veckor så köper vi hem 2 påsar med vitt grus och lägger på detta så de får fylla ut och blanda ihop sig.
Skall anlägga en parkering på framsidan av huset, kommer bli ca 100kvm och denna yta kommer gå ifrån häck ända fram till huset som därmed blir "kombinerat" med dränering av huset.
Sen så skall vi gräva upp på entrésidan, ca 80kvm, där kommer det inte stå några bilar eller annat, bara möbler, krukor osv. planen är att vi börjar med ha bara grus för kanske senare göra stenläggning.
Samt andra sidan huset så skall vi göra en liten "altan" mot huset och behöver därmed dränera om och schakta ur samt göra diken i gräsmattan (Lerig jord som gärna vattnet står på). ca 25 kvm
Men min fråga är, för att slippa hålla på med en massa olika material med separata körningar osv, finns det något vettig storlek på makadam som både passar som dränering till hus samt som bärlager till parkering och uteplats? för sedan toppas med vanligt singel som vi tänkt ha blandat med vitt singel
Huset i frågan är ett 1 planshus med oisolerad platta på mark så det är inte djupt som behövs gå, men vill ha väldränerande för minska risken att plattar börjar ta fukt.
Nu har jag inte exakta mängder men säg att jag skulle vilja ha 2 lass med lastbil med något bärlager som lämpar sig till parkering och dränering, 1 lass med lite finare gånggrus samt efter några veckor så köper vi hem 2 påsar med vitt grus och lägger på detta så de får fylla ut och blanda ihop sig.
Som bärlager skall du inte använda makadam alls - det blir aldrig "stumt". Använd samkross, tex 0-18, för att bygga upp med. Fukta och slå med rejäl padda, och toppa sedan bara din parkering och uteplats med några få cm makadam / singel.
Som dränerande material kör du uteslutande makadam.
Det blir kanske något extra gruslass, men jösses vad du kommer ångra dig annars. Stol- och bordsben älskar att sjunka rätt ner i lealös makadam och hjulspåren på en parkering med bara makadam blir lika djupa som bädden är tjock.
Det blir kanske något extra gruslass, men jösses vad du kommer ångra dig annars. Stol- och bordsben älskar att sjunka rätt ner i lealös makadam och hjulspåren på en parkering med bara makadam blir lika djupa som bädden är tjock.
Tack för ditt svar!T T.Gustafsson skrev:Som bärlager skall du inte använda makadam alls - det blir aldrig "stumt". Använd samkross, tex 0-18, för att bygga upp med. Fukta och slå med rejäl padda, och toppa sedan bara din parkering och uteplats med några få cm makadam / singel.
Det var värt ett försök, tänkte gräva för allt, få hem ca 50 kubik med makadam för lägga det på parkeringen och smidigt ta där ifrån för lägga ut i dränering, lägga ut på parkering och uteplats, padda på de två sistnämna, sen beställa hem grus och lägga ut de
Då verkar det som att det blir 2 - 3 stora lass med bärlager, 1 - 2 lass med makadam till dränering och 1 stort lass med grus🤔
https://www.ncc.se/ballast/bygg-med-ballast/garageinfart/
Har på min egen parkering framför garaget geotextilduk - förstärkningslager (0-90) ca 100 - 150 mm och makadam (40 - 50 mm)
Blir gropar där bilen står . Så att tex NCC rekommenderar minst 250 mm 👍
Har på min egen parkering framför garaget geotextilduk - förstärkningslager (0-90) ca 100 - 150 mm och makadam (40 - 50 mm)
Blir gropar där bilen står . Så att tex NCC rekommenderar minst 250 mm 👍
Redigerat:
Har du 40/50 som topplager?Tomture61 skrev:
Hur hade det vart om man lägger i ordningen:
-Geoduk
- 0/32 ca 200mm på parkering och 100mm på uteplats
- padda
- toppa med något fint singel kanske 50nm 10/20
Klar?
Eller måste jag köra med 3 olika varianter?
Saken är att uteplatsen är inte jätte tillgänglig
Du behöver fundera på vad du har för material i marken 200mm under din parkering. Det behöver vara någorlunda stabila massor som ligger där annars spelar det ingen större roll var du lägger ovanpå om du ska placera bilar eller annat tungt där.
Vill du minska kostnaderna föreslår jag att du skippar geotextilen helt och minskar topplagrets tjocklek till hälften.R Robbban77 skrev:
Det jag länkade är för bilparkering , en bil är tung .R Robbban77 skrev:
En uteplats beträds av ngt lättare trafik 🙂
Samkross 0-90 ger en stabilitet och styrka i bärlagret .
På baksidan av mitt hus , där det ska bo en altan (när jag vunnit på Lotto) lades ett lager makadam ca 100 mm . Ser nu leran mellan stenarna .F fribygg skrev:
På ingen sida av min mer än hundra åriga kyrkstuga i Norrbotten ligger det geotextil, (jag tänker verkligen inte lägga dit någon heller)Tomture61 skrev:
Spelar inte på lotto, investerar hellre kapitalet så det avkastar väl och lägger inte 100mm tjocka lager makadam utan fyller isåfall med lämpligt bärlager som jag toppar med tex 0-18 på grusväg och parkering och tunt med ärtsingel där jag önskar snygga välkrattad gång.
Möjligt att både du och TS behöver fylla på grus ibland men det är ju inga större problem eller kostnader att göra vart kvartssekel på en privat tomt. I den milslånga vägsamfälligheten där jag bor använder vi ingen geotextil och grusar och justerar vägen typ varenda år.
Där bärigheten är kass och belastningen stor( grusväg,timmertransport,tjällossning) kan man ju bygga med rustbädd eller geotextil, men det lär inte behövas i TS fall.
Nu är Maskin bokad och får hjälp med gräva det svåraste (dränering av huset samt lite annan precision.
Blir att följa konstens regler någorlunda för parkering med
- schakta ner ca 25 - 30cm
- på med geo duk av någon skaplig variant
- på med bärlager 0-32 eller vad de närmsta grusställena har
ca 20cm
- på med makadam 10cm 10-22 eller lite större (Som även skall användas till dränering)
- Sen på med 5cm av något singel/grus.
Uteplats och gång så gräver jag ner ca 10cm:
- på med knappt 10cm bärlager som paddas, sen på med 5cm makadam som paddas lite lätt sen på med 5cm grus?
Under kommande altan så schaktar jag bara ut, lägger duk, och på med makadam, funderar ändå på att sätta den på plintar för minska risken att altanen sjunker efter ett par år?
- på med bärlager 0-32 eller vad de närmsta grusställena har
- på med makadam 10cm 10-22 eller lite större (Som även skall användas till dränering)
- på med knappt 10cm bärlager som paddas, sen på med 5cm makadam som paddas lite lätt sen på med 5cm grus?
Under kommande altan så schaktar jag bara ut, lägger duk, och på med makadam, funderar ändå på att sätta den på plintar för minska risken att altanen sjunker efter ett par år?
Redigerat:
Varför har du fått för dig att lägga grövre makadam under singeln?R Robbban77 skrev:Nu är Maskin bokad och får hjälp med gräva det svåraste (dränering av huset samt lite annan precision.
- på med bärlager 0-32 eller vad de närmsta grusställena harca 20cm