Z z_bumbi skrev:
Det där är en sådan grej där jag tror jag har ett hum hur man skulle kunna göra och sedan inser jag att jag glömt att färgningen måste skett innan det monterades då de väl inte blir genomfärgade?
1 Passa in bitarna innan färgningen.
2 Färga
3 Lacka en gång för att lättare bli av med limrester men samtidigt lämna hålen och baksidan på bitarna lackfrii.
4 Gör en absolut sista inpassning vad gäller tjockleken och samtidigt undvika att skada ytan. Ev låta motivet vara lite försänkt.
?
Det mörka faneret är genomfärgat och sen sågat.

Z z_bumbi skrev:
Jo men i det här fallet är det "rökt" så jag gissar att det hamnar mest på ytan? Jag har aldrig testat någon av metoderna att färga så jag går på grumliga kemikunskaper och det jag läst mig till.
Nej, det är genomfärgat. Tog lång tid i burk med ammoniakångor.

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
Då blir det "enklare".

För att ingen ska tvivla så är jag extremt imponerad av arbetet, jag har bara ett hum om hur man skulle kunna göra och det i teorin. Intarsia är häftigt och att göra det så rent med bara en färg(-skiftning) är sublimt.

• Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Hallå, nu var nästa projekt klart, en badrumsmöbel samt en liten hylla av spillbitarna. Inga för avancerade tekniker men alltid kul att få till något från planka till möbel.
Designen är min egen.
Badrumsmöbel i trä med rektangulär tvättställ och spegel med LED-belysning, hylla med förvaringsburkar och toalett i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träplankor på arbetsbänk i verkstad, förbereds för att bygga badrumsmöbel och hylla.
Skapa konto
Arbetsbänk med trästycken och hyvelspån i verkstad, verktyg och material för badrumsmöbelprojekt syns.
Skapa konto
En arbetsbänk med träbearbetningsverktyg, inklusive en hyvel, samt träbitar och spån från ett pågående projekt i en verkstad.
Skapa konto
Träpanel med vertikala stavar, del av en hemgjord badrumsmöbel, lutad mot en arbetsbänk i verkstadsmiljö.
Skapa konto
Träribbor som ligger uppradade på ett bord, del av ett projekt för att bygga en badrumsmöbel och hylla.
Skapa konto
Planka av trä med tydlig ådring, del av ett egenritat projekt för badrumsmöbel och hylla.
Skapa konto
Träplankor i olika storlekar lutade mot en vägg, avsedda för badrumsmöbel och liten hylla, med unik design av skribenten.
Skapa konto
Badrumsmöbel i trä med integrerad vit tvättställ och en upplyst spegel ovanför, del av ett hemmabyggt projekt.
Skapa konto

• Egen designad badrumsmöbel med bänk och spegel i trä, handfat och plats för förvaring, belyst spegel ovanför.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 72 till
  • Laddar…
D Dooley skrev:
Hallå, nu var nästa projekt klart, en badrumsmöbel samt en liten hylla av spillbitarna. Inga för avancerade tekniker men alltid kul att få till något från planka till möbel.
Designen är min egen.
[bild]

[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Vilken fin badrumsmöbel vilket hantverk

T
D Dooley skrev:
Designen är min egen.
Nej nu är designen "vår" :)

Riktigt snyggt, gillar verkligen hur avdelaren mot toaletten blir.

T trycklös skrev:
Nej nu är designen "vår" :)

Riktigt snyggt, gillar verkligen hur avdelaren mot toaletten blir.
Ja det är klart! Det hade vart kul om det inspirerar någon 😀
Tack!

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
T
D Dooley skrev:
Ja det är klart! Det hade vart kul om det inspirerar någon 😀
Tack!
Ska visa bilderna för sambon när hon kommer hem, vi har en "omöjlig" toa som vi diskuterat i flera år vad vi ska göra med.

Jag har lite svårt för att riva ut en sliten men fungeraned toa, renovera och sedan hamna på ungefär exakt samma fast en kvarts miljon senare. Det tar emot på något vis :) :)

Så vi vill båda få till något som i alla fall är lite annorlunda mot idag, vi har bara haft väldigt svårt att komma på vad.
Vi har en rätt lång lista på grejjer vi sett hos andra som vi inte vill ha, och det är bra men det räcker ju liksom inte hela vägen.

• Gilla
Dooley
  • Laddar…
T trycklös skrev:
Vi har en rätt lång lista på grejjer vi sett hos andra som vi inte vill ha
Det är ju en bra start i alla fall. :)

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
S
D Dooley skrev:
Designen är min egen.
[bild]

[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Snyggt! Och bra jobbat.
Kul att se lite handverktyg på forumet. Det flesta andra här vill ju mest görs projekt för att få köpa nya maskiner. 😉

Badrumsskommoder är generellt väldigt högt prissatta. De flesta består av två lådor, två sidor och några enkla träbitar på tvären som håller ihop allt.

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Snyggt! Och bra jobbat.
Kul att se lite handverktyg på forumet. Det flesta andra här vill ju mest görs projekt för att få köpa nya maskiner. 😉

Badrumsskommoder är generellt väldigt högt prissatta. De flesta består av två lådor, två sidor och några enkla träbitar på tvären som håller ihop allt.
Stort Tack det värmer 🙏 , ja det var precis min tanke.
Kommoder blev ju snabbt väldigt mycket pengar om man ville ha något som var lite mer spännande. Detta var 6000 kr för eken och några till för handfat och blandare.

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Buildgates Buildgates skrev:
Jag har en ritning i sketchup som jag kan sända till den som vill (skicka ett PM).
Hej,
Upptäckte denna gamla tråd när jag sökte på elementskydd till vår lilla hall som vi håller på att renovera. Vilken smart och snygg idé. Skulle gärna vilja ta del av ritningen. Skulle du kunna skicka till sus.egn@hotmail.com ?

Mvh Susan

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Här kommer ett litet bord. Ville pröva på "wedgejoint?" Vet inte vad det kallas på svenska. Någon som vet? Det var inte lätt att få hålen helt helt täta. Men det blev bättre och bättre ju fler jag gjorde. Mycket lärorikt bygge. Byggt i ek, kilarna är i bok.
Litet bord av ek med wedgejoints, kilar av bok. Står på grön matta framför fönster.
Skapa konto
Ett bordben i ek med en kilfog i bok, stående på en grön matta.
Skapa konto
Trädelar i ek och verktyg på en arbetsbänk, del av ett bordbygge med wedge joint-teknik.
Skapa konto
Två trästycken i ek med kilar i bok, del av byggprojekt med "wedgejoint", bredvid verktyg på en arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 12 till
  • Laddar…
S
Kilad tapp.

• Gilla
Dooley
  • Laddar…
S
S sinuslinus skrev:
Kilad tapp.
Genomgående kilad tapp kanske är ännu mer rätt.

• Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.