28 201 läst ·
25 svar
28k läst
25 svar
Stor vattenskada, vi har fått jaga försäkringsbolaget i 12 veckor.
Sida 1 av 2
Vi har problem med vårat försäkringsbolag, och vi vet inte riktigt vad vi ska göra eller vilka rättigheter vi har.
Vi har ett expansionskärl på vinden som gått sönder, ungefär 300 liter vatten som runnit ut. Skadat taken och två vägger i två rum på övervåningen, det är vad vi vet, skadan kan ju ha spridit sig utan att vi vet.
Det har nu gått 13 veckor och INGET har hänt! Vi har inte ens fått något papper på att vi har anmält skadan. Det är väl det första man ska få efter man anmält skadan!? Vi anmälde skadan måndagen 4 juni samma fredag var polygon hemma hos oss, dom tog då lite foton, mätte rummen och kollade lite på skadan, men dom gjorde ingen fuktmätning, vilket vi i efterhand fick veta att dom skulle ha gjort då, men som 13 veckor senare fortfarande inte har gjorts. När han från polygon skulle åka säger han att han skulle skicka infon till Tre Kronor samma dag, sen skulle Tre Kronor höra av sig till oss i början på veckan efter. Vilket Tre Kronor aldrig gjorde.
Ca en vecka senare tyckte vi att det hade dröjt för länge, vi ville veta vad som händer och vad som skulle hända med våran fuktskada. Vi ringer då till Tre Kronor och får besked om att det inte var så konstigt att ingen hade ringt oss än eftersom en SÅ stor vattenskada skulle ta tid. Man kan ju tycka att det då borde gå snabbare så fuktskadan inte spred sig till större delar av huset. Det gick en vecka till, inget hörde vi ifrån Tre Kronor, varken nått brev eller telefonsamtal.
Vi ringde till Tre Kronor igen, får då reda på att XXXX XXXX är våran handläggare. Vi skulle prata med honom och blev kopplad till honom, men ingen svarade. Vi ringde några gånger till och blev kopplade till XX men det var aldrig någon som svarade, tillslut fick vi hans direktnummer. Vi ringde flera gånger i veckan men fick aldrig tag i XXXX. Vi ringde till växeln men ingen kunde hjälpa oss. Vi fortsatte ringa flera gånger i veckan i ungefär 8 veckor, ingen från Tre Kronor hade på den tiden ringt oss eller skickat oss papper på att vi anmält skadan.
Vi börjar bli frustrerade för vi har en jättestor vattenskada i vårat hus och försäkringsbolaget vi betalar vägrar hjälpa oss. När det hade gått ungefär 8-9 veckor ville vi ha svar och ringer växeln till Tre Kronor igen. Vi satt i telefon 2-3 timmer, vi blev kopplade överallt utan större lycka. Vi fick då tillslut veta att XXXX var på semester och vi skulle kopplas till hans vikarie. Vi pratade med hans vikare då det visar sig att han bara hade hand om Folksam, han kunde inte hjälpa oss när det var ett Tre Kronor ärenden.
Vikarien kopplade då oss tillbaka till växeln för att dom skulle koppla oss till någon annan som hade hand om XXXXs Tre Kronor skadeärenden. Vi blev kopplade till samma vikarie igen, han kopplade tillbaka oss till växeln, tillbaka till samma vikarie. Detta hände flera gånger, vi pratade med samma vikarie mer än 6 gånger. Tillslut fick vi prata med en XXX (tyvärr kommer vi inte ihåg hans efternamn). Han tyckte det var förfärligt hur vårat ärende hade blivit hanterat och så lång tid skulle det ABSOLUT inte ta med en så stor vattenskada. XXXX undrade om vi kunde renovera själva, Tre Kronor skulle ju så klart betala för det ändå, vi förklarade att vi tyvärr inte hade tid och fixa det själva. XXXX undrade då om vi kunde leta reda på en byggfirma själva, ta in offert sen skulle Tre Kronor betala, så skulle det var klart. Tyvärr så gick XXXX på semester den dagen, så han kunde inte ta hand om vårat ärende.
Vi började leta företag och hittade ett jättebra sanering och byggföretag i Stockholm. Dom fixade allt som behövdes för att göra saneringen och renoveringen, sugbil, personal osv. Dom behövde bara komma och kolla på fuktskadan för att göra en kalkyl och då ville dom ha med nån från försäkringsbolaget eller någon från polygon. Bara för att vara på den säkra sidan så dom visste exakt vad som skulle göras, så vi som kund inte skulle åka på något oväntat, som att Tre Kronor inte godkände företaget och att vi skulle få betala allt, när dom var klara.
