Stor björk, hur nära vågar man bygga?

3k läst  21 svar

1. S
    Medlem Nivå 5
    Hej,

Jag har en stor björk som står precis i hörnet inom 4,5 avgränsning. Hur nära en gammal björk vågar man bygga map rötter mm?

2. V
    Medlem Nivå 15
    Bygga vad?
    Jag har byggt en 15 kvadratmeter friggebod 3 meter från en jättebjörk och mindre än 1 meter från en före detta jättebjörk. Grävde upp en otrolig mängd rötter när grunden anlades.

3. T
    Medlem Nivå 9
    Är det rötternas skadliga inverkan på byggnadens grund, eller byggnationens skadliga inverkan på björken du undrar över?

4. S
    Medlem Nivå 5
    Ska bygga ett bostadshus och försöker klura ut placering av det. Frugan har en gammal björk som hon vill spara...Men vill inte att björken välter och lyfter huset med rötterna...Eller växer och spräcker grunden.

5. nimhed
    Medlem Nivå 10
    Brukar man inte säga att rotsystemet är lika stor som trädkronan? Eller det kanske varierar från träd till träd.

Mikael_L gillar
  6. B
    Medlem · Nivå 10
    Det stämmer hyfsat för träd som inte har rötter som går väldigt djupt i jakten på vatten, och det är för att när det regnar så fastnar det ju mycket regnvatten på löven, dvs. det är torrt under kronan, och då måste rötterna vara strax utanför kronan för att kunna ta upp vatten.

Mikael_L och mexitegel gillar
  7. M
    Medlem Nivå 9
    Grävde ur för ett garage förra året som jag håller på att bygga 40 m2 ungefär 4-10 m från en väldigt stor björk.
    Helt otrolig mängd rötter!!! Nu är planerna att trädet ska bort.

8. B
    Medlem · Nivå 10
    Tänk på att när man tar bort ett träd så kommer rötterna som är kvar att torka ihop och krympa vilket gör att jorden sjunker ihop.

9. M
    Medlem Nivå 9
    (y)
    Bra synpunkt. För min egen del finns inga rötter kvar under byggnaden, och det är nog något man behöver försäkra sig om.

10. thomas33
    Renoverare · Nivå 13
    Jag hade inte sparat en gammal björk!
    Bättre att ta ned den, när det är lätt att hantera utan hus som står i vägen.

11. A
    Medlem Nivå 2
    Björkar är vackra men skräpar ned taket något in i vassen mycket. Är det ett skrovligt tak typ betongpannor, så fastnar mycket från björken och till slut växer det mossa på taket. Man får ta sig upp på taket och skrapa bort mossor och lavar ganska regelbundet.

pr95 gillar
  12. prototypen
    Medlem Nivå 19
    Om du läser #4 så kanske frugan heller inte sparas.

P

13. S
    Medlem Nivå 5
    Jag får nog dra det en runda med den som säger att det är klätterträdet från hennes barndom;)

14. prototypen
    Medlem Nivå 19
    Säg bara inte att hon är för tjock / för gammal (eller liknande) att klättra i träd. Kan bli så att du blir avverkad i stället. Typ
    Känsligt läge, kan ju också lätt bli ditt fel om björken ramlar över taket.

Protte

15. S
    Medlem Nivå 5
    Tänkte ta in en arborist för att se om det är friskt..

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: