RoTe
Imponerande kränkt fröken Farsta blev. Det är väl inget att ifrågasätta att kvinnor och män är olika på gruppnivå? Det har för tusan skapats av evolutionen... Det är väl heller inget att ifrågasätta att kvinnor helt tagit över akademiskt i det här landet på senare tid. Skolan ägs helt och hållet av tjejer/kvinnor idag, dom är bättre än det motsatta könet i exakt allt. Detta ger extremt intressanta fenomen i vårt samhälle och kommer bara förstärkas ju mer tiden går såvida vi inte anpassar skolan efter hur pojkar/män fungerar.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Forumet består till 99% av män (gissar jag) och återkommande skrivs det att kvinnor är på olika sätt. Jag har aldrig sett "män är si och så" på forumet.
När man ger nåt mothugg flockas det gubbar som ska ge sig in i diskussionen och det hänvisas till både "livets universitet" och Bill Cosby. Men även tidigare när jag sagt ifrån är det på liknande sätt.
Jag tror ni får fundera över om ni bryr er om den här 1% och om det spelar nån roll om vi är här..

Jag tycker det väldigt väldigt sällan finns något skäl att säga att något är kvinnor eller mäns fel men att påstå att Mjölby har problem med bygglov för kvinnor är "servila" är bland de mer sjuka sakerna jag läst och man upphör aldrig att förvånas över vad kvinnor kan få skulden för.
Nästa gång är det väl elpriserna eller jordfelsbrytaren som löser ut som är vårt fel.
Jag tackar för mig i den här diskussionen.
I mitt inlägg är jag tydlig med att jag saknar vetenskapligt belägg för om män eller kvinnor är mer servila än det motsatta könet.
Jag skriver även att personliga egenskaper som kan beskrivas som "servil" är positivt inom vissa yrkesgrupper, där regelefterlevnad är viktigt, och kan vara hinder inom andra yrkesgrupper.

Min personliga erfarenhet är att kvinnor med akademisk utbildning ofta har drag av att vara servila. Helt min egen erfarenhet utan vetenskapligt belägg.
Det kan inte tolkas som nedvärderande eller oönskad egenskap. I många fall faktiskt en önskvärd egenskap.

Vi är individer med olika egenskaper och styrkor oavsett kön, vilket passar bra I olika yrkesroller.
Jag kan gå till mig själv och konstaterar att min personliga egenskap är att jag har svårt att acceptera regler som upplevs som helt felaktiga, vilket jag är väl medveten om. Andra får bedömma i vilket sammanhang den egenskapen är bra eller dålig.

P
Forumet består till 99% av män (gissar jag) och återkommande skrivs det att kvinnor är på olika sätt. Jag har aldrig sett "män är si och så" på forumet.
Hoppade du över inlägg #40 i den här tråden?

P
[…] att påstå att Mjölby har problem med bygglov för kvinnor är "servila" är bland de mer sjuka sakerna jag läst […]
Jag tror att du har missuppfattat. Något sådant samband tror jag inte att någon här har påståtts finns.
Tack för ditt deltagande i diskussionen.

När man ger nåt mothugg flockas det gubbar som ska ge sig in i diskussionen och det hänvisas till både "livets universitet" och Bill Cosby. Men även tidigare när jag sagt ifrån är det på liknande sätt.
Jag tror ni får fundera över om ni bryr er om den här 1% och om det spelar nån roll om vi är här..

Jag tycker det väldigt väldigt sällan finns något skäl att säga att något är kvinnor eller mäns fel men att påstå att Mjölby har problem med bygglov för kvinnor är "servila" är bland de mer sjuka sakerna jag läst och man upphör aldrig att förvånas över vad kvinnor kan få skulden för.
Nästa gång är det väl elpriserna eller jordfelsbrytaren som löser ut som är vårt fel.
Vi är inte överens på en enda punkt här. Den sociala kontroll du försöker utöva tycker jag är klandervärd.

