Byggahus.se

Stoppad soffsits till "kökssoffa" gjord av köksskåp?

1. Z
    Medlem Nivå 7
    Jag håller på att planera ett kök och en komponent i köket är en "kökssoffa" som byggs av låga köksskåp som ställs på ben och förses med en sockel för att harmonisera med skåpen.

Normalt rekommenderas att man lägger en bänkskiva ovanpå skåpen dels för att stabilisera skåpen, men självklart också för att få något att sitta på.

Jag tycker det känns onödigt att lägga dit en bänkskiva utan skulle istället vilja lägga dit en stoppad soffsits.

Någon som har bra tips på hur man skall bygga en sådan så att den ger stabilitet, blir skön att sitta på samt ser bra ut? Kan man ta en vanlig spån-, OSB- eller MDF-skiva, lägga skumgummi på den och klä den med ett tyg eller kanske läder eller hur gör man?

2. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Jag tycker det låter som ett lämpligt tillvägagångssätt, att ta en spånskiva och klä in skumgummi på den. Frågan är bara var man hittar lämpligt skumgummi, för det bör vara styvare än det man har i madrasser.

3. pinebar
    Medlem Nivå 11
    Jag tycker att det låter som ett bra förslag. Syntetvadd är också bra att stoppa sitsen med ytterst närmast tyget.
    Jag har för mig att det finna en specialaffär för skumplast och madrasser någonstans på Odengatan (Stockholm) där du kan välja hårdhet på den skumplast du köper. Men jag är osäker på om det är nödvändigt. Har själv gjort en dyna av ett par tunna billiga madrasser från Jysk som blev jättebra.
    Jag skulle också rekommendera att du använder lakansväv som du spikar eller häftar fast på din dyna och gör det "riktiga" tyget avtagbart. Om du tvättar det "riktiga" tyget innan du syr det, så slipper du också problem med att det krymper och kan sy det så att det passar precis.

4. morsan
    Medlem Nivå 10
    Det bör finnas olika typer av skumgummi till dynor och stoppning hos firmor som gör dynor till båtar! Laksnsväv under yttertyget verkar bra.