Byggahus.se

Storlek kompakt markbädd

1. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Jag är i samband med valet av lösning för BDT-avlopp för ett hushåll (5 PE) konfunderad angående storleken på kompakta markbäddar.

I korthet så kan en markbädd av sand anläggas med en luftig biomodul av plastmaterial ovanpå för att rena BDT-vatten. Biomodulen gör att markbädden kan göras mer kompakt än traditionella markbäddar genom att tillföra syre till bakterierna i bädden, fördela avloppsvattnet över sandytan och ge viss biofilmsyta (biomodulernas plastmaterial har dock har en begränsad yta jämfört med sanden).

En genomgång av några etablerade företags lösningar för dessa kompakta markbäddar (5 PE BDT) visar dock att bäddens storlek varierar något väldigt. Detta gäller både den kompakta markbäddens yta samt den sandvolym som enligt läggningsinstruktioner krävs under biomodulerna:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2015-04-02 kl. 13.20.40.png

Hur kan samma lågteknologiska typ av filterbädd hamna så olika vad gäller dimensioneringen? Finns det skäl att välja något annat än den minsta bädden?

2. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Som jämförelse till de kompakta markbäddarnas dimensionering (ovan) så kan vi ta en vanlig BDT-markbädd för ett hushåll (5 PE) enligt gamla Naturvårdsverkets skrift Små avloppsanläggningar - Hushållsspillvatten från högst 5 hushåll, oktober 2003.

Naturvårdsverket menar att det krävs en bädd på minst 13 m2 bäddyta (t ex 13 * 1 m) med ett 800 mm sandbäddsdjup för att hantera de 750 l beräknade BDT-vatten per dygn. Detta motsvarar 10,4 m3 sandbädd.

Av kompaktbäddarna ovan ligger Uponor och Fann underligt nog påtagligt över denna minimiyta.

Redigerat 2 apr 2015 18:42
  3. P
    Medlem Nivå 4
    Vad blev ditt val och varför?
    Blev du nå klokare i detta och kom fram till varför det skiljer så mycket på produkter som tycks likna varandra så mycket. Står själv i valet att välja mellan markbädd av traditionell uppbyggnad eller nån av kompakt lösningarna.

4. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Jag emailade några av företagen och frågade. Jag fick uppfattningen att man hade dimensionerat genom beräkning och inte genom testning. Jag fick inte del av någon beräkning. Svaren var väldigt svävande och av typen "ja vill kommunen ha en större bädd så kan man ju dimensionera så också".