Vi började då ringa Tre Kronor igen så att dom kunde skicka ut någon i samband med Stockholms företaget. Ingen kunde hjälpa oss, vi var tvungna att vänta på XXXX, och han skulle komma tillbaka på måndag, det sa dom varje gång men det stämde aldrig. Sen fick vi besked om att han skulle vara tillbaka på måndag, men han var pappa ledig tisdag-torsdag, han jobbade bara några få timmar på måndagar och några få timmar på fredagar. När vi äntligen fick tag i XXXX och berättade om allt som hade hänt var han nonchalant och sa bara jaha, jag har haft semester. Inget ojdå det var ju tråkigt, så där ska det inte gå till.
Han sa nej till att skicka någon från polygon eller Tre Kronor när saneringsföretaget skulle kolla fuktskadan i vårat hem. Han satte då stopp för företaget vi hade lagt ner tid på att hitta, för det var ju ingen annan på Tre Kronor som hade försökt göra något. Någon vecka senare ringer det ett byggföretag på uppdrag från Tre Kronor, dom ville boka in en tid för dom skulle göra kalkylen på vad det skulle kosta att åtgärda fuktskadan, dom hade fått information om att vi skulle åtgärda skadan själv. Vilket vi tydligt hade sagt till XXXX och Tre Kronor att vi inte skulle göra. Efter tolv veckor i motvind från Tre Kronor kändes det inte alls bra. Vi hade fortfarande inte fått något papper på skadan och att den var anmäld. XXXX sa att han skulle fixa det, men det har fortfarande inte dykt upp något brev från Tre Kronor.
Vi är så otroligt besvikna på hur Tre Kronor har hanterat vårat skadeärende och hur vi har blivit behandlade. Vi fick besked om att inte röra något på vinden innan Tre Kronor började renoveringen, vilket betyder att vi inte kan värma vårat vatten eller hus. Nu börjar det bli kallt och vi har ingen värme i vårat hus pga av Tre Kronor.
Vi har i tre månader oroat oss över vårat hus och den stora vattenskadan. Det är ungefär 300liter vatten som runnit ut. Vi har fått jaga vårat försäkringsbolag i över 12 veckor, Tre Kronor har inte ringt oss en enda gång! Och alla vi pratat med säger olika, får vi ersättningar för att vi fått betala mer i el? Nytt expansionkärl? Några har sagt ja, några har sagt vi får en viss del, några säger nej. Vi känner oss otroligt hjälplösa.
Att våran handläggare hade semester i tio veckor spelar för oss ingen roll, MEN att det under den tiden inte fanns någon annan som kunde hjälpa oss är en skandal! Det här är den värsta service vi någonsin har varit med om! Otroligt respektlöst. Otroligt oprofessionellt av Tre Kronor!
Det känns jobbigt att vi bott i huset 6månader och att halva den tiden har vi jagat vårat försäkringsbolag. Det är otroligt frustrerande att aldrig få något svar. För 1 dag sen kom äntligen byggföretaget som Tre Kronor anlitat, och kollade på skadan, denna gång var dom införstådda med att det var dom som skulle göra saneringen/renoveringen. Men vi känner oss inte så säkra med detta företag heller nu. Vi har ju pratat med olika saneringsföretag och alla har sagt att med en så stor mängd vatten och den tiden det har stått använder man sig av en sugbil och suger ut all spån ( det är det som är isolering på vinden) på ungefär en timme. Torkar vinden, sen fyller man ny isolering. Företaget Tre Kronor har anlitat säger att dom kommer gräva ut det spånet som är surt i soppsäckar, sen torka och efter det fylla ny isolering. Det känns ju inte alls säkert, tar dom inte bort allt kan dom ju inte veta om det är skadat. Vinden är ungefär i golvyta 114kvm och över halva ytan är fuktskadad.. Han sa också att jag skickar kalkylen till Tre Kronor sen får ni ett papper på vad ni ska betala. Det lät nästan som att vi skulle få betala kalaset själva. Varför betalar man då 500kr i månaden till ett försäkringsbolag?
Vad har vi för rättigheter? Kan vi säga nej? Kan vi säga att vi vill att dom ska tömma hela vinden på all spån, så vi kan va helt säkra på att det inte är skadat eftersom det nu har stått så över 13 veckor? Eller bestämmer försäkringsbolaget allt? Att det ska göras snabbt och billigt? Vi vet inte vart vi ska vända oss för att få reda på vad vi har för rättigheter. Om vi har rätt på skadestånd för att det tagit så långt tid, ersättning för att vi lagt ner tid på att hitta byggföretag själva? Och vad har försäkringsbolaget för skyldigheter? Skadestånd för sveda och värk.
