Byggahus.se

Stor ökning av elolyckor med dödlig utgång

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    • Svara
  2. O
    Medlem Nivå 12
    Men hemmapularna har inte tid med att klättra på tågvagnar så statistiken känns kanske inte så alarmerande för normala människor i hemmamiljö.......

• Svara
  3. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Precis, 3 döda av kontaktledningar och 2 byggnadsarbetare.

Frågan är om det inte är dags att lägga ner elsäkerhetsverket? Man borde kunna få mer nytta för pengarna inom t.ex psykvården. Vi har ju t.ex 2000 självmord per år. Skulle 1% kunna förebyggas så motsvarar det alla döda av elolyckor på ett decennium.

• Svara
  4. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    STOR ÖKNING och så är det FEM personer?
    Jag kan hålla med att det blir mycket många procent fler än 2013, men det låter mer som en kvällstidningsrubrik. Under december 2014 omkom 30 personer i trafikolyckor. Det är åtta fler jämfört med december månad 2013, men ändå inte en STOR ökning.

• Svara
  5. T
    Medlem · Nivå 6
    Det här visar väl (minst) tre saker:
    1. El i hemmamiljö är inte farligt ur ett samhällsperspektiv.
    2. Elsäkerhetsverket har inget berättigande.
    3. Små variationer på en liten bas blir många procent.
    4. Skribenter tycker om rubriker som innehåller varianter på ordet FARLIGT.

/ Fredrik

• Svara
  6. O
    Bannad · Nivå 15
    Jag skulle inte räkna in de som dör pga idiotin att klättra upp på ett tåg tak... Det är inte en elolycka i den bemärkelsen... Även om det är en olycka. Men om man inte räknar med dessa så blir det inte lika "roliga" siffror... Elolycka definierar jag som de som dör pga strömgenomgång så som de byggarbetare...

• Svara
  7. G
    Anonym
    Klottarna ska väl inte räknas in bland olyckor utan bland dödsfall under vandalisering. Någon måtta på Publicistklubbens lögner får det ändå vara.

• Svara
  8. O
    Bannad · Nivå 15
    Det ska väl snarare räknas som naturlig utrensning.... Näää men jag är så trött på klottrare....

• Svara
  9. L
    Husspekulant · Nivå 5
    Jag saknar en viktig aspekt när du gäller el, nämligen bränder som orsakats av elfel och dess följder. Där finns nog en del hemmapul

• Svara
  10. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Ca 13% av elbränderna har med anläggningen att göra, och varje år dör ca 13 personer i elbränderna. Taskigt hemmapul borde rimligtvis orsaka max ett dödsfall per år - fast troligen betydligt mindre.

• Svara
  11. A
    Medlem · Nivå 19
    De byggnadsarbetare som nämns kan faktiskt avse elektriker. Har för mig att det varit några sådana olyckor vid industri med högspänningsanläggning, bl.a. stålindustri, där både dödsfall och svåra brännskador förekommit.

Jag delar nog inte åsikten att man ska avveckla verksamhet som arbetar med elsäkerhet, hade man inte haft den kanske det varit betydligt flera olyckor.
    Däremot så bör dessa verk/myndigheter/etc arbeta, reformeras, mera närmare den praktiska verkligheten. Risken är stor att deras personal relativt snabbt hamnar i en roll som letar teoretisk, ibland även enbart hypoteser, i sitt arbete och framtagande av diverse mera eller mindre gjorda "skrivsbordsrapporter". Det "lär" även förekomma rapporter som redan från början har ett syfte att påvisa något som man från olika lobbygrupper och intresseorganisationer önskar påvisa.

• Svara
  12. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Givetvis bör man fortsätta arbetet med att utveckla elsäkerheten, men ett fåtal dödsfall motiverar inte att man har en särskilt myndighet med 45 anställda för detta. Det är dålig valuta för skattepengarna. Säkerhetsaspekten bör istället beaktas i all elhantering. T.ex. så tror jag att Trafikverket kan hantera säkerheten kring kontaktledningar. Hanteringen av elbehörigheter borde kunna flyttas till arbetsmiljöverket eller liknande. Osv.

• Svara
  13. W
    Medlem Nivå 2
    "I flera fall..."??
    Om totala antalet är tre så måste väl "flera fall" handla om två, varför inte bara skriva två?
    Hade det varit tre så skulle det gällt alla och hade det varit en så hette det väl just en eller kanske enstaka?

• Svara
  14. P
    Medlem · Nivå 13
    Artikeln är dåligt skriven och med uselt vald rubrik...sorry Elina, men så är det faktiskt....:-/

• Svara
  15. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    Man skulle ju kunna se det som att elsäkerhetsverket alltså gör ett bra jobb !?
    Noll olyckor (nåja fem nu då - varav tre under tveksam rubrik) är ju ett bra resultat - man borde jämföra med andra länder, även sådana utan elsäk.verk

/K

• Svara