Du tycker inte att skillnader mellan män och kvinnor alls ska nämnas för det kan felaktigt få kvinnor som läser att känna sig illa till mods om de uppfattar att den grupp de identifierar sig med inte bara har goda egenskaper. Jag delar inte den synen. Ska vi förstå samhället och dess utveckling är skillnader mellan män och kvinnor en viktig parameter att ta hänsyn till. Jämställdhetsframgångarna är en viktig faktor som måste inkluderas för att förstå var vi är idag och vart vi är på väg. En könsblind värld fungerar inte för detta.

Jag förstår uppriktigt inte din position. T ex konstaterandet att gruppen män är mer brottsbenägen än gruppen kvinnor är inte ett konstaterande att jag (som man) är särskilt brottsbenägen. Ett konstaterande att män ber om ursäkt mindre frekvent än kvinnor säger inget om hur ofta jag (som man) ber om ursäkt. Jag är inte det minsta brottsbenägen, jag snattade inte ens som barn, och jag ursäktar mig med ovanligt hög frekvens.

2025 måste vi rimligen ha nått så långt att vi kan prata om populationers egenskaper där det är relevant utan att röra ihop detta med våra egna individuella egenskaper.

• Gilla
Oldfart och 4 till
  • Laddar…
U
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi är inte överens på en enda punkt här. Den sociala kontroll du försöker utöva tycker jag är klandervärd.

Du tycker inte att skillnader mellan män och kvinnor alls ska nämnas för det kan felaktigt få kvinnor som läser att känna sig illa till mods om de uppfattar att den grupp de identifierar sig med inte bara har goda egenskaper. Jag delar inte den synen. Ska vi förstå samhället och dess utveckling är skillnader mellan män och kvinnor en viktig parameter att ta hänsyn till. Jämställdhetsframgångarna är en viktig faktor som måste inkluderas för att förstå var vi är idag och vart vi är på väg. En könsblind värld fungerar inte för detta.

Jag förstår uppriktigt inte din position. T ex konstaterandet att gruppen män är mer brottsbenägen än gruppen kvinnor är inte ett konstaterande att jag (som man) är särskilt brottsbenägen. Ett konstaterande att män ber om ursäkt mindre frekvent än kvinnor säger inget om hur ofta jag (som man) ber om ursäkt. Jag är inte det minsta brottsbenägen, jag snattade inte ens som barn, och jag ursäktar mig med ovanligt hög frekvens.

2025 måste vi rimligen ha nått så långt att vi kan prata om populationers egenskaper där det är relevant utan att röra ihop detta med våra egna individuella egenskaper.
Nackdelen är att vår generation, 80-90 talister, är den mest lättkränkta generationen som just nu lever.
När hyresvärden inte skrev mitt efternamn på brevinkastet men de kom igång sambons mådde jag dåligt i flera dagar för att de glömde mig och jag undrade vad jag hade gjort dem för ont.
Inte direkt nått jag är stolt över, men det är så jag är programmerad (och då hör jag inte ens till den servila könet)

• Haha
pmd
  • Laddar…
RoTe
U Utsliten och utdömd skrev:
Nackdelen är att vår generation, 80-90 talister, är den mest lättkränkta generationen som just nu lever.
När hyresvärden inte skrev mitt efternamn på brevinkastet men de kom igång sambons mådde jag dåligt i flera dagar för att de glömde mig och jag undrade vad jag hade gjort dem för ont.
Inte direkt nått jag är stolt över, men det är så jag är programmerad (och då hör jag inte ens till den servila könet)
Haha det påminner mig om här om dagen när jag sa till en kollega, med ganska trevlig ton tyckte jag själv, "du det där blev ju inte så bra". Fick världens attack tillbaka om att jag inte visste ditten och datten men i själva verket hade jag rätt och han fel och det orsakade massa merarbete för ett antal personer.

Som sagt, kolla på Toxic Town på Netflix. Ibland behövs den tråkiga unga generationen som vill göra rätt.

S SimonZ skrev:
Som sagt, kolla på Toxic Town på Netflix. Ibland behövs den tråkiga unga generationen som vill göra rätt.
👍
Hmmmmm......?
Göra rätt är inte alltid lika med att slaviskt följa skrivna lagar och bestämmelser, vilket upprinnelsen av tråden i Mjölbyfallet indikerar.
Ryktet säger dock att även i Mjölby har man pragmatiskt släppt valet av dörrkulör utan invändning. Det fins hopp mänskligheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.