När jag grävde ut för grunden till min utbyggnad fick jag fram en del stora stenar. De väger kanske ~200kg

Nu när jag ska börja med altanen så undrar jag om jag kan skuffa dit stenarna och borra dit en stolpsko istället för att gräva ner plintar.

Kan det funka eller kommer stenarna tjälskjuta kanske? Måste jag gräva ner dem och lägga makadam så är det kanske enklare att använda plintar som vanligt.

Stenar rör sig lite pga av tjäle och varierande vattenhalt i marken och därför arr det ingen bra ide att använda dem som plintar.

• Gilla
Hamkla
  • Laddar…
Jag skulle säga att det beror på underlaget, om du har väldränerad grov morän borde det fungera fint, på fuktig lerjord verkar det riskabelt.

M Martin Lj skrev:
När jag grävde ut för grunden till min utbyggnad fick jag fram en del stora stenar. De väger kanske ~200kg

Nu när jag ska börja med altanen så undrar jag om jag kan skuffa dit stenarna och borra dit en stolpsko istället för att gräva ner plintar.

Kan det funka eller kommer stenarna tjälskjuta kanske? Måste jag gräva ner dem och lägga makadam så är det kanske enklare att använda plintar som vanligt.
Jag ser få problem. På västkusten har vi sjöbodar som står på stenstaplar kanske 10 stenar liggandes på varandra. De har stått så i över hundra år.

Så här gjorde jag, la på en halvt oljefat utanpå och gjöt i. Ställde det på kross ner i en grop.

• Stor sten hängande på metallstativ i garage, gamla bilar i bakgrunden, verktyg och mekanisk utrustning runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.