Byggahus.se
Vi har fått två olika offerter på bergvärmepumpar. Den ena säljaren har valt IVT Geo 612C som är lite för stor för vårt borrhål (men bättre anpassad till hur mycket värme vi behöver) och den andra en 608C som kanske är mer rätt dimensionerad för borrhålet.

Finns det några nackdelar med att överdimensionera pumpen? Man borde ju kunna klämma ut lite mer energi ur borrhålet även om verkningsgraden blir sämre på de sista kW-timmarna?

Hej, jag funderar också på vilken storlek vi ska ha på precis likadana maskiner. Vad har du för data – så som husstorlek, var du bor (Vällingby?), effektbehov, djup på borrhål, etc? Intressant att jämföra.

Hej Fredrik!
Kul att du går i samma tankar!
Huset är ett gammalt lättbetonghus från 1967 på 221 m2. Bor i Vällingby, precis som du gissade (och det är en förort till Stockholm). Borrhålet är på 140 m. Effektbehovet är jag mer osäker på - hur vet man det?

Vår gamla pump är en IVT Greenline C7 på 7 kW men den behöver köra på tillskott ibland för att orka värma huset.
Dessutom är den från 2002 så jag vet inte hur länge jag vågar vänta med att byta...

Ett delsvar på hur det fungerar får ni om ni vet inkommande och utgående temp på köldbäraren/brine i slutet av vinter. Ni kan läsa av nu om ni inte gjort det tidigare. Större pump kan ta ut mera men ett kallt hål kanske inte ger så mycket extra.

Vad har du fått för pris på 608an med installation och bortforsling av gamla pumpen efter ROT?
Har precis fått offert här på västkusten på det. 125.000.
Vårt hus är suterräng från 1966 på 160kvm +46kvm garage och förråd som inte behöver värmas fullt.
Vind tilläggsisolerad och vid omdränering av kåken sattes isodrän.

Firman räknade med ett effektbehov vid toppeffekt på 50w/m2= 8000 w, dvs 8KWh.
Har idag en IVT greenline c5.

V VallingbyJonsson skrev:
Hej Fredrik!
Kul att du går i samma tankar!
Huset är ett gammalt lättbetonghus från 1967 på 221 m2. Bor i Vällingby, precis som du gissade (och det är en förort till Stockholm). Borrhålet är på 140 m. Effektbehovet är jag mer osäker på - hur vet man det?

Vår gamla pump är en IVT Greenline C7 på 7 kW men den behöver köra på tillskott ibland för att orka värma huset.
Dessutom är den från 2002 så jag vet inte hur länge jag vågar vänta med att byta...
Effektbehovet är vad som krävs för att värma huset + varmvatten för ert hus i Vällingby (se bjorsis kommentar). Det skall firmorna räknat fram. Det är utifrån det som de dimensionerar pumpen. Men det befintliga borrhålet spelar ju såklart in i vad de rekommenderar. Jag är nybörjare i ämnet och kan inte svara på din fråga, men av det jag läst så ser det ut som att man ska vara försiktig med att ta ut för mycket ur borrhålet.

I ts fall finns redan en befintlig anläggning, utifrån hur den fungerar idag med 7 kW pump bör man med värden på köldbärare in/ut ganska enkelt kunna bedöma om en större pump skulle fungera och ger någon förbättring.

A AndersS skrev:
Ett delsvar på hur det fungerar får ni om ni vet inkommande och utgående temp på köldbäraren/brine i slutet av vinter. Ni kan läsa av nu om ni inte gjort det tidigare. Större pump kan ta ut mera men ett kallt hål kanske inte ger så mycket extra.
Tack för svaret Anders! Vi flyttade in i januari, men jag började inte kika på värdena förrän i maj och var hålet redan varmt igen. Just nu ligger utgående köldbärare på -2,6 till -3,2 (-2,7 idag) och ingående på -0,7 till -0,9 (-0,8 idag). Tycker mig ha läst att pumpen klarar att hämta ut värme ur borrhålet ner till -5, kan det stämma? Eller vid vilken temperatur kan man anta att borrhålet börjar nå sin maxkapacitet?

B bjorsi skrev:
Vad har du fått för pris på 608an med installation och bortforsling av gamla pumpen efter ROT?
Har precis fått offert här på västkusten på det. 125.000.
Vårt hus är suterräng från 1966 på 160kvm +46kvm garage och förråd som inte behöver värmas fullt.
Vind tilläggsisolerad och vid omdränering av kåken sattes isodrän.

Firman räknade med ett effektbehov vid toppeffekt på 50w/m2= 8000 w, dvs 8KWh.
Har idag en IVT greenline c5.
Ah, hittade effektbehovet i deras dimensioneringsdokument: De har räknat på 10kW. (Det blir 45 W/m2 i vårt fall.)

Offerten på 608C var på 121 000:- inklusive installation, demontering och ROT. (Hm, det står inte tydligt om de inkluderar bortforsling av den gamla pumpen också... Det måste jag fråga!)

• Gilla
bjorsi
  • Laddar…
F Fredrik_99 skrev:
Effektbehovet är vad som krävs för att värma huset + varmvatten för ert hus i Vällingby (se bjorsis kommentar). Det skall firmorna räknat fram. Det är utifrån det som de dimensionerar pumpen. Men det befintliga borrhålet spelar ju såklart in i vad de rekommenderar. Jag är nybörjare i ämnet och kan inte svara på din fråga, men av det jag läst så ser det ut som att man ska vara försiktig med att ta ut för mycket ur borrhålet.
Intressant! Såvitt jag förstår är det inte lika känsligt när man har inverterstyrda pumpar som kan ta ut mindre ur borrhålet när det börjar bli för kallt, men det hörde jag i och för sig från säljaren av den större pumpen...

Tack för svaret Anders! Vi flyttade in i januari, men jag började inte kika på värdena förrän i maj och var hålet redan varmt igen. Just nu ligger utgående köldbärare på -2,6 till -3,2 (-2,7 idag) och ingående på -0,7 till -0,9 (-0,8 idag). Tycker mig ha läst att pumpen klarar att hämta ut värme ur borrhålet ner till -5, kan det stämma? Eller vid vilken temperatur kan man anta att borrhålet börjar nå sin maxkapacitet?
Spontant, vid slutet av säsongen bör inkommande temp sjunkit någon grad ytterligare, beror lite på vattenflöde i borrhålet. En ny pump på samma effekt, 7 kW, som bör vara lite effektivare kan säkert sänka tempen ytterligare.
Att då ersätta med en 10 kW pump med befintligt borrhål, nja/nej. Men de tänkta pumparna kanske kan anpassa effektuttag utifrån inkommande temp.
Men det bör leverantörerna kunna svara på. Och det kommer säkert flera inlägg här i tråden med bättre kunskap än mig.

Intressant! Såvitt jag förstår är det inte lika känsligt när man har inverterstyrda pumpar som kan ta ut mindre ur borrhålet när det börjar bli för kallt, men det hörde jag i och för sig från säljaren av den större pumpen...
Men det är ju när det börjar bli kallt som tillskottsel går in om pumpen tar ut mindre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.