För tre dagar sedan hörde vi ett kluckande ljud som vi spårade till den vägghängda toaletten på övervåningen. Vi såg att vattennivån var lägre än normalt. Vi kunde spola men den sjönk sakta till den låga nivån.
I förrgår så fylldes toaletten till höga nivåer nära toalettkanten med vatten, vattnet sjönk väldigt långsamt. Nu sjunker vattnet knappt alls.
Igår så köpte jag en(två) vaskrensare ena från Clas Ohlson med för liten diameter, körde till Jula och med deras kunde jag skapa ett tryck. Tyvärr avhjälpte detta inte vårt problem.

Nu har jag kikat runt och sett lite olika produkter som eventuellt kan lösa problemet.

rensband Rensband, hushåll - Biltema.se
rensvajer RENSVAJER Ø9MM 5M (bauhaus.se)
rensspiral Rensspiral | Löser snabbt stopp i avloppen | CURAQUA | Jula
avloppsrensare Avloppsrensare | Avtagbar renborste | CURAQUA | Jula

Nu undrar jag om någon av dessa kan hjälpa mig. Om jag väljer rensband stämmer det att jag ska använda rensluckan på nedervåningen för att försöka komma åt "proppen" i toaletten på övervåningen?
Avloppsrörsinstallation med markerade rör för toalett, handfat, dusch och renslucka i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det andra inkommande avloppsröret från handfat, dusch och badkar har inga upplevda problem. Bara toalettröret.

Kan jag med något hjälpmedel komma åt från toalettstolen utan att skada emaljen? Verkar vara så kort sträcka om jag kikar på mina tagna bilder från renoveringen i höstas.
Avloppsrör och kopplingar i väggen under renovering med synlig rörisolering och spillror.
Skapa konto
Byggavfall och VVS-installationer med avloppsrör och skyddskåpa syns på ett betonggolv under renovering.
Skapa konto
Vägghängd toalettstomme under konstruktion med en plastflaska och radio ovanpå.
Skapa konto
Modernt badrum med vägghängd toalett och badrumsskåp med handfat, spegel och handduk.
Skapa konto

Någon som har ett bra tips hur jag ska tackla problemet? Vill gärna prova att lösa det själv, då det är skärtorsdag och långhelg och slippa extra jouravgifter från ambulerande företag som kan göra jobbet.

Bästa svaret

Jag hade antingen öst/pumpat ur allt vatten från toastolen och sedan häktat av toan för att komma åt röret.

Eller så hade jag gått upp på taket och kört rensvajer och/eller högtrycksspolat ner genom avluftningen.

Lät ni gjutjärnsböjarna mm vara kvar?
Varför lät ni det vara kvar?

Om ni tar renslocket på markplan så får ni vara beredda på att det kommer ut en del vatten mm ut på golvet.

Det kan vara svårt att få rensvajer mm gå rätt i förgreningarna (andra mot avluftningen, tredje mot blindningen).

• Gilla
Blommar
  • Laddar…
Tack för svaret Demmpa. Så självklart när du skriver det att försöka åtgärda ovanifrån om man har möjlighet. Istället för att det rinner ned på en när man arbetar underifrån. Har ingen högtryckstvätt så jag får nog låta en hantverkare åtgärda vårt problem. Vi klarar oss under helgen även om det är opraktiskt.

Ville så gärna lösa problemet själv så jag köpte en rensborste(Rensborste med fjäder - Biltema.se). Pillade in den så långt som det gjck flera gånger men stötte inte på någon propp. I ren frustration så körde jag vaskrensaren säkert hundra gånger också utan resultat. Blir lite sugen av att bara skriva, att köpa ett rensband och försöka från taket också. Men skulle det inte lösa problemet så känns det som jag bara köper massa billiga produkter som jag inte har nytta för.

Edit: Jo angående de gamla gjutjärnsböjarna. VVS killen och firman som var här(totalentreprenad) och renoverade hela badrummet tyckte att de är så gedigna så de bör sitta kvar. VVS Killen fick dock lämna firman efter vår renovering. Jag tror att en av anledningarna var att han lät en prao koppla alla kopplingar så vi fick varmvatten till toaletten, handfatet fick bara kallvatten, duschen fick varmt och kallt felkopplat. Ska inte dra alla vändor men det var fler.

Nu rinner vattnet extremt långsamt. Det var kasst innan men nu är det dåligt.

Hur har det gått för dig? Våra badrum är väldigt lika och jag har ett liknande problem som resulterat ii att det nu läcker vatten från taket inunder badrummet.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.