Hep Hep skrev:
Min svärmor ville ha den TV-bänk jag byggde första terminen, så jag fick glädjen av att göra en ny. Grundutseendet har jag skamlöst snott från en billig kinamöbel jag hittade på nätet, men jag har anpassat en del efter min smak. Björk och ek. Osmo matt på allt utom toppen som fick både blank Osmo och bilvax från Biltema. Flambjörken har jag suttit och hållit på i ett par år, men nu passade den perfekt. Tycker jag i alla fall.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Vilket konstverk fantastiskt

• Gilla
Hep
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Får väl ändå vara lite nöjd med att jag lyckades.

Träskiva med lite borrhål
[bild]

250 led lampor
[bild]

Lite jul mysigt (Jag vet att hålen inte är dom bästa 😂 )
[bild]

Sen med lite programmering och frustration. Varje låt måste programmeras så munnen gör rätt typ av uttryck för hur låten hörs/artikuleras.

[media]
Jättefin! :D

Hur har du löst animeringen? ESP32 med fourieranalys av ljudet? Har du en mikrofon eller är det en line in? Jag skulle vilja göra en också :)

MaxHugo
N nforslund skrev:
Jättefin! :D

Hur har du löst animeringen? ESP32 med fourieranalys av ljudet? Har du en mikrofon eller är det en line in? Jag skulle vilja göra en också :)
Tackar!

Kör detta via ett ESP8266 (Nodemcu) kort, där jag sen installerat wLed (https://kno.wled.ge/). När det kommer till själva animeringen så har jag använt mig att ett program som heter xLights (https://xlights.org/).

Via xLights kopplar du ihop dig med wLed och får full kontroll över dina lampor, där jag använt mig av LED WSA2811 (12v)

Sen till den jobbigt delen.. Varje gång jag vill lägga till en låt som "trädet" ska sjunga, måste jag hjälpa till att få trädet att "artikulera" låten med texten.

Detta är tex början av Sabaton låten jag la upp där varje rosa del är ett "ansiktes uttryck"
Animeringsprogrammet xLights med vågform och textsegment från en Sabaton-låt visas, där rosa delar markerar ansiktsuttryck för LED-animering.

Hjälper dig gärna om du fortfarande är intresserad att börja med detta. Men som sagt, du kan inte bara lägga in en låt i programmet som sen blir en färdig produkt.

• Gilla
nforslund och 3 till
  • Laddar…
Första försöket med Kintsugi ... 5 stycken ärvda 1700-talstallrikar i golvet ... egentligen dotters test (men jag deltager intensivt och mentalt) och ser fram emot den dag vi kan duka för hela släkten.
Trasig blåvit tallrik lagad med Kintsugi-teknik, omgiven av verktyg och material som acetonflaska och spruta på arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
4774 och 13 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Första försöket med Kintsugi ... 5 stycken ärvda 1700-talstallrikar i golvet ... egentligen dotters test (men jag deltager intensivt och mentalt) och ser fram emot den dag vi kan duka för hela släkten.
[bild]
Ah, så duktigt!

Det hade såklart varit bättre om de fina tallrikarna hade förblivit hela — men — jag tycker det där är så häftigt och blir så vackert!
På något vis blir varje tallrik mer unik än tidigare och lagningen säger att tallriken är värd att bevara; även om den varit i bitar.

Ett perspektiv vi borde ha på det mesta, på allt från porslin till människor…
//Ronnie

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Mitt första möbelbygge i form av garderob som passar takets lutning. Ekfanerad Mdf från Calexico för utsida, stomme från Ikea som sågades till för att passa:
Garderob under byggnation med vit stomme utan dörrar, anpassad efter taklutning. Svart stol och golv av trälaminat syns i rummet.
Skapa konto
Garderob i ekfanérad MDF med lutande taklinje, stomme från Ikea, saknar dörrar och handtag, står i ett rum med trälaminatgolv och svarta stolar.
Skapa konto
Närbild av ekfanerad MDF platta under möbelbygge med jämn yta och rundad kant.
Skapa konto
Garderob av ekfanerad MDF anpassad för snedtak, med borstad mässinghandtag, visar hur möbeln integreras i ett modernt rum.
Skapa konto

Jag provade först att ha dem utan handtag med trycköppning, men satte sedermera på handtag i borstad mässing istället. Har även sågat om dörrarna lite för att få en jämn glipa runt om.

• Gilla
Lilllen och 17 till
  • Laddar…
Frun ville ha en liten bänk att sitta på utanför verkstan. Så jag fixade en. Ek med båtfernissa .

• Bänk av ek med båtfernissa i en verkstad, klar för placering utanför.
    Skapa konto
  • Ekbänk med båtfernissa, placerad i verkstad.
    Skapa konto
  • En handgjord bänk i ek med båtfernissa står i en verkstad omgiven av verktyg och trämaterial.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 36 till
  • Laddar…
C cope skrev:
Frun ville ha en liten bänk att sitta på utanför verkstan. Så jag fixade en. Ek med båtfernissa .
Tjusigt! Har du ngn mall för sidstyckets svängning?

N
Frustrator Frustrator skrev:
Tack!
Nej utgick från en bild jag hittade på Facebook och ritade upp ena sidstyckets och sågade ut sedan kopierade detta till det andra.

F föraren skrev:
Mitt första möbelbygge i form av garderob som passar takets lutning. Ekfanerad Mdf från Calexico för utsida, stomme från Ikea som sågades till för att passa:
[bild][bild][bild][bild]

Jag provade först att ha dem utan handtag med trycköppning, men satte sedermera på handtag i borstad mässing istället. Har även sågat om dörrarna lite för att få en jämn glipa runt om.
Är dom vänsterhängda? 😀

• Haha
  • Gilla
amatörsmurf och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Jag har en mall för en likadan soffa. Dom är grymt trevliga att sitta i

• Trämall för soffdel framför en mörk röd dörr, på mosaikmönstrat golv.
    Skapa konto
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
C cope skrev:
Jättesnygg soffa

• Gilla
cope
  • Laddar…
C cope skrev:
Härlig soffa att slå sig ner på jättefin

• Gilla
cope
  • Laddar…
Lägger upp min första post här i skryttråden. Jag och sambon gjorde en doppresent till hennes brorsbarn. Pappan är snickare så vi tyckte det passade bra att även pojken skulle få sin första snickarväska.
Tillverkat i björk och ek, vi kämpade och la ner ganska mycket tid men tycker att det blev ganska gulligt.
Handgjord snickarväska i björk och ek med namnskylt "OTTO" för doppresent, placerad på ett bord.
Skapa konto

Träleksaker i form av snickarverktyg, inklusive såg, hammare, och skruvmejsel, handgjorda i björk och ek som doppresent.
Skapa konto

Träverktyg av björk och ek, inklusive såg, skruvmejsel och skiftnyckel, ligger på ett bord. Orange vas i bakgrunden.
Skapa konto

Träverktyg i ek och björk, inklusive såg, hammare, skiftnyckel och verktygslåda. Doppresent för barn, placerad på randig matta.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Lycke och 91 till
  • Laddar…
J Jeppeeng skrev:
Lägger upp min första post här i skryttråden. Jag och sambon gjorde en doppresent till hennes brorsbarn. Pappan är snickare så vi tyckte det passade bra att även pojken skulle få sin första snickarväska.
Tillverkat i björk och ek, vi kämpade och la ner ganska mycket tid men tycker att det blev ganska gulligt.
Åh, så sött!

Den idén är ju underbar.

• Gilla
Katrin Lundstedt-Enkel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.