För det här kan väl inte vara okej av ett försäkringsbolag att göra?
Det hade inte ens fallit mig in och kolla upp tre kronor, förens igår. Och nu ångrar jag mig nästan för att jag gjorde det! Jag skrev in Försäkringsbolag Tre Kronor på google, och nästan det första som dök upp var denna sidan: http://www.rejta.se/omdome/23656/tre+kronor+försäkring+ab där 38 omdömmen av 51 fick EN stjärna. Allt dom beskriver, det är precis så vi har det. Otrevligt bemötande, okontaktbara, skyller på att dom haft semester osv. Vi kände oss plötsligt totalt hjälplösa, vi försvann ännu längre ner i det svarta hålet!
Det var våran bank Swedbank som rådde oss att skaffa försäkringen när vi köpte huset. Det är försäkringen swedbank erbjuder. Hur kan en så stor och ganska seriös(?) bank vilja förknippas med ett så dåligt försäkringsbolag? Det är något vi inte alls kan förstå.
Är det något om vet vad vi kan göra?
Vi har ett expansionskärl på vinden som gått sönder, ungefär 300 liter vatten som runnit ut. Skadat taken och två vägger i två rum på övervåningen, det är vad vi vet, skadan kan ju ha spridit sig utan att vi vet.
Det har nu gått 13 veckor och INGET har hänt! Vi har inte ens fått något papper på att vi har anmält skadan. Det är väl det första man ska få efter man anmält skadan!? Vi anmälde skadan måndagen 4 juni samma fredag var polygon hemma hos oss, dom tog då lite foton, mätte rummen och kollade lite på skadan, men dom gjorde ingen fuktmätning, vilket vi i efterhand fick veta att dom skulle ha gjort då, men som 13 veckor senare fortfarande inte har gjorts. När han från polygon skulle åka säger han att han skulle skicka infon till Tre Kronor samma dag, sen skulle Tre Kronor höra av sig till oss i början på veckan efter. Vilket Tre Kronor aldrig gjorde.
Ca en vecka senare tyckte vi att det hade dröjt för länge, vi ville veta vad som händer och vad som skulle hända med våran fuktskada. Vi ringer då till Tre Kronor och får besked om att det inte var så konstigt att ingen hade ringt oss än eftersom en SÅ stor vattenskada skulle ta tid. Man kan ju tycka att det då borde gå snabbare så fuktskadan inte spred sig till större delar av huset. Det gick en vecka till, inget hörde vi ifrån Tre Kronor, varken nått brev eller telefonsamtal.
Vi ringde till Tre Kronor igen, får då reda på att XXXX XXXX är våran handläggare. Vi skulle prata med honom och blev kopplad till honom, men ingen svarade. Vi ringde några gånger till och blev kopplade till XX men det var aldrig någon som svarade, tillslut fick vi hans direktnummer. Vi ringde flera gånger i veckan men fick aldrig tag i XXXX. Vi ringde till växeln men ingen kunde hjälpa oss. Vi fortsatte ringa flera gånger i veckan i ungefär 8 veckor, ingen från Tre Kronor hade på den tiden ringt oss eller skickat oss papper på att vi anmält skadan.
Vi börjar bli frustrerade för vi har en jättestor vattenskada i vårat hus och försäkringsbolaget vi betalar vägrar hjälpa oss. När det hade gått ungefär 8-9 veckor ville vi ha svar och ringer växeln till Tre Kronor igen. Vi satt i telefon 2-3 timmer, vi blev kopplade överallt utan större lycka. Vi fick då tillslut veta att XXXX var på semester och vi skulle kopplas till hans vikarie. Vi pratade med hans vikare då det visar sig att han bara hade hand om Folksam, han kunde inte hjälpa oss när det var ett Tre Kronor ärenden.
