Byggahus.se

Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan

1120k läst  2,2k svar

1. U
    Medlem · Nivå 3
    Byggt soffbord. Tog såklart inga detaljbilder innan den åkte iväg med kunden...

Allt i ask. Skivan och benen är från en jättefin väldigt vågig planka som var hemsk att jobba med, även med spiralkutter i hyveln.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    8682D9CC-6E57-46AC-B6F6-32C78C89F56B.jpeg

2. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Ser nätt o fin ut! Jag tror dock att den hade kunnat bli ännu smäckrare om du hade minskat på antalet tvärstag, både på skivan och på hyllan. Jag hade nog provat att bara ha ett i mitten. I skivan kanske de hade kunnat integreras i benen och på så vis inte synas så mycket. Å andra sidan syns det mest i denna vinkel, som kanske inte är så vanligt i "dagligt bruk".

Vad hade du för ytbehandling?

• Laddar…
  3. U
    Medlem · Nivå 3
    Tack! Det är sidenmatt Osmo.

Håller med om tvärstagen. Hade jag gjort om den hade jag nog satt benen i varsin gradlist istället för att tappa in dem i skivan, och bara lämnat en i mitten. Då hade jag skruvat dit dem istället för att grada in dem också, det var nog overkill. Men som du säger syns de inte normalt sett. På tidningshyllan tror jag det hade blivit lite instabilt med bara ett, men två hade funkat. Jag hade i alla fall tagit ner bredden på dem så de inte såg så klumpiga ut.

Min fru hade tydligen hunnit ta en närbild innan den lastades:
    IMG_1678.jpeg

4. A
    Medlem Nivå 3
  5. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Såååå snygga!

• Laddar…
  6. V
    Verktygstokig · Nivå 21
  7. F
    Medlem Nivå 6

Väldigt snygga men får du någonsin gurkstavarna raka..? ;)

• Laddar…
  8. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Ok, off topic raderat, åter till skrytet!

9. D
    Medlem Nivå 7
    En söndag helt utan planer och en bit limfogsskiva kvar i garaget resulterade i detta.
    20190803_205604.jpg

Roligt pyssel enligt mig :)
    Tanken är att göra en underdel och ha detta som toppskiva med förvaring under.

• Laddar…
  10. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Fint snickrat och med bra precision. Men hur tänkte du kring rörelser i träet? Har svårt att se hur det ska fungera över tid tyvärr.

11. D
    Medlem Nivå 7
    Tänkte inte alls på hållbarheten faktiskt, där har jag mycket att lära. Blev mest en impulsgrej efter att ha sett detta mönster på pinterrest.
    Jag har gjort ett liknande projekt tidigare där toppskivan på bänken ser lika ut fortfarande efter 3 år, men jag kan ha haft nybörjartur eller flyt med virket
    Finns det något jag kan kan göra annorlunda eller menar du mer allmänt att trä rör på sig?

12. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Grundproblemet är att trä rör sig väldigt lite i längsled (rörelse i träet sker pga att träet sväller/krymper när luftfuktigheten i träet förändras över årstiderna) i jämförelse med rörelse axiellt eller radiellt (dvs längs eller tvärs över årsringarna). Detta gör att geringarna i ramen runtomkring riskerar att spricka. Du riskerar också sprickor inne i mönstret där en träbit på bredden ligger limmad mot en träbit på längs.

• Laddar…
  13. NyaTorpane
    Verktygstokig Nivå 6
    Jag tycker det ser grymt ut iallafall! Otroligt pilligt att få till mönstret! Hur har du fasat kanterna på bitarna? Med sågen eller fräs?

14. D
    Medlem Nivå 7
    Bitarna är först fasade med fräs. Ytterbitarna är sedan kapade, så där är det bara slipade för hand :)

15. P
    Medlem Nivå 10
    Min första stol. Gjord i ask. V I i stolsryggen står för barnens förnamn.