Byggahus.se

Stora mängder regn under stomresningen

1. S
    Medlem Nivå 4
    Får mitt hus stomrest här och nu och har det snart gått en vecka utan att taket är klart.

Det har regnat ordentligt under denna vecka.

Montörer och säljare säger att det inte ska vara något problem men det tar ju normalt sett inte en vecka mellan väggresning och råspont + papp.

Det ser ut som att allt klarar sig relativt bra men man blir ju orolig. Vad har ni för erfarenheter av regn under stommontering.

Vad kan bli förstört. Vilken typ av avfuktare använde ni för att torka upp

// Morgan

2. Fasting65
    Medlem Nivå 11

Re: Stora mängder regn under stomresningen

Isolering mår inte bra av vatten, ej heller inomhusgipsskivor, men det är ju (väl?!) inget man monterat än.

Principiellt ska man väl i möjligaste mån förhindra vatten att komma in i huset - det tar ju både tid och kostar pengar att torka ut ett hus (maskinhyra, el).

3. S
    Medlem Nivå 4

Ytterväggar är klara med isolering och gipsskivor,

Mellanväggar har gips på ena sidan.

Har räknat ut att jag har fått ca 14000 liter vatten in i mitt hus den här veckan.

// Salle

4. M
    Medlem Nivå 5

Ta dit din KA och be han/henne kolla upp detta ordentligt. Dokumentera, ta foton, mät fukthalten osv. Husets byggnadsmaterial mår inte bra av att få vatten på sig. Och speciellt inte om det kommit in något i väggarna, detta kan omöjligt torka ut senare när huset blir tätt. (Alltså fukt innanför plasten).

Stå på dig!

Vi konsumenter måste bli tuffare ang detta med hur vissa entreprenörer sköter sina jobb. Hur många av er skulle köpa en brödlimpa som blivit indränkt i vatten och som ni sedan torkar???? Detta exemplet kanske är långsökt, men köper man en vara för flera miljoner så skall det väl ändå vara rätt gjort? Eller??