Vikarien kopplade då oss tillbaka till växeln för att dom skulle koppla oss till någon annan som hade hand om XXXXs Tre Kronor skadeärenden. Vi blev kopplade till samma vikarie igen, han kopplade tillbaka oss till växeln, tillbaka till samma vikarie. Detta hände flera gånger, vi pratade med samma vikarie mer än 6 gånger. Tillslut fick vi prata med en XXX (tyvärr kommer vi inte ihåg hans efternamn). Han tyckte det var förfärligt hur vårat ärende hade blivit hanterat och så lång tid skulle det ABSOLUT inte ta med en så stor vattenskada. XXXX undrade om vi kunde renovera själva, Tre Kronor skulle ju så klart betala för det ändå, vi förklarade att vi tyvärr inte hade tid och fixa det själva. XXXX undrade då om vi kunde leta reda på en byggfirma själva, ta in offert sen skulle Tre Kronor betala, så skulle det var klart. Tyvärr så gick XXXX på semester den dagen, så han kunde inte ta hand om vårat ärende.
Vi började leta företag och hittade ett jättebra sanering och byggföretag i Stockholm. Dom fixade allt som behövdes för att göra saneringen och renoveringen, sugbil, personal osv. Dom behövde bara komma och kolla på fuktskadan för att göra en kalkyl och då ville dom ha med nån från försäkringsbolaget eller någon från polygon. Bara för att vara på den säkra sidan så dom visste exakt vad som skulle göras, så vi som kund inte skulle åka på något oväntat, som att Tre Kronor inte godkände företaget och att vi skulle få betala allt, när dom var klara.
Vi började då ringa Tre Kronor igen så att dom kunde skicka ut någon i samband med Stockholms företaget. Ingen kunde hjälpa oss, vi var tvungna att vänta på XXXX, och han skulle komma tillbaka på måndag, det sa dom varje gång men det stämde aldrig. Sen fick vi besked om att han skulle vara tillbaka på måndag, men han var pappa ledig tisdag-torsdag, han jobbade bara några få timmar på måndagar och några få timmar på fredagar. När vi äntligen fick tag i XXXX och berättade om allt som hade hänt var han nonchalant och sa bara jaha, jag har haft semester. Inget ojdå det var ju tråkigt, så där ska det inte gå till.
Han sa nej till att skicka någon från polygon eller Tre Kronor när saneringsföretaget skulle kolla fuktskadan i vårat hem. Han satte då stopp för företaget vi hade lagt ner tid på att hitta, för det var ju ingen annan på Tre Kronor som hade försökt göra något. Någon vecka senare ringer det ett byggföretag på uppdrag från Tre Kronor, dom ville boka in en tid för dom skulle göra kalkylen på vad det skulle kosta att åtgärda fuktskadan, dom hade fått information om att vi skulle åtgärda skadan själv. Vilket vi tydligt hade sagt till XXXX och Tre Kronor att vi inte skulle göra. Efter tolv veckor i motvind från Tre Kronor kändes det inte alls bra. Vi hade fortfarande inte fått något papper på skadan och att den var anmäld. XXXX sa att han skulle fixa det, men det har fortfarande inte dykt upp något brev från Tre Kronor.
Vi är så otroligt besvikna på hur Tre Kronor har hanterat vårat skadeärende och hur vi har blivit behandlade. Vi fick besked om att inte röra något på vinden innan Tre Kronor började renoveringen, vilket betyder att vi inte kan värma vårat vatten eller hus. Nu börjar det bli kallt och vi har ingen värme i vårat hus pga av Tre Kronor.
Vi har i tre månader oroat oss över vårat hus och den stora vattenskadan. Det är ungefär 300liter vatten som runnit ut. Vi har fått jaga vårat försäkringsbolag i över 12 veckor, Tre Kronor har inte ringt oss en enda gång! Och alla vi pratat med säger olika, får vi ersättningar för att vi fått betala mer i el? Nytt expansionkärl? Några har sagt ja, några har sagt vi får en viss del, några säger nej. Vi känner oss otroligt hjälplösa.
Att våran handläggare hade semester i tio veckor spelar för oss ingen roll, MEN att det under den tiden inte fanns någon annan som kunde hjälpa oss är en skandal! Det här är den värsta service vi någonsin har varit med om! Otroligt respektlöst. Otroligt oprofessionellt av Tre Kronor!
Det känns jobbigt att vi bott i huset 6månader och att halva den tiden har vi jagat vårat försäkringsbolag. Det är otroligt frustrerande att aldrig få något svar. För 1 dag sen kom äntligen byggföretaget som Tre Kronor anlitat, och kollade på skadan, denna gång var dom införstådda med att det var dom som skulle göra saneringen/renoveringen. Men vi känner oss inte så säkra med detta företag heller nu. Vi har ju pratat med olika saneringsföretag och alla har sagt att med en så stor mängd vatten och den tiden det har stått använder man sig av en sugbil och suger ut all spån ( det är det som är isolering på vinden) på ungefär en timme. Torkar vinden, sen fyller man ny isolering. Företaget Tre Kronor har anlitat säger att dom kommer gräva ut det spånet som är surt i soppsäckar, sen torka och efter det fylla ny isolering. Det känns ju inte alls säkert, tar dom inte bort allt kan dom ju inte veta om det är skadat. Vinden är ungefär i golvyta 114kvm och över halva ytan är fuktskadad.. Han sa också att jag skickar kalkylen till Tre Kronor sen får ni ett papper på vad ni ska betala. Det lät nästan som att vi skulle få betala kalaset själva. Varför betalar man då 500kr i månaden till ett försäkringsbolag?
