10 782 läst ·
64 svar
11k läst
64 svar
"stora risker med egenkopplad el" - en påminnelse om risker
Tja - på tal om detta så undrar jag om "matarriktningen" på
dvägbrytare, jordfelsbrytare, avstängare mm - på en del står
det 1 på ovansidan och 2 på undersidan - eller tvärtom - och
på en del står det istället 1/2 resp 2/1 osv mm - och efter att
ha kollat lite på länkar på forumet verkar det inte spela ngn
roll - dvs grejorna funkar fint oavsett om man "matar" uppifrån
eller underifrån - hur är det med det? - tacksam för hjälp ...
?
dvägbrytare, jordfelsbrytare, avstängare mm - på en del står
det 1 på ovansidan och 2 på undersidan - eller tvärtom - och
på en del står det istället 1/2 resp 2/1 osv mm - och efter att
ha kollat lite på länkar på forumet verkar det inte spela ngn
roll - dvs grejorna funkar fint oavsett om man "matar" uppifrån
eller underifrån - hur är det med det? - tacksam för hjälp ...
Ja vad ska man säga, men detta reportage känns som de tar upp två ytterligheter, från utbildade (duktiga) elektriker och personer som är totalt novisa på el-installationer.
Men alla där emellan då? Jag har lite svårt att förstå och har också förstått att det är till en viss del är oerhört provocerande för vissa att obehöriga utför elinstallationer själv.
Men vet vad man gör 100% och kollar upp det mot en säker källa så ser jag inga problem att utföra elinstallationer själv.
Men alla där emellan då? Jag har lite svårt att förstå och har också förstått att det är till en viss del är oerhört provocerande för vissa att obehöriga utför elinstallationer själv.
Men vet vad man gör 100% och kollar upp det mot en säker källa så ser jag inga problem att utföra elinstallationer själv.
Vad är straffsatsen, och vad kan påföljden bli om jag tex. sätter upp ett uttag i mitt garage!?MaxPax skrev:
Känns som om att gå emot röd gubbe, du får det inte, men inget händer om du gör det och alla gör det.
Vilket gör lagen lite poänglös.
Och det där med försäkringen, nåja som jag tidigare skrev, är man påläst och vet vad man gör så vet man att försäkringsbolaget inte gillar att man pillar med el själv.
Men att försäkringen inte gäller är en myt, möjligtvis får du avdrag om någon utredning skulle visa om din elinstallation är utförd av en obehörig OCH är felaktig.
Lyft luren och ring det försäkringsbolag, det har jag gjort!
Problemet är att alldeles för många TROR att de har 100% koll. Men tror man att man har 100% koll så har man troligen rätt dålig koll, men brukar ju säga att ju mer man lär sig desto mer inser man att man inte vet.Alimaj skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Ja (jag är inte elektriker). Den som påstår sig ha 100% koll, är farlig. Det finns i praktiken ingen (oavsett behörighet eller utbildning) som verkligen har full koll.
Problemet är att man vet inte vad det är man inte har koll på.
Det har gjorts undersökningar där elektriker med behörighet fått tillverka skarvsladdar, och sedan fått dem granskade av en expert. Har för mig att 4 av 20 blev godkända. Och jag är övertygad om att resultatet skulle blivit minst lika dåligt om de hade testat några av oss skapligt kunniga hempulare. Troligen var ingen av dessa kablar så dåliga att någon skulle dött av dem akut. Men de skulle troligen med en viss låg sannolikhet orsakat olyckor efter några år.
Problemet är att man vet inte vad det är man inte har koll på.
Det har gjorts undersökningar där elektriker med behörighet fått tillverka skarvsladdar, och sedan fått dem granskade av en expert. Har för mig att 4 av 20 blev godkända. Och jag är övertygad om att resultatet skulle blivit minst lika dåligt om de hade testat några av oss skapligt kunniga hempulare. Troligen var ingen av dessa kablar så dåliga att någon skulle dött av dem akut. Men de skulle troligen med en viss låg sannolikhet orsakat olyckor efter några år.
Du råkar inte ha någon källa på detta. Det skulle vara intressant att se vad de hade för brister. Låter rätt otroligt att 80 procent av skarvsladd tillverkad av behörig skulle ha elsäkerhetsmässiga brister.hempularen skrev:
Så var det det där med folk som tror sig vara tvärsäkra på saker...
Såvitt jag vet är det olagligt att gå mot röd gubbe, det är dock inte straffbart (det finns inget straff specificerat för det).
