Byggahus.se

Stor träaltan på obehandlade träplintar

1. H
    Medlem · 184 inlägg
    Förre ägaren till vår stuga har fuskat med det ena och det andra. Senaste upptäckten är att träaltanen som sträcker sig utmed hela husets långsida står på obehandlade träplintar direkt mot altanplattor. Över halva ytan finns ett trätak, som antagit formen av en hängmatta. Taket måste stöttas med flera stolpar, men då går det inte att ha möbler där!
    Vad ska man göra? Hur länge kan det tänkas dröja innan plintarna ger sig och allt rasar?
    Tacksam för råd.

2. Johannes Carlsson
    Medlem · 7 650 inlägg
    Beror helt på fuktnivån. Obehandlat trä håller väldigt länge bara det är torrt

Hur är skicket?

3. Jonatan79
    Medlem · 7 753 inlägg
    Bilder? Varför ska plintarna rasa? Är dom ruttna?

4. H
    Medlem · 184 inlägg
    De verkar inte ruttna alls, men altanen är rätt ny. Jag tänker att de står där i regn och rusk. Han borde väl ha använt ”riktiga” plintar för utomhusbruk?

5. Jonatan79
    Medlem · 7 753 inlägg
    Det är inget större fel med obehandlat. Vad finns mot marken, grus eller jord?

6. H
    Medlem · 184 inlägg
    De står på altanplattor med skrovlig grusyta.

7. Jonatan79
    Medlem · 7 753 inlägg
    Så marken är inte fuktig med andra ord?

8. H
    Medlem · 184 inlägg
    Regn och snö rinner ner under golvet, men de står inte i typ lera.

9. A
    Medlem · 1 315 inlägg
    Kan hålla 10+ år utan problem (och ännu längre). Men beror på massor med saker, fuktbelastningen, virke, kvalitet, dimensioner mm.

Är det "obehandlade virket" till plintarna vanligt virke eller tryckt? Dimension?

• Laddar…
  10. H
    Medlem · 184 inlägg
    Det ser obehandlat ut och liknar avsågade, inte särskilt kraftiga, fd plankor.

11. S
    Medlem · 2 785 inlägg
    Den här tråden är värdelös utan bilder

12. H
    Medlem · 184 inlägg
  13. S
    Medlem · 233 inlägg
    Jag använder obehandlade limträstolpar till det altanbygge jag håller på med. På betongplint med ca100mm uppstick, på justerbar stolpsko, med syllpapp och grundoljad stolpe som skall grundmålas. Dessutom i sluttning så det är bra avrinning.
    Nu kanske det är massor med hängslen och livremmar men om din bild är en stolpe som har stått en begränsad tid så tycker jag inte det ser kul ut.

Barstolpe.jpg

/Göran

• Laddar…
  14. optimum
    Medlem · 4 484 inlägg
    Utomhus och kontakt med mark funkar sällan annat än tryckimpregnerat klass A om det ska vara trä.

• Laddar…
  15. H
    Medlem · 184 inlägg
    Din altan kommer att hålla!