Vad har vi för rättigheter? Kan vi säga nej? Kan vi säga att vi vill att dom ska tömma hela vinden på all spån, så vi kan va helt säkra på att det inte är skadat eftersom det nu har stått så över 13 veckor? Eller bestämmer försäkringsbolaget allt? Att det ska göras snabbt och billigt? Vi vet inte vart vi ska vända oss för att få reda på vad vi har för rättigheter. Om vi har rätt på skadestånd för att det tagit så långt tid, ersättning för att vi lagt ner tid på att hitta byggföretag själva? Och vad har försäkringsbolaget för skyldigheter? Skadestånd för sveda och värk.
För det här kan väl inte vara okej av ett försäkringsbolag att göra?
Det hade inte ens fallit mig in och kolla upp tre kronor, förens igår. Och nu ångrar jag mig nästan för att jag gjorde det! Jag skrev in Försäkringsbolag Tre Kronor på google, och nästan det första som dök upp var denna sidan: http://www.rejta.se/omdome/23656/tre+kronor+försäkring+ab där 38 omdömmen av 51 fick EN stjärna. Allt dom beskriver, det är precis så vi har det. Otrevligt bemötande, okontaktbara, skyller på att dom haft semester osv. Vi kände oss plötsligt totalt hjälplösa, vi försvann ännu längre ner i det svarta hålet!
Det var våran bank Swedbank som rådde oss att skaffa försäkringen när vi köpte huset. Det är försäkringen swedbank erbjuder. Hur kan en så stor och ganska seriös(?) bank vilja förknippas med ett så dåligt försäkringsbolag? Det är något vi inte alls kan förstå.
Är det något om vet vad vi kan göra?
Redigerat av moderator:
Kikade på din länk till Rejta. Där har du ju namn, mail och direktnummer till skadechefen på Tre Kronor.
Skulle föreslå att du tar kontakt med honom och berättar hur ärendet hanterats.
Är du medlem i Villaägarna så har ju de juridisk rådgivning och kan säkert ge lite vägledning om vad som gäller.
Skulle föreslå att du tar kontakt med honom och berättar hur ärendet hanterats.
Är du medlem i Villaägarna så har ju de juridisk rådgivning och kan säkert ge lite vägledning om vad som gäller.
För det första så har Folksam ett stort aktieinnehav i Swedbank och Trekronor är deras dotterbolag så sambandet där är enkelt.
När det gäller skaderegleringsproblematik så finns tyvärr inget riktigt skydd för "sveda och värk" på så sätt men däremot har ni självklart rätt att få hjälp vid en försäkringsskad efter de villkor som finns.
En del försäkringsbolag har egna tekniker som åker ut och besiktigar skada, andra hyr in tjänst från andra firmor såsom polygon, anticimex mfl. Skadereglering är olika rent tekniskt men i grunden juridiskt kan man säga att det som reglerar är försäkringsavtalslagen och försäkringsvillkoren.
Det finns oftast en möjlighet( finns en generell klausul som de flesta bolag har i villkoren) för försäkringsbolaget att välja en kontantreglering istället för att åtgärda skada. Då görs en bedömning vad skadekostnaden är minus självrisk och åldersavdrag, sedan betalas detta ut till er och ni får åtgärda själva.
Andra sättet att reglera är att skadan åtgärdas av en entreprenör utsedd av försäkringsbolaget. Denna firma skickar räkning till er som försäkringstagare på självrisk, åldersavdrag och ev merarbete utanför försäkringsvillkor. Resterande delen faktureras försäkringsbolaget.
Normalt sett utges ersättning för förhöjda elkostnader vid uttorkning tex. Däremot brukar villkoren stipulera att den felande installationen ersätts ej utan endast följdskadan. Alltså kommer ni troligen inte kunna få ersättning för expansionskärlet.
