T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, jag vidhåller att något med bilden är fel. Från bilden kan man inte konstatera en avvikelse. Visa gärna hela linjalen med hela laserstrålen.
Nej, det är inget fel på bilden.
Den är inte till för att *du* ska kunna konstatera detaljer i hur mätningen har gått till, det har TS redan berättat och använder sedan bilden som illustration.

Om inlägget hade varit en utredning i hur man kvalitetssäkrar linjaler hade det absolut varit ett problem, men nu är det en varning om att vissa linjaler från Jula håller usel kvalitet och att man bör se upp me dem. Då duger bilden utmärkt som illustration.
(Inlägget hade fungerat precis lika bra utan det.)

• Gilla
Paxman och 3 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nej, det är inget fel på bilden.
Den är inte till för att *du* ska kunna konstatera detaljer i hur mätningen har gått till, det har TS redan berättat och använder sedan bilden som illustration.

Om inlägget hade varit en utredning i hur man kvalitetssäkrar linjaler hade det absolut varit ett problem, men nu är det en varning om att vissa linjaler från Jula håller usel kvalitet och att man bör se upp me dem. Då duger bilden utmärkt som illustration.
(Inlägget hade fungerat precis lika bra utan det.)
Nej, jag håller inte med. TS varning är baserad på en typ av mätning men han vägrar avslöja hur mätningen har gått till. Kanske TS' mätning har en ännu sämre noggrannhet än linjalen ifråga? Då är påståendet helt ogrundat. Tyvärr tillåter informationen från TS inte att bedöma om linjalen är så dålig som det påstås.

Jag försvarar på inget sätt Julas produkter men ska man ge sig in i diskussioner om mätnoggrannhet så borde man begripa hur mätresultat ska tolkas.

• Wow
  • Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
D
Man kan inte annat än älska engagemanget i att hitta fel och att ha rätt!

G
Vän av ordning undrar såklart om laserinstrumentet är kalibrerat.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
sandos och 9 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag begriper inte riktigt hur bilden är tagen.
Hade också lite svårt att förstå bilden i några sekunder. Men om man utgår från att stållinjalen ligger an mot en platt yta där den gröna laserstrålen med rak gång markerar från ett stållinjalens ena hörn till nästa. Så SKALL linjalens kant ligga mitt i laserspåret hela vägen. Att laserstrålen slutar vid 45 cm kan bero på att fotografen skymmer laserstrålen.
Således kan man vid cirka 48 cm observera med en underliggande linjal att stållinjalen är böjd i sidled med 3 mm.

3 mm känns definitivt som 2,5 mm för mycket. Julaskit.

Hädanefter blir det kontroll av alla mätprodukter.

Btw.. Kikade på Jula:s skjutmått och där sitter metalldelarna så att måttet inte står stilla när man mäter utan glider "i väg".

OT..
En annan produkt vart en 12 V cigarettuttag där en omkopplare lägre spänningar än 12 V gick via omvandlare medan "12 V" gick helt ofiltrerat till utgången. Ingen höjd där för transienter.

Redigerat:
spikplanka spikplanka skrev:
Hade också lite svårt att förstå bilden i några sekunder. Men om man utgår från att stållinjalen ligger an mot en platt yta där den gröna laserstrålen med rak gång markerar från ett stållinjalens ena hörn till nästa. Så SKALL linjalens kant ligga mitt i laserspåret hela vägen.
Således kan man vid cirka 48 cm observera med en underliggande linjal att stållinjalen är böjd i sidled med 3 mm.

3 mm känns definitivt som 2,5 mm för mycket. Julaskit.

Hädanefter blir det kontroll av alla mätprodukter.

Btw.. Kikade på Jula:s skjutmått och där sitter metalldelarna så att måttet inte står stilla när man mäter utan glider "i väg".

OT..
En annan produkt vart en 12 V cigarettuttag där en omkopplare lägre spänningar än 12 V gick via omvandlare medan "12 V" gick helt ofiltrerat till utgången. Ingen höjd där för transienter.
Fast om underlaget som laser lyser på inte är jämt. Är man då säker på att linjalen är sned? (Beror väl p som lasern är i exakt 90 grader från väggen?)

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Fast om underlaget som laser lyser på inte är jämt. Är man då säker på att linjalen är sned? (Beror väl p som lasern är i exakt 90 grader från väggen?)
Det finns väl flera osäkerhetsfaktorer i bildens uppkomst. Men melaninskivorna som blev felskurna får väl ses som ett test som visar att produkten stållinjal är felaktig.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hört talas om fenomenet skugga?
Finns bra produkter på Jula också. Köpte tex en Bacho 180 cm rätstege där, skulle säga att den är extremt känslig och rak på alla ledder. Även en Meec billig rätskiva 250 cm, denna är rak nog för grundläggnings- och golvprojekt, men med tanke på tråden ska jag kanske kolla upp den litet närmare så jag känner till ev brister. Jag utgick från att den var rak och har inte sett några tecken på annat hittills.

• Gilla
Pettman
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Det finns väl flera osäkerhetsfaktorer i bildens uppkomst. Men melaninskivorna som blev felskurna får väl ses som ett test som visar att produkten stållinjal är felaktig.
Kanske. Om man kör med cirkelsåg på skena så bör ju skenan avslöjat att linjen inte var en linje utan en krokig sak. Sågades det med sticksåg så hjälper det nog inte om linjen var rak eller.inte..

D
Frustrator Frustrator skrev:
Kanske. Om man kör med cirkelsåg på skena så bör ju skenan avslöjat att linjen inte var en linje utan en krokig sak. Sågades det med sticksåg så hjälper det nog inte om linjen var rak eller.inte..
Tack att du förklarade detta.

D Den ofrivillige klåparen skrev:
Tack att du förklarade detta.
Var så lite.
Tydligen inte uppenbart för flera i tråden.

• Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Jag var tvungen att kolla mina tre metallinjaler. Bauhaus, jula och Clas Ohlson.
De är alla raka när jag drar ett streck och sedan vänder linjalen för att jämföra.
Och de visar samma mått.

Jag blev för ett antal år sedan lite besviken på min vinkelhake -en sådan Hultafors med svart plast mot metall- som jag fick dra ett gäng gånger mot ett slippapper för att få i rätt vinkel.

Tre metallinjaler från Bauhaus, Jula och Clas Ohlson lagda bredvid varandra på en träyta, med en vinkelhake i metall och svart plast bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en metallinjal från Bauhaus på en spånskiva, med tydliga millimeter- och centimeterskala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
hyggabus och 3 till
  • Laddar…
maskeradeproggaren
Man lär sig oftast den hårda gällande inköp hos jula (och biltema)…

Har varit med om samma sak men med ett vattenpass som inte visade rätt. Kan verkligen tipsa om Hultafors MST 180 som någon skrev, den har jag haft mycket hjälp av i min renovering även om den såklart inte mäter avstånd.

Tyvärr ser man snabbt att huset är lite snett både här och där och då kvittar det vad man mäter med. 🙄

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.