Eller har lagen ändrats de senaste 5 åren?
Såvitt jag vet är det olagligt att gå mot röd gubbe, det är dock inte straffbart (det finns inget straff specificerat för det).
Eller har lagen ändrats de senaste 5 åren?
Medlem
· västra götaland
· 1 003 inlägg
Det har gjorts undersökningar som visar att undersökningar man inte länkar till inte existerar........hempularen skrev:Det har gjorts undersökningar där elektriker med behörighet fått tillverka skarvsladdar, och sedan fått dem granskade av en expert. Har för mig att 4 av 20 blev godkända. Och jag är övertygad om att resultatet skulle blivit minst lika dåligt om de hade testat några av oss skapligt kunniga hempulare. Troligen var ingen av dessa kablar så dåliga att någon skulle dött av dem akut. Men de skulle troligen med en viss låg sannolikhet orsakat olyckor efter några år.
Hur menar du här?MaxPax skrev:
Att en obehörig utfört elinstallationen innebär inte att försäkringsbolagen per automatik håller inne pengar vid en ev. skada. Om försäkringsbolaget kan bevisa att det är en "icke fackmannamässig" installation så kan de reducera ersättning vid skada, men om installatören har använt godkänt material och följt gängse normer så är det mycket svårt att bevisa. Det finns inget krav på dig som ägare att kunna bevisa att din anläggning är installerad av någon med behörighet.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Problemet är snarare att el är inte farligt i folks ögon bara för att det inte syns. El är som vatten. Men vatten ser man och en vattenläcka vill nog inte folk ha antar jag?
Bara för att lampan lyser i eluttaget så betyder det inte att installationen som sådan behöver vara säker.
Val av material.
Monteringssätt av material.
Placering av uttag mm
Tester och kontroller (Många elektriker är dåliga på det och Skulle tro att Svensson inte ens utför något mer än stoppa i lampan för att se om det funkar.)
Försäkringen behöver inte vara verkningslös men I det stora hela är det helt idiotiskt att göra sånt man inte får. "tillräcklig kännedom osv" är inget man kan anropa som Svensson om el. Inte häller "fackmannamässigt utfört" mm.
Sen tror jag inte många vet att ska man verkligen göra rätt för sig vid en försäljning av en bostad så är det ganska svårt att få ut pengarna då allt är gjort svart eller olagligt. Ett papper vid försäljning kan vara bra att ha. Eller?
Nu tror jag förvisso inte att ett extra uttag gör någon skillnad vid en försäljning men ibland kan man tycka att det borde vara mer regler vid en försäljning. Tex en elkontroll. Att man letar efter svamp i ett hus men inte efter skadade kablar eller felaktigt utförda installationer tycker jag är konstigt. Men att man blir skitnojig för att man börjar se fläckar i taket för att det läcker vatten.
Bara för att lampan lyser i eluttaget så betyder det inte att installationen som sådan behöver vara säker.
Val av material.
Monteringssätt av material.
Placering av uttag mm
Tester och kontroller (Många elektriker är dåliga på det och Skulle tro att Svensson inte ens utför något mer än stoppa i lampan för att se om det funkar.)
Försäkringen behöver inte vara verkningslös men I det stora hela är det helt idiotiskt att göra sånt man inte får. "tillräcklig kännedom osv" är inget man kan anropa som Svensson om el. Inte häller "fackmannamässigt utfört" mm.
Sen tror jag inte många vet att ska man verkligen göra rätt för sig vid en försäljning av en bostad så är det ganska svårt att få ut pengarna då allt är gjort svart eller olagligt. Ett papper vid försäljning kan vara bra att ha. Eller?
Nu tror jag förvisso inte att ett extra uttag gör någon skillnad vid en försäljning men ibland kan man tycka att det borde vara mer regler vid en försäljning. Tex en elkontroll. Att man letar efter svamp i ett hus men inte efter skadade kablar eller felaktigt utförda installationer tycker jag är konstigt. Men att man blir skitnojig för att man börjar se fläckar i taket för att det läcker vatten.
Med det resonemanget så är det svårt att motivera att någon gör nånting någon gång, behörig som obehörig.hempularen skrev:
Klart det sker misstag, det gör det överallt och det har det alltid gjort och kommer alltid att göra.
Om man bortser från detta så skulle jag nog vilja säga att det finns folk som har koll på vad de pysslar med, och definitivt folk som har mer koll än vad andra har.