Ni får argumentera för eran avvikande åsikt om åtgärd. Inget av de alternativen är självklara, det finns en del gånger det går att lokalt åtgärda isoleringen och torka ut om man vill vara snål utan att det egentligen strider mot byggnorm. Andra gånger bedöms det enklare och säkrare att bara suga ut och spruta ny lösull istället
I slutändan finns några sätt för er att gå vidare om ni är missnöjda
Första och enklaste steget är förstås att klaga direkt hos skaderegleraren och "förhandla" eller inofficiellt gå vidare till dennes chef.
Andra steget är att begära en så kallad överprövning. Då görs en ny prövning av ett antal utvalda överprövningshandläggare (ofta försäkringsjurister eller ev byggskadetekniker). Alltså fortfarande intern hantering på försäkringsbolaget.
Steg 3 är att ta processen vidare genom att anmäla till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Detta är en kostnadsfri möjlighet till oberoende prövning och alla seriösa försäkringsbolag följer utslagen (det gör även Tre kronor). Här behandlas endast ärendet i en enkel process och kraven på bevisföring är relativt tung men inte alls omöjlig
Steg 4 är det sista steget och det är att starta en civilrättslig process mot försäkringsbolaget i tingsrätten. Då har ni möjlighet att utnyttja rättskyddet för era advokatskostnader. Det ska dock noteras att förlora ärendet kan innebära att ni tilldöms att ersätta motpartens kostnader och totalsumman kan lätt överstiga rättskyddets maxnivå.
Slutligen så är jag inte helt överförtjust i att enskilda handläggare namnges på ett publikt forum. De må ha gjort en kund missnöjd och tom brustit i omdöme etc men namnet tillför ingenting till andra konsumenter. Omdömet bör istället gälla för företaget som denne anställd representerar och dess skadepolicy utan att dra in den enskilda skadereglerare.
När det gäller skaderegleringsproblematik så finns tyvärr inget riktigt skydd för "sveda och värk" på så sätt men däremot har ni självklart rätt att få hjälp vid en försäkringsskad efter de villkor som finns.
En del försäkringsbolag har egna tekniker som åker ut och besiktigar skada, andra hyr in tjänst från andra firmor såsom polygon, anticimex mfl. Skadereglering är olika rent tekniskt men i grunden juridiskt kan man säga att det som reglerar är försäkringsavtalslagen och försäkringsvillkoren.
Det finns oftast en möjlighet( finns en generell klausul som de flesta bolag har i villkoren) för försäkringsbolaget att välja en kontantreglering istället för att åtgärda skada. Då görs en bedömning vad skadekostnaden är minus självrisk och åldersavdrag, sedan betalas detta ut till er och ni får åtgärda själva.
Andra sättet att reglera är att skadan åtgärdas av en entreprenör utsedd av försäkringsbolaget. Denna firma skickar räkning till er som försäkringstagare på självrisk, åldersavdrag och ev merarbete utanför försäkringsvillkor. Resterande delen faktureras försäkringsbolaget.
Normalt sett utges ersättning för förhöjda elkostnader vid uttorkning tex. Däremot brukar villkoren stipulera att den felande installationen ersätts ej utan endast följdskadan. Alltså kommer ni troligen inte kunna få ersättning för expansionskärlet.
Ni får argumentera för eran avvikande åsikt om åtgärd. Inget av de alternativen är självklara, det finns en del gånger det går att lokalt åtgärda isoleringen och torka ut om man vill vara snål utan att det egentligen strider mot byggnorm. Andra gånger bedöms det enklare och säkrare att bara suga ut och spruta ny lösull istället
I slutändan finns några sätt för er att gå vidare om ni är missnöjda
Första och enklaste steget är förstås att klaga direkt hos skaderegleraren och "förhandla" eller inofficiellt gå vidare till dennes chef.
Andra steget är att begära en så kallad överprövning. Då görs en ny prövning av ett antal utvalda överprövningshandläggare (ofta försäkringsjurister eller ev byggskadetekniker). Alltså fortfarande intern hantering på försäkringsbolaget.
Steg 3 är att ta processen vidare genom att anmäla till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Detta är en kostnadsfri möjlighet till oberoende prövning och alla seriösa försäkringsbolag följer utslagen (det gör även Tre kronor). Här behandlas endast ärendet i en enkel process och kraven på bevisföring är relativt tung men inte alls omöjlig
Steg 4 är det sista steget och det är att starta en civilrättslig process mot försäkringsbolaget i tingsrätten. Då har ni möjlighet att utnyttja rättskyddet för era advokatskostnader. Det ska dock noteras att förlora ärendet kan innebära att ni tilldöms att ersätta motpartens kostnader och totalsumman kan lätt överstiga rättskyddets maxnivå.
Slutligen så är jag inte helt överförtjust i att enskilda handläggare namnges på ett publikt forum. De må ha gjort en kund missnöjd och tom brustit i omdöme etc men namnet tillför ingenting till andra konsumenter. Omdömet bör istället gälla för företaget som denne anställd representerar och dess skadepolicy utan att dra in den enskilda skadereglerare.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 260 inlägg
Som sagt kontakta skadechefen. Och efterssom det nu är din bank som prackat på dig det här skräpet så tycker jag att du skall prata med din kontakt där också.
Du har troligen ingen rätt till skadestånd för den dåliga hanteringen. En sak som förs. bolaget inte informerar dig om är att fomellt så är du bygherre för de reparationer som skall göras. Du är ansvarig för att det görs bra, ungefär på samma sätt som om det vore en renovering du själv initierat. Förs. bolaget står för (en del av) betalningen, men du är ansvarig.
Du har troligen ingen rätt till skadestånd för den dåliga hanteringen. En sak som förs. bolaget inte informerar dig om är att fomellt så är du bygherre för de reparationer som skall göras. Du är ansvarig för att det görs bra, ungefär på samma sätt som om det vore en renovering du själv initierat. Förs. bolaget står för (en del av) betalningen, men du är ansvarig.
Han är inte längre skadechef där.miksil skrev:
Jag ville bara kolla med er här, för o se om vi har några rättigheter på våran sida eller om Tre Kronor kan köra över oss oavsett.
Har kontaktat nuvarande skadechef, men inte fått något svar än.hempularen skrev:Som sagt kontakta skadechefen. Och efterssom det nu är din bank som prackat på dig det här skräpet så tycker jag att du skall prata med din kontakt där också.
Du har troligen ingen rätt till skadestånd för den dåliga hanteringen. En sak som förs. bolaget inte informerar dig om är att fomellt så är du bygherre för de reparationer som skall göras. Du är ansvarig för att det görs bra, ungefär på samma sätt som om det vore en renovering du själv initierat. Förs. bolaget står för (en del av) betalningen, men du är ansvarig.
Men om det är så, att vi är byggherre, borde ju vi kunna säga nej om vi känner oss osäkra till sättet dom sanerar och renoverar skadan?
Moderator
· Stockholm
· 56 260 inlägg
Troligen, men jag är osäker.
Det jag vet är att om det går åt skogen så anser bolaget att de inte har något ansvar.
För en del år sedan drabbades min gamla mamma av en vattenskada, förs. bolaget (Trygg Hansa) utsåg ett byggföretag som var normaldåligt. De började med att köra torkanläggning i typ 2 månader, sedan byggde de upp badrummen (2 st vägg i vägg drabbade). Och när de åter satte på vattnet och gick hem så regnade det i hela huset i ca. 4 timmar innan det upptäcktes.
Ny uttorkning i 3 månader allt revs igen, och rätt mycket mer fick rivas.
Och till slut var det klart och mamma kunde flytta hem igen från sommarstugan, efter några dagar hemma ser hon en fuktfläck i taket på exakt samma ställe som det var från början.
Då framkom det att rörkrökaren hade inte bytt det avloppsrör som var konstaterat att det hade orsakat skadan. han hade bytt i princip allt annat (på mammas bekostnad).
Då försökte jag hävda att hon borde ha rätt till skadestånd, för att hon tvingades bo i sommarstugan i totalt 11 månader istället för urprungliga planen på 3 månader. Förs. bolaget svor sig helt fria, och byggfirman tyckte ungefär "shit happens". Men en liten tillfredställelse var att förs. bolaget strök firman från sin lista över godtagbara entrepenörer.
Det jag vet är att om det går åt skogen så anser bolaget att de inte har något ansvar.
För en del år sedan drabbades min gamla mamma av en vattenskada, förs. bolaget (Trygg Hansa) utsåg ett byggföretag som var normaldåligt. De började med att köra torkanläggning i typ 2 månader, sedan byggde de upp badrummen (2 st vägg i vägg drabbade). Och när de åter satte på vattnet och gick hem så regnade det i hela huset i ca. 4 timmar innan det upptäcktes.
Ny uttorkning i 3 månader allt revs igen, och rätt mycket mer fick rivas.
Och till slut var det klart och mamma kunde flytta hem igen från sommarstugan, efter några dagar hemma ser hon en fuktfläck i taket på exakt samma ställe som det var från början.
Då framkom det att rörkrökaren hade inte bytt det avloppsrör som var konstaterat att det hade orsakat skadan. han hade bytt i princip allt annat (på mammas bekostnad).
Då försökte jag hävda att hon borde ha rätt till skadestånd, för att hon tvingades bo i sommarstugan i totalt 11 månader istället för urprungliga planen på 3 månader. Förs. bolaget svor sig helt fria, och byggfirman tyckte ungefär "shit happens". Men en liten tillfredställelse var att förs. bolaget strök firman från sin lista över godtagbara entrepenörer.
Jadå ni kan alltid neka åtgärdsförslag men om försäkringsbolaget anser att åtgärden är tillräcklig så ersätter de efter deras förslag. Sen blir det upp till er om ni väljer att lägga till medel själva för annan åtgärd eller om ni överklagar skaderegleringen. Notera också att ni som klagande part innehar bevisbördanBeathe skrev:
Man får vad man betalar för.. Det finns gott om bolag som försöker köpa sig in på marknaden med låga priser. Tyvärr är låga priser ofta det enda de har att erbjuda! Självklart kan oligopolet missköta sig också i enstaka fall, men småbolagen har ofta små resurser att faktiskt ta hand om sina kunder med!
Skrämmande läsning. Har själv valt tre kronor då dom hade det bästa avtalet vad gäller åldersavdrag m.m. Tre kronor är lååååångt ifrån billigast. Skulle nästan våga sticka ut hakan och säga att de är ett av de dyraste bolagen. Man betalar knappast många tusenlappar extra om året för att bli behandlad på detta sätt.
Hoppas verkligen att dom fixar till detta omgående och ser till att ni blir kompenserade för detta horribla bemötande. Tankarna på att byta bolag är ju starka nu.
Kollade lite på Rejta. Försäkringsbolag i allmänhet verkar inte vara så poppis där men Tre kronor verkar ju vara i särklass (dåliga). Inte direkt vad man väntade sig av ett bolag som banken rekommenderar och säljer för.
Hoppas verkligen att dom fixar till detta omgående och ser till att ni blir kompenserade för detta horribla bemötande. Tankarna på att byta bolag är ju starka nu.
Kollade lite på Rejta. Försäkringsbolag i allmänhet verkar inte vara så poppis där men Tre kronor verkar ju vara i särklass (dåliga). Inte direkt vad man väntade sig av ett bolag som banken rekommenderar och säljer för.
Moderator
· Stockholm
· 56 260 inlägg
Låter som du har lite för höga förväntningar på din bank.
Fundera på vad detta säger om kvaliten på resten av bankens råd...
Fundera på vad detta säger om kvaliten på resten av bankens råd...
Man får vad man betalar för?... Tre Kronor är inte alls billiga! Det är bara huset som är försäkrat hos dom, bara stommen, absolut inget annat.KoK skrev:Man får vad man betalar för.. Det finns gott om bolag som försöker köpa sig in på marknaden med låga priser. Tyvärr är låga priser ofta det enda de har att erbjuda! Självklart kan oligopolet missköta sig också i enstaka fall, men småbolagen har ofta små resurser att faktiskt ta hand om sina kunder med!
Dom e ju knappast billiga, Eftersom det inte går att få tag i dom via telefon har vi mailat alla vi kan, så nu får man vänta o se vad man får till svar.Kalledoo skrev:Skrämmande läsning. Har själv valt tre kronor då dom hade det bästa avtalet vad gäller åldersavdrag m.m. Tre kronor är lååååångt ifrån billigast. Skulle nästan våga sticka ut hakan och säga att de är ett av de dyraste bolagen. Man betalar knappast många tusenlappar extra om året för att bli behandlad på detta sätt.
Hoppas verkligen att dom fixar till detta omgående och ser till att ni blir kompenserade för detta horribla bemötande. Tankarna på att byta bolag är ju starka nu.
Kollade lite på Rejta. Försäkringsbolag i allmänhet verkar inte vara så poppis där men Tre kronor verkar ju vara i särklass (dåliga). Inte direkt vad man väntade sig av ett bolag som banken rekommenderar och säljer för.
Vi tömde det ena rummet igår, där dom ska byta tak ock riva upp en vägg. Det kommer kanske nån och börjar saneringen idag. Byggföretaget går efter protokollet som blev skrivet 4 dagar efter skadan hände. Nu visar det sig att en vägg nr två har spruckit och golvet har slagit sig jätte mycket, man hör hur det är blött under.. Och dom ska inte riva nått golv. Det blir bara bättre och